پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون

طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون





طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون

۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۰۸

روغن زیتون یکی از روغن‌های پرمصرف در سراسر جهان است که برای پخت‌وپز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاع یافتن از طبع و مزاج این روغن می‌تواند به شما کمک شایانی کند؛ چراکه با مصرف درست و به‌موقع آن می‌تواند اثرات بسیار مفیدی روی بدن بگذارد. به همین خاطر در ادامۀ مطلب سعی شده است به بررسی دقیق طبع روغن زیتون و خواصی که دارد، پرداخته شود. پس تا انتها همراه ما باشید.

طبع روغن زیتون چیست؟

طبع زیتون گرم است یا سرد؟ اگرچه طبع میوه زیتون سبز سرد است، اما هرچقدر دانه‌های زیتون بیشتر برسند، طبع آن‌ها نیز عوض می‌شود. برای مثال طبع زیتون تازه‌ رسیده معتدل بوده و طبع زیتون‌ کاملاً رسیده سیاه نیز به گرمی نزدیک است؛ بنابراین روغن زیتونی که از دانه‌های رسیده به دست آمده، طبعی گرم دارد، اما دانه‌ها نارس دارای طبع سرد هستند. همچنین در حالت رسیده طبع زیتون از نظر تری یا خشک بودن در حالت تعادل قرار دارد، اما دانه‌های نارس خشک هستند.

با توجه به موارد گفته‌شده، طبیعت روغن زیتون ‌بطور معمول گرم و متعادل است. به همین خاطر همگی افراد با طبع‌های مختلف می‌توانند از آن بدون بروز هیچ مشکلی استفاده کنند. در انواع مصارف پخت‌وپز، سالاد و خوراکی می‌توان بدون نگرانی از مشکل در مزاج مورد استفاده قرار داد. توجه به این نکتۀ مهم است که افراد با طبع بسیار گرم در مصرف این روغن نباید زیاده‌روی کنند.

طبع روغن زیتون در طب اسلامی

اگر بخواهیم طبع روغن زیتون را از منظر اسلامی مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که از دانۀ زیتون در بسیاری از آیات و روایات نام ‌برده شده است. در این آیات و روایات به خواص بی‌نظیر زیتون اشاره شده است. آن‌طور که از مضمون آیات و روایات مشخص است، زیتون و روغن آن را به‌عنوان یک مادۀ تقویت‌کنندۀ بدن معرفی می‌کنند. به گونه‌ای که با مصرف آن بدن در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌شود. همچنین افرادی که با مشکلات مزاج صفرایی و سودایی درگیر هستند با مصرف روغن زیتون می‌توانند مزاج خود را معتدل کنند. گرین گاردن در این باره گفته است: «در طب سنتی اشاره به این شده است که درصورتی‌که از غذاهایی با طبع سرد استفاده شود باید در کنار آن مواد غذایی با طبع گرم هم مصرف شود و در اصطلاح به آن مصلح گفته می‌شود.»

یکی دیگر از مشکلاتی که امروز بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، مسائل مربوط به خلق‌وخو و افسردگی است. با مصرف روغن زیتون و جای دادن آن در برنامۀ غذایی می‌توان چنین مسائلی را برطرف کرد و خلقیات را بهبود بخشید. همچنین دانه‌های زیتون در طب اسلامی به‌عنوان یک تقویت‌کننده و مقوی اعصاب شناخته می‌شوند.

خواص روغن زیتون

پس از آشنایی با طبع روغن زیتون حال لازم است که نگاهی نیز به خواص و فواید مصرف این مادۀ ارزشمند داشت. دانه‌های زیتون از دیرباز در برنامۀ غذایی افراد مختلف در سراسر جهان جایگاه ویژه‌ای داشته است. پس از آن برای استفادۀ بهتر و بیشتر از خواص این دانه، اقدام به گرفتن روغن زیتون کردند. برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر این روغن، لازم است که روغن اصل و باکیفیتی را تهیه کنید برای خرید روغن زیتون بهتر است به مجموعه‌های معتبری چون صنایع غذایی دلفین مراجعه کنید.

این برند مشهور در فراوری زیتون درجه یک باغات زنجان و تولید انواع فرآورده‌های زیتون بسیار موفق عمل کرده است و امروز یکی از تولیدکنندگان بهترین روغن زیتون ایرانی و خارجی به‌حساب می‌آید.

1-     غنی از چربی مفید برای بدن

یکی از مهم‌ترین خواص مصرف روغن زیتون، بهره‌مندی از چربی‌های مفید و غیراشباع درون آن است. بدن انسان برای سوخت‌وساز و داشتن انرژی علاوه بر سایر مواد مغذی و ویتامین‌ها، به چربی‌های مفید نیاز دارد. با مصرف روغن زیتون و افزودن آن به برنامۀ غذایی خود می‌توانید درصد قابل‌توجهی از نیاز بدن به چربی را برطرف کنید.

زیتون 013 درباره نحوه مصرف روغن زیتون گفته که: «مصرف روغن زیتون نیز، به توصیه مشاورین تغذیه و رژیم درمانی، به اندازه یک قاشق غذاخوری، هنگام صرف سالاد یا غذاست؛ مثلاً اینکه روغن زیتون را جایگزین سس مایونز به عنوان چاشنی سالاد خود استفاده کنید که طعم لذیذتری هم دارد. مهم‌ترین خاصیت روغن زیتون داشتن چربی‌های غیراشباع است که در صورت جایگزین شدن با مواد ناسالم، می‌تواند به لاغر شدن شما به طور طبیعی کمک کند.»

2-     سرشار از آنتی اکسیدان

طبع روغن زیتون در کنار سایر خواص این روغن باعث شده است که به یک گزینۀ عالی برای اضافه شدن به برنامۀ غذایی روزانه شود. باید بدانید که زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن بسیار ضروری است و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها باعث می‌شوند که فرد به بیماری‌های مزمن و مشکلات سخت دچار نشود. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل مهمی است که باعث می‌شود افراد به انواعی از سرطان‌ها دچار شوند.

روغن زیتون حاوی آنتی‌ اکسیدانی به نام «تریروزول» است. این آنتی ‌اکسیدان نقش مهمی در کنترل قند خون دارد و مقاومت به انسولین را در بدن بهبود می‌بخشد.

3-     بهبود شرایط قلبی و عروقی

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن زیتون باعث می‌شود که از بالا رفتن سطح کلسترول بد موجود در خون پیشگیری به عمل آید. همچنین با داشتن میزان قابل‌توجهی از چربی‌های مفید، می‌تواند از بروز مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که همواره روغن زیتون را در برنامۀ غذایی خود دارند به نسبت سایرین بسیار کمتر دچار مشکلات قلبی و عروقی می‌شوند.

4-     یک ضد التهاب قوی است

گرم و متعادل بودن طبع روغن زیتون باعث می‌شوند که همگی افراد بتوانند بدون وجود مشکلی آن را مصرف کنند. همچنین باید گفت که روغن زیتون خواصی شبیه به مسکن‌ها را از خود نشان می‌دهد. خواص ضد التهابی مواد موجود در روغن زیتون به‌صورتی است که می‌تواند به‌خوبی بدن شما در برابر بیماری‌هایی مانند فشار خون، قندخون، مشکلات قلبی و عروقی و انواع سرطان‌هایی که منشأ التهابی دارند محافظت کند.

کلام آخر

مهم‌ترین نکته در مصرف روغن زیتون برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن، استفاده از یک محصول طبیعی، اصیل و باکیفیت است. متأسفانه محصولات بسیاری در بازار وجود دارند که در واقع روغن اصل نیستند و نه ‌تنها مفید نخواهند بود، بلکه ممکن است ضررهایی را نیز به بدن برسانند. درصورتی‌که از زیتون نارس گرفته شود حتی می‌تواند طبع روغن زیتون را تغییر دهد. برای خرید روغن زیتون بهتر است به مجموعه‌های معتبری چون صنایع غذایی دلفین مراجعه کنید. در این مجموعه بهترین روغن‌ها در بسته‌بندی‌های مختلف به شما ارائه می‌شود. می‌توانید بنا به نیاز و مصرف خود مدل‌های مختلف را برگزینید.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *