پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

یک پژوهش نشان می‌دهد که اکثر محققان از چت جی‌پی‌تی برای پژوهش استفاده نمی‌کنند

بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

برخی از محققان چت‌ربات‌های هوش‌مصنوعی را برای نوشتن، برنامه‌نویسی و جمع‌آوری اطلاعات، مفید می‌دانند اما برخی دیگر خود را به‌دور از «جنون» نگه داشته‌اند





بدبینی پژوهشگران به هوش مصنوعی

۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۱۳

از یک سال قبل که چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) برای استفاده در دسترس عموم قرار گرفت، بیرون رفتن از جنون آن غیرممکن شده است. این چت‌ربات که در آبان ۱۴۰۱ (نوامبر ۲۰۲۲) توسط اپن‌ای‌آی (OpenAI) با متن‌های فوق‌العاده واقعی و شبیه به‌متن‌های نوشته شده توسط انسان به بازار آماد، این‌طور که به‌نظر می‌رسد به تمامی حوزه‌ها، از جمله علم نفوذ کرده است. تاکنون محققان از چت‌جی‌پی‌تی و فناوری گسترده‌تری که از آن به‌عنوان «هوش مصنوعی مولد» یاد می‌شود، برای ایده‌های تحقیقاتی، ایجاد کدهای برنامه‌نویسی و حتی نوشتن کل مقالات تحقیقاتی استفاده کرده‌اند.

همه محققان از این فناوری استقبال نمی‌کنند. نتایج یک نظرسنجی که توسط مجلهٔ «نیچر» (Nature) انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۷۸ درصد از محققان به‌طور منظم از ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی استفاده نمی‌کنند. حتی از بین آنهایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند هم بسیاری این کار را برای فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ٔ غیرمرتبط با تحقیقاتشان انجام می‌دهند یا آنکه از هوش مصنوعی به‌صورت آزمایشی استفاده می‌کنند. برخی به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌های احتمالی، از چت‌بات‌ها دوری می‌کنند و برخی دیگر از این واهمه دارند که مقاله‌شان در مجلات معتبر چاپ نشود. 

نیچر از سه محقق سوال کرده که چرا از چت جی‌پی‌تی استفاده نمی‌کنند.

 

«می‌تواند بسیار مفید باشد»

«ماکسیم گابرتی» (Maxime Gauberti) می‌گوید که اگر می‌توانست از چت جی‌پی‌تی استفاده می‌کرد. این متخصص رادیولوژی عصبی حدود یک هفته پیش در لیست انتظار برای اشتراک چت جی‌پی‌تی۴ ثبت‌نام کرده است: «سعی کردم آن را بخرم، اما در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. منتظرم تا با من تماس بگیرند.» او قبلاً سعی کرده بود از نسخهٔ قبلی و رایگان ابزار هوش مصنوعی یا همان چت جی‌پی‌تی ۳.۵ استفاده کند، اما احساس کرد که به‌اندازهٔ کافی خوب عمل نمی‌کند تا مفید باشد.

گابرتی در دانشگاه «کائن نورماندی» (Caen Normandy) فرانسه فعالیت می‌کند و فکر می‌کند که جدیدترین نسخهٔ چت جی‌پی‌تی می‌تواند زمان نوشتن ایمیل‌ها و توصیه‌نامه‌ها برای دانشجویان دکترا و پژوهشگران پسادکترا در آزمایشگاهش را کاهش دهد: «فکر می‌کنم برای وضعیت من، برای یک انگلیسی زبان غیربومی، این واقعاً چیزی است که می‌تواند بسیار بسیار مفید باشد.» گوبرتی می‌گوید: «من زمان زیادی را صرف نوشتن می‌کنم تا مطمئن شوم که خوب است، این راه مناسب برای ارتباط برقرار کردن با مردم است.»

صحبت‌کردن او با سایر محققانی که به چت جی‌پی‌تی۴ دسترسی دارند، کارساز بودن هوش مصنوعی برای او را تأیید کرد: «اکنون که می‌بینم برخی از همکاران از آن استفاده می‌کنند، احساس بدی دارم که برای انجام برخی کارهایی که می‌توانند به‌صورت خودکار انجام شوند، زمان زیادی صرف می‌کنم.» 

گابرتی بر این باور است که صرف زمان کمتر برای نوشتن ایمیل می‌تواند بهره‌وری او را به‌طور کلی بهبود بخشد: «حداقل به دو یا سه روز زمان نیاز دارم تا چیزی به‌اندازهٔ کافی خوب بنویسم تا ارسال شود. اگر من یک هوش مصنوعی داشتم که در این زمینه به من کمک می‌کرد، می‌توانستم بهتر عمل کنم و اگر آن را در تعداد دفعاتی که ممکن است در حرفهٔ شما اتفاق بیفتد ضرب کنید، شاید به‌طور بالقوه می‌توانست کمی بر پیشرفت شغلی‌تان تأثیر بگذارد.»

 

خفه کردن خلاقیت؟

«آدا کالوزنا» (Ada Kaluzna)، روانشناسی که در سال ۲۰۲۱ پست تحقیقاتی خود را در کالج لندن ترک کرده و اکنون در ژاپن زندگی می‌کند. او با دوستانش سعی کرده از چت جی‌پی‌تی برای سرگرمی استفاده کند اما فکر می‌کند که چت‌بات در تحقیقات او دربارهٔ سلامت روان هیچ کاربردی ندارد: «من از نوشتن لذت می‌برم. این کار را سریع انجام می‌دهم. اگر حتی تحقیق خودم را ننویسم، چرا باید اسم خودم را محقق بگذارم؟» 

کالووزنا معتقد است که استفاده از چت جی‌پی‌تی می‌تواند باعث مختل‌شدن توانایی او برای یادگیری و تفکر شود: «بسیاری از مردم می‌گویند که نمی‌دانند به چه فکر می‌کنند، مگر اینکه آن را یادداشت کنند. من فکر می‌کنم چیزی در نوشتن وجود دارد و شما را قادر به تمرکز روی موضوع می‌کند. نوشتن به شما زمان می‌دهد تا افکار خود را جمع‌آوری کنید. اگر سعی نکنید افکار خود را به روشی ساختاریافته گردهم آورید، ممکن‌است نتوانید ایده‌های جدیدی ارائه کنید.»

اگرچه برخی از همکاران کالوزنا از چت جی‌پی‌تی برای نوشتن ایمیل استفاده می‌کنند، اما او می‌گوید خوشحال است که از چت‌بات دوری کرده است: «فعلاً فشاری را احساس نمی‌کنم.»

 

«این اطلاعات ساختگی است»

«ویسوانات ویتالادوارام» (Viswanath Vittaladevaram)، شیمیدانی در دانشگاه گالوی ایرلند است که سعی کرده از چت جی‌پی‌تی برای یافتن اطلاعات پس‌زمینه استفاده کند. اما متوجه شده که چت‌ربات هنگام پاسخ‌دادن به سؤالات خاص، به منابع غیرقابل اعتماد استناد کرده است: «مقدار زیادی از اطلاعات تولید شده از طریق چت جی‌پی‌تی از منابع غیرآکادمیک است.»

او همچنین از این نگران است که ابزار هوش مصنوعی پاسخ‌های متنوعی را به همان سؤال ارائه می‌کند: «فقط احساس می‌کنید که این اطلاعات ساختگی است.» او می‌گوید نگرانی دیگر این است که داده‌های مورد استفاده برای آموزش چت جی‌پی‌تی می‌تواند باعث سوگیری پاسخ‌های چت‌ربات شود. 

اگرچه ویتادوارام استفاده از چت جی‌پی‌تی را برای جمع‌آوری اطلاعات آزمایش کرده است، اما از آن برای نوشتن مقالات تحقیقاتی استفاده نمی‌کند، زیرا قصد دارد مقالات خود را در مجلات علمی منتشر کند که استفاده از ابزار برای نوشتن مقالات را ممنوع کرده‌اند. با این وجود، او بر این باور است که هوش مصنوعی می‌تواند برای پاسخ به سؤالات اساسی مانند نقش پروتئین در بدن مفید باشد: «تصمیم گرفتم که باید از چت جی‌پی‌تی برای نگارش علمی کاملاً فاصله بگیرم. اما می‌توانم از آن برای به‌دست آوردن اطلاعات اولیه کمک بگیرم.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *