۴۵۰ هزار چاه غیرقانونی مجوز قانونی گرفتند





۴۵۰ هزار چاه غیرقانونی مجوز قانونی گرفتند

۴ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۵۱

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب گفت: ایران در بحث قانون‌گذاری در صنعت آب کشور مشکل دارد؛ برای نمونه، بیش از ۴۵۰ هزار چاه غیرقانونی در دهه ۶۰ مجوز قانونی گرفتند! دلیل چیست؟

به گزارش پیام ما به نقل از تابناک امروز (دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲) دومین نشست گفت‌وگوی‌های آبی با محوریت آب زیرزمینی؛ بایدها و نبایدهای مدیریت توامان آب و برق به میزبانی معاونت آب و آبفا برگزار شد.

بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، واعظی استاد دانشگاه تبریز، کیانی مشاور طرح، سمیعی نماینده تشکل‌های محیط زیستی به عنوان کارشناسان آب در این نشست حضور یافته و گفت‌وگو کردند.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب، در این نشست گفت: ۱۴۶ میلیارد متر مکعب کسری تجمعی مخزن داریم که بخش اعظم این کسری در سدها رخ می‌دهد. ایران در بحث قانون‌گذاری در صنعت آب کشور مشکل دارد. به عنوان‌ مثال بیش از ۴۵۰ هزار چاه غیرقانونی در دهه ۶۰ مجوز قانونی گرفتند! دلیل چیست؟

فرونشست زمین نگران کننده است
در ادامه این نشست، سمیعی، نماینده تشکل‌های محیط زیستی با اشاره به فرونشست زمین گفت: در حال حاضر میزان فرونشست زمین در کشور حدود ۲۷ سانت برآورد می‌شود؛ عددی که نگران‌کننده است.

چاه‌های غرمجاز به افراد چند معیشتی تعلق دارد
کیانی، مشاور طرح، درباره مطالعه ۸۵ هزار چاه کشاورزی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۵۰ درصد این چاه ها تخلف ندارند و از ۵۰ درصد چاه غیرمجاز تنها ۲۰ درصد آن‌ها تخلف جدی داشتند. برای برخورد با این متخلفان باید وضعیت گشت و بازرسی در دشت‌ها تقویت شود.

او ادامه داد: همچنین مشخص شده، چاه‌های غیرمجاز غالبا متعلق به افراد چند معیشتی است و شغل اصلی‌شان کشاورزی نیست. پس باید برخورد جدی با آن‌ها شود و ممانعتی در این زمینه وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

حسن

کشاورزی وظیفه تولید غذای کشور را بر عهده دارد و این دولت بجای اینکه آب کشاورزی رو تامین کند و از آنها حمایت کند تازه چاه هاشونو هم پر میکند. بعد در ایران حرف حمایت از کشاورزی هم میزنند . کشورهای دیگه برای کمک به کشاورزان حتی از پدیده هارپ استفاده میکنند اونوقت در کشور ما چی؟

مصطفی

ندین آقا ندین سفره های زیر زمینی رو نابود کردین و فرونشست زمین داریم و خانه ها بد جور نشست کردن و ترک میخورن

عبدالرضا ابراهیمی

اطراف زاینده رود در لنجان هر ۱۰۰۰ متر زمین یک چاه کندن دولت با هزینه پر میکنه ۲ ساعت بعد بغل همون چاه حفاری میکنن خخخ

حسین

در دشت قزوین تمام چاه های غیر قانونی مجوز دریافت کرده اند!!! این یعنی چه؟ مطمین هستید حقوق ها کفاف زندگی را می دهد؟!!!

سروش

تو این بی آبی که داره تمام کشور نشست می کنه چقدر باید بی شعور باشید که مجوز دادید.

بدر

کاش همزمان باقلع قمه سازه های غیرمجازماموران ناظرهم قلع قمع شوند زیرا این سازه یه شبه سبزنمیشوند یامامورخواب باشد که بعید است ویااینکه پولی ازسازنده دریافت کرده است تجربه این را تایید می کنه لذاتامامو رمربوطه شریک جرم مجازات نشود اینگونه ساخت و سازهاهم ادامه خواهدداشت

سید مرتضی

سلام یک سوال دارم آیا دولت الان مجوز می‌دهد برویم مناطق نفت خیز جنوب چاه نفت یا گاز برای خودمون حفر کنیم قطعا این چنین نیست چون نفت ملی شده حالا آیا منابع آب زیر زمینی که غالباً هم تجدید ناپذیر هستند نباید ملی باشند؟ چطور شده معادن و نفت ملی هستند ولی آب هر کسی حالا با مجوز یا بی مجوز رایگان از منابع آب زیرزمینی استفاده می کند و باعث نابودی محیط زیستی میشه که قراراست نسل ها از آن استفاده کنند بدون نفت میشه زندگی کرد ولی بدون آب چی

ناشناس

سلام یک سوال دارم آیا دولت الان مجوز می‌دهد برویم مناطق نفت خیز جنوب چاه نفت یا گاز برای خودمون حفر کنیم قطعا این چنین نیست چون نفت ملی شده حالا آیا منابع آب زیر زمینی که غالباً هم تجدید ناپذیر هستند نباید ملی باشند؟ چطور شده معادن و نفت ملی هستند ولی آب هر کسی حالا با مجوز یا بی مجوز رایگان از منابع آب زیرزمینی استفاده می کند و باعث نابودی محیط زیستی میشه که قراراست نسل ها از آن استفاده کنند بدون نفت میشه زندگی کرد ولی بدون آب چی

علیرضا

به بهانه اشتغال و کارآفرینی چاه حفر کردید و تمام قنات ها، رودخانه ها را چشمه ها را خشکاندید. یه چاه رو به 1 الی 10 نفر واگذار کردید در صورتی که یک قنات گاهی امورات 4 و پنج هزار نفر رو می‌چرخاند. لعنت به شما

حسین

تکلیف ما که چندصد نهال کاشتیم اون هم پسته و حالا که به ثمر نشسته و میگن چاه رو پر کنین چیه درخت های بی زبون که خشک میشن رو کی میخواد جواب بده .گناه ما چیه که اونموقع نتونستیم مجوز بگیریم.کاش اول فکری به حال این درخت ها می‌کردند و بعد حرف از پرکردن میزدند

سیدزاهداهورایی

مجاز وغیر مجاز چە صیغه ایه .من کشاورزم چاه دارم ومجوز چاه هم دارم ولی در زورم به ناکشاورزهایی که مجوز ندارند نمیرسه که هیچ درواقعیت پشتوانه اونا بیشتره .حالا کشف کنید پرتقال فروش کیه؟؟؟؟؟؟

علی عسگری

اگه کشاورزی رو هم با پر کردن چاهها نابود کنین با این تحریم‌ها باید از گشنگی بمیریم

مهدوی

صدور بی رویه پروانه های چاهها بعد از ممنوعیت سال ۵۳ نوعی تجاوز به حقوق قنات دارانی محسوب میشود که قرنها متولیان تمدن سازی در نقاط بی آب کشور بوده اند. رشوه گیران وزارت نیرو و دلالان و کارچاق کن های ادارات آب منطقهدای طی سالهای بعد از انقلاب کاملا شناخته شده هستند. مصادره اموال این خائن ها حداقل کاری است که باید انجام شود.

صدیق گوری

توی زندگی مایک چای داشتیم که نیم اینچ آب استفاده میکردیم برای آب آشامیدنی خود قاضی شهرستان مهرستان حکم صادر کرد پرش کردم جای دیگه پنچ اینچ آب بدون مجوز استفاده میشود پرش نمیکند این قانون برای همه هست یا برای یک نفرهست الان ما برای اب آشامیدن نداریم اینقدر آب نداریم عضو بگیریم جواب مارا هیچکس نمی‌دهد

امیر

آب‌روخاه‌هاراشماوآب‌زمین‌راما‌همه‌باهم

امیر

زمین‌هاراتکه‌تکه‌کردین‌همون‌آب‌‌‌چاه‌رادرچندچاه‌برداشت‌میشود‌.اگرآب‌کانال‌هابی‌صاحب‌وسروقت‌راکنید‌دلیلی‌نداربراهزینه‌کردآب‌ازچاها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مقابله با بیابان‌زایی در ایران؛ ضرورت نگاه فرابخشی برای مدیریت کانون‌های بحرانی

محیط‌زیست و منابع طبیعی

مقابله با بیابان‌زایی در ایران؛ ضرورت نگاه فرابخشی برای مدیریت کانون‌های بحرانی

تداوم ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قلب بافت تاریخی کرمان؛ مسئولان همچنان بر تعدیل ارتفاع تأکید دارند

چالش‌های حراست از بافت تاریخی کرمان

تداوم ساخت‌وسازهای غیرمجاز در قلب بافت تاریخی کرمان؛ مسئولان همچنان بر تعدیل ارتفاع تأکید دارند

معاون وزیر میراث: گنبد سلطانیه باید به‌عنوان شاهکار معماری ایران به جهانیان معرفی شود

معاون وزیر میراث: گنبد سلطانیه باید به‌عنوان شاهکار معماری ایران به جهانیان معرفی شود

روز جهانی تمساح؛ دایناسورهای زنده ایران در مسیر بقا یا انقراض؟

روز جهانی تمساح؛ دایناسورهای زنده ایران در مسیر بقا یا انقراض؟

زاگرس در حلقه آتش

از ابتدای سال ۲۶ هکتار از جنگلهای ایلام در آتش سوخته است

زاگرس در حلقه آتش

امضای سند همکاری راهبردی برای توسعه کریدور گردشگری ریلی اردبیل – مشهد

توسعه زیرساخت‌های گردشگری

امضای سند همکاری راهبردی برای توسعه کریدور گردشگری ریلی اردبیل – مشهد

توله‌های گمشده «هلیا» زنده‌اند؛ یوزهای جوان میاندشت رفتار طبیعی شکار دارند

توله‌های گمشده «هلیا» زنده‌اند؛ یوزهای جوان میاندشت رفتار طبیعی شکار دارند

نماینده فائو: سالانه ۱۲ میلیون هکتار زمین حاصلخیز نابود می‌شود؛ مراتع ستون فقرات امنیت غذایی است

نماینده فائو: سالانه ۱۲ میلیون هکتار زمین حاصلخیز نابود می‌شود؛ مراتع ستون فقرات امنیت غذایی است

ضرورت دیپلماسی فعال برای مقابله با بیابان‌زایی

ضرورت دیپلماسی فعال برای مقابله با بیابان‌زایی

شینا انصاری: محرم را به میعادگاهی جهادی برای حفاظت از محیط‌زیست تبدیل کنیم

پیام معاون رئیس‌جمهور

شینا انصاری: محرم را به میعادگاهی جهادی برای حفاظت از محیط‌زیست تبدیل کنیم