پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیاست ناکام بازگشت مهاجران

وزیر کشور: مهاجران غیرقانونی کشور را ترک کنند

سیاست ناکام بازگشت مهاجران

احمد وحیدی: باید برخی از شرایط حقوقی و قضایی خود را تقویت کنیم تا با مهاجران غیرقانونی که به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند ولی مجدد به صورت غیرقانونی به ایران می‌آیند، برخورد شود





سیاست ناکام بازگشت مهاجران

۴ آبان ۱۴۰۲، ۸:۲۶

|پیام ما| اگرچه هنوز موضوع شکل‌گیری «سازمان ملی مهاجرت» به درستی مشخص نیست و زمان آغاز به‌کار رسمی آن هنوز در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، وزیر کشور می‌گوید که به یک میلیون نفر از مهاجران «کارت» جدیدی داده شده که برای یکسان‌سازی کارت‌های شناسایی مهاجران در نظر گرفته شده است. او همچنین گفته است که مهاجران غیرقانونی باید کشور را ترک کنند.
سخنان روزهای گذشته وزیر کشور نشان می‌دهد که دولت اقدامات جدیدی را برای بازگرداندن مهاجران غیرمجاز به افغانستان آغاز کرده است. این تصمیم در شرایطی اعلام شده که در هفته‌های گذشته شکلگیری موجی از افغانستان هراسی در کشور با نگرانی فعالان اجتماعی و مسئولان همراه شده بود. از سوی دیگر مراکز پژوهشی همچون اندیشکده دیاران که بر مطالعه موضوعات مربوط به مهاجران متمرکز است با انتشار گزارش های سیاستی بر لزوم تعیین سیاست‌هایی مشخص در حوزه پذیرش مهاجران تاکید کرده بود. اخیرا در گزارشی که با همین موضوع برگزار شد و «پیام ما» ما هم گزارشی از آن منتشر کرد پژوهشگران بر لزوم تعیین مدلی شفاف برای میزبانی از مهاجران و پناهجویان تاکید کرده بودند. آرش نصراصفهانی، جامعه‌شناس، در این زمینه گفته بود: «فرایند رسمی پذیرش پناه‌جو باید راه‌اندازی شود، مبارزه با شبکه‌های قاچاق مهاجر و ورود غیررسمی باید در پیش گرفته شود. سیاست‌های اعطای تابعیت و ادغام رسمی مهاجران ضروری است و سیاست‌های ضدتبعیض در عرصه‌های گوناگون برای حمایت از مهاجران و سامانه‌های احراز هویت اتباع مانند ایرانیان باید در نظر گرفته شود.» در شرایطی که ابعاد سیاست جدید دولت در زمینه مواجهه با مهاجران روشن نیست وزیر کشور از تصمیم دولت برای بازگشت مهاجران غیرمجاز سخن گفته است.

وزیر کشور: باید برخی از شرایط حقوقی و قضایی خود را تقویت کنیم تا با مهاجران غیرقانونی که به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند ولی مجدد به صورت غیرقانونی به ایران می‌آیند، برخورد شود

«احمد وحیدی» دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره موضوع تشکیل سازمان ملی مهاجرت به این جمله بسنده کرد: «کار ایجاد سازمان ملی مهاجرت در حال انجام است.»
او همچنین درباره کارت‌های شناسایی جدید برای مهاجران گفت: «کارتی برای یکسان‌سازی کارت‌های شناسایی در نظر گرفته شده که تاکنون به بیش از یک میلیون مهاجر داده شده است.»
در یک ماه اخیر، مخالفت با حضور اتباع افغانستان و مهاجران غیرقانونی با مبدأ این کشور همسایه محل بحث‌های فراوانی در جامعه بوده است. حتی پس از قتل داریوش مهرجویی و همسرش نیز که به گفتهٔ پلیس توسط چهار تبعهٔ افغانستان انجام شد، بار دیگر بحث‌ها بالا گرفت. با این‌حال وزیر کشور روز گذشته گفت که «نباید افغانستان‌ستیزی ایجاد کنیم» و ادامه داد: «در جامعهٔ نسبتاً بزرگ حدود ۵ میلیون مهاجر، متخلف و مجرم هم پیدا می‌شود که با آنها برخورد می‌شود. تعداد قابل توجهی از افراد متخلف در زندان داریم و شاید چند هزار نفر از این افراد متخلف در زندان داریم. حتما با قدرت با متخلفان برخورد می‌شود ولی افغانستان‌ستیزی کار غلطی است.»
او گفت که ساماندهی مهاجران در دستور است: «آنها که مجوز زندگی در ایران ندارند، بازگردانده می‌شوند. البته باید برخی از شرایط حقوقی و قضایی خود را تقویت کنیم تا با کسانی که به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند ولی مجدد به صورت غیرقانونی به ایران می‌آیند، برخورد شود.»
وحیدی با بیان اینکه «به سازوکار قانونی قوی‌تری نیاز داریم» گفت: «در چند ماهه اخیر بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به کشور خود بازگردانده شده‌اند ولی برخی از آنها مجدد به ایران بازمی‌گردند.»
سیاست بازگشت مهاجران غیرمجاز به کشورشان در سال‌های قبل هم اجرا شده بود اما بسیاری از افراد بازگردانده شده دوباره به ایران بازگشتند. اکنون به نظر می‌رسد به قول «آرش نصر اصفهانی» دولت به جای اتخاذ سیاستی منسجم و شفاف برای مهاجران، دوباره همان شیوه شکست خورده قبل را تکرار می‌کند.
وزیر کشور اشاره‌ای هم به مسئلهٔ حقابهٔ ایران از رودخانه هیرمند کرد. چندی پیش که موضوع حقابهٔ ایران مطرح بود، عده‌ای معتقد بودند که موضوع مهاجران غیرقانونی می‌تواند دستاویزی برای ایران باشد تا حقابهٔ خود را این رودخانه مطالبه کند. اما روز گذشته وحیدی گفت: « ارتباط موضوع مهاجران و آب در مورد طالبان خیلی جدی نیست.»
روز ۲۲ مهر، «محمدرضا آصفری»، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس با اشاره به ادغام طرح مجلس برای تشکیل سازمان ملی مهاجرت با لایحه دولت تحت عنوان ساماندهی اتباع خارجی در یک طرح واحد، گفته بود: «پس از تصویب کلیات این طرح در صحن مجلس، این طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی شد و حدود سه ماه است که در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد و انتظار می‌رود بعد از پایان بررسی برنامه هفتم توسعه در دستور کار صحن قرار گیرد.»
او با بیان اینکه متأسفانه امروز ساماندهی درستی برای اتباع بیگانه نداریم و حدود ۱۴ کارت شناسایی برای اتباع بیگانه صادر می‌شود، گفت: «اداره کار، وزارت کشور، نیروی انتظامی و امور اتباع و دستگاه های امنیتی هر کدام یک کارت برای این اتباع صادر می کنند ولی ما در این طرح پیش‌بینی کردیم یک کارت برای اتباع بیگانه نه کارت ملی ایرانی برای این افراد صادر شود تا همه مسائل اتباع بیگانه از لحظه ورود به ایران مورد رصد قرار گیرد. همه موارد در این طرح دیده شده و امیدواریم در صحن مجلس با پیشنهادهای نمایندگان پخته‌تر شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده توسط انجمن نویسندگان بریتانیا:

هوش مصنوعی مترجمان را بیکار کرد

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، چگونه اقتصاد کسب‌و‌کارهای عرضهٔ فیلم را تغییر داد؟

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

انتقال پر هزینه

انتقال پر هزینه

بازی موفق سیاستگذاری در زمین «نیمه‌هادی‌ها»

چگونه مالزی به یک ابرقدرت جهانی در صنعت میکرو الکترونیک تبدیل شد

بازی موفق سیاستگذاری در زمین «نیمه‌هادی‌ها»

اختصاص بیش‌از ۲۰۰۰ هکتار در 4 استان به ساخت شهرک‌های خورشیدی

اختصاص بیش‌از ۲۰۰۰ هکتار در 4 استان به ساخت شهرک‌های خورشیدی

غولی که هوش مصنوعی را به‌پیش برد

شرکتی که در فناوری ریزتراشه‌های هوش مصنوعی تحول ایجاد کرد

غولی که هوش مصنوعی را به‌پیش برد

سازمان با توسعه مخالف نیست

سازمان با توسعه مخالف نیست

واهمه از «خودآگاهی» ماشین‌ها

دانشمندان از کم‌توجهی به ابعاد مختلف توسعهٔ هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند

واهمه از «خودآگاهی» ماشین‌ها

دهلی «چابهار » را دور می‌زند

بازوی پژوهشی مجلس دربارهٔ تمدید قرارداد با هندوستان زنهار داد

دهلی «چابهار » را دور می‌زند

بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

یک پژوهش نشان می‌دهد که اکثر محققان از چت جی‌پی‌تی برای پژوهش استفاده نمی‌کنند

بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *