پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حیات وحش به کاهش آلایندگی‌ها کمک می‌کند

حیات وحش به کاهش آلایندگی‌ها کمک می‌کند





حیات وحش به کاهش آلایندگی‌ها کمک می‌کند

۱۶ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵

 نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که حیوانات ذخیره کربن را افزایش می‌دهند، محققان استدلال کردند که تاکید بیشتر بر حفاظت از حیوانات خاص مانند پستانداران خشکی و دریایی و ماهی‌های دریایی می‌تواند ذخیره کربن را برای پر کردن این شکاف افزایش دهد.

به گزارش پیام ما به نقل از ویفروم، اقیانوس، خاک و جنگل‌ها بزرگترین مخازن کربن طبیعی جهان هستند و حفظ و تقویت آنها در هنگام توقف تغییرات آب و هوایی یک اولویت است با این حال، اهمیت حیوانات وحشی برای چرخه کربن ممکن است دست کم گرفته شده باشد.

کاهش تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم‌ها یکی از بزرگترین خطرات جهانی در دهه آینده است. مقاله‌ای که در مجله نیچر منتشر شده شواهدی را گردآوری کرده است که «حفاظت و احیای حیوانات وحشی و نقش عملکردی آنها می‌تواند جذب و ذخیره کربن طبیعی را افزایش دهد».

گوزن‌های یالدار، گرگ، فیل، کوسه و نهنگ از جمله گونه‌هایی هستند که عملکردهای طبیعی آنها به جذب کربن کمک می‌کند و با بازگرداندن این گونه‌ها، می‌توان بیش از ۶ گیگاتن دی‌اکسیدکربن در سال را از جو خارج کرد.

 

راه‌حل‌های آب و هوایی طبیعی در کنار انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر و جلوگیری از دست دادن بیشتر اکوسیستم‌هایی که دی‌اکسیدکربن را ذخیره می‌کنند، به‌عنوان راه‌های مقرون‌به‌صرفه و پایدار برای جذب دی‌اکسیدکربن اضافی مورد توجه قرار گرفتند. این رویکردها شامل حفاظت و احیای اکوسیستم‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، تالاب‌ها و مناطق ساحلی است با این حال، حتی با وجود تمام این اقدامات در بهترین حالت خود، کمبود وجود خواهد داشت.

 

محققان استدلال کردند که تاکید بیشتر بر حفاظت از حیوانات خاص مانند پستانداران خشکی و دریایی و ماهی‌های دریایی می‌تواند ذخیره کربن را برای پر کردن این شکاف افزایش دهد.

این مقاله به تحقیقات در جنگل‌های بارانی استوایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد چگونه تنوع بیشتر حیوانات مختلف با جثه متوسط تا بزرگ می‌توانند به‌طور قابل توجهی جذب کربن را افزایش دهند.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد که حفاظت از حیوانات باید به‌طور فعال‌تر در خدمت جذب و ذخیره کربن قرار گیرد.

در حالی که این مورد، رویکردی مقرون به صرفه و پایدار است، گسترش راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت به حیوانات وحشی بدون چالش نیست؛ محققان خاطرنشان کردند که تعاملات بین این گونه‌ها و هر دو محیط طبیعی و انسانی باید سنجیده شود. گرگ‌های خاکستری می‌توانند تأثیر مثبتی بر جذب دی‌اکسیدکربن در جنگل‌ها داشته باشند اما می‌توانند به شدت بر مراتع تأثیر بگذارند و به طور مشابه، بازگرداندن علفخواران بزرگ ممکن است بر دی‌اکسیدکربن تأثیر مثبت بگذارد اما متان اضافی آزاد کند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *