پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ستاندن حیات از غزه

با وجود تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای توقف جنگ، مردم غزه در محاصره اسرائیل هستند و آب، برق و سوخت ندارند

ستاندن حیات از غزه





ستاندن حیات از غزه

۷ آبان ۱۴۰۲، ۸:۵۶

|پیام ما| هم‌زمان با انتشار تصاویری که رسانه‌های عبری از حملهٔ زمینی به غزه منتشر کردند، مجمع عمومی سازمان ملل نیز تشکیل جلسه داد و قطعنامهٔ پایان جنگ را به تصویب رساند. اما امریکایی‌ها اعلام کردند که از رژیم اسرائیل پشتیبانی خواهند کرد. در چنین شرایطی، بیست‌ودومین روز جنگ در غزه آغاز شد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای حملات اسرائیلی‌ها به غزه از هفت‌ هزار و ۷۰۰ نفر گذشت. خبرنگاران غربی وضعیت مردم در غزه را اسفبار و وحشتناک گزارش کردند و تصاویر صف‌های طویل اهالی غزه برای دریافت آب آشامیدنی را در رسانه‌ها منتشر کردند.

رسانه‌ها گزارش کردند که روز گذشته حملات خونین اسرائیل به مناطق مسکونی، درمانی و مدارس غزه از زمین، دریا و آسمان ادامه داشت. وزارت بهداشت فلسطین ظهر شنبه از شهادت هفت‌ هزار و ۷۰۳ شهروند فلسطینی از روز ۱۵ مهرماه تاکنون در نوار غزه خبر داد و اعلام کرد که ۷۰ درصد شهدای فلسطینی را زنان، کودکان و افراد سالخورده تشکیل می‌دهند.
هم‌زمان با حملات ارتش اسرائیل، شبکهٔ آمریکایی NBC بامداد دیروز به‌نقل از تیم خبری خود وضعیت ساکنان غزه را اسفبار و وحشتناک گزارش کرد. خبرنگاران این شبکه اعلام کردند: «وضع بسیار سخت و خطرناکی را تجربه می‌کنیم. در معرض بمباران بسیار سنگین هوایی و حملات خمپاره‌ای قرار داریم. مردم به هر اندازه بتوانند کشته‌ها و مجروحان خود را منتقل می‌کنند، اما آمبولانس‌ها قادر به خروج از مکان خود نیستند.»

قطعنامهٔ توقف جنگ در غزه با ۱۲۰ رأی موافق در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۴۵ رأی ممتنع در جلسهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید

در همین حال جمعه‌شب نیز قطعنامهٔ توقف جنگ در غزه با ۱۲۰ رأی موافق در مقابل ۱۴ رأی مخالف و ۴۵ رأی ممتنع در جلسهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این قطعنامه درحالی تصویب شد که شورای امنیت ملل متحد، چهار بار برای تصویب قطعنامه در این باره تلاش کرده بود، اما موفق به تصویب نشده بود تا درنهایت پیش‌نویسی که کشورهای عربی تهیه کرده بودند در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.
کانادا اصلاحیه‌ای را برای قطعنامهٔ پیشنهادی ارائه کرد و خواستار شد محکومیت آنچه که «حملات تروریستی حماس و گروگان‌گیری» خوانده بود، در قطعنامه ذکر شود؛ اما این پیشنهاد رأی نیاورد. باوجوداین، عراق به این قطعنامه رأی ممتنع داد.
در ابتدای جلسه نیز «اسامه عبدالخالق»، نمایندهٔ دائم مصر در سازمان ملل، گفت: «تلاش سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس به‌هیچ‌وجه جانبداری از طرفی نیست. این وظیفهٔ اعضای سازمان ملل در قبال بی‌گناهان است.»
او همچنین گفت: «سیاست‌های محاصره و محرومیت از نیازهای اولیه، به‌ویژه آب، جایی در قرن بیست‌ویکم ندارد، زیرا قرون وسطی را تداعی می‌کند.»
اما «لیندا توماس گرینفیلد»، نمایندهٔ دائم آمریکا در سازمان ملل، مدعی شد: «آمریکا در مذاکرات علنی و خصوصی به‌صراحت اعلام کرده است که اسرائیل ضمن رعایت قواعد جنگ و احترام به قوانین بین‌المللی انسانی در خاورمیانه باید از حق خود برای حفاظت از مردمش در برابر مقاومت استفاده کند.»
گرینفیلد گفت: «قوانین بین‌المللی انسانی باید در نوار غزه و در سراسر منطقه توسط همهٔ طرف‌ها رعایت شود.»
«ایمن الصفدی»، وزیر خارجهٔ اردن، نیز پیش از رأی‌گیری در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت رأی مخالف به این قطعنامه «به‌معنای تأیید این جنگ و کشتار بی‌رحمانه» است. او نوشت: «میلیون‌ها نفر به هر جلسهٔ رأی‌گیری‌ نگاه می‌کنند. تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.»
مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامهٔ خود بر «اهمیت جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه» تأکید کرد و از همهٔ طرف‌ها خواست خویشتنداری حداکثری داشته باشند. مجمع عمومی از همهٔ آنهایی که بر طرفین نفوذ دارند، خواست برای تحقق این هدف تلاش کنند.
در قطعنامهٔ جمعه‌شب همچنین با پیشنهادهای خروج غیرنظامیان که پیش از این توسط امریکایی‌ها مطرح شده بود، «قاطعانه» مخالفت شد.
بااین‌حال، «مایک جانسون»، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا که کشورش رأی مخالف به این قطعنامه داده بود، بار دیگر از اسرائیل حمایت کرد و در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت: «با دوستم نتانیاهو صحبت کردم. مجلس نمایندگان در کنار اسرائیل می‌ایستد و بر حمایت قوی خود تأکید کردم.»
اگرچه قطعنامهٔ توقف جنگ در غزه جمعه‌شب امضا شد، اما مشخص نیست که آیا رژیم اسرائیل حمله به غزه را متوقف خواهد کرد یا خیر. در همین حال رسانه‌های غربی نوشته‌اند که واهمهٔ اصلی صهیونیست‌ها از حملهٔ زمینی به غزه، شبکهٔ پیچیدهٔ تونل‌های زیرزمینی در این منطقه است که ارتش این رژیم اطلاعات دقیقی از آن ندارد. رسانه‌ها از قول مقامات تل‌آویو نوشته‌اند آنها قصد دارند با پمپاژ آب به این تونل‌ها، استفاده از آنها را غیرممکن کنند.
از طرفی اطلاعات دقیقی از وضعیت کمک‌رسانی به مردم محاصره‌شدهٔ غزه در دست نیست. آنچه در رسانه‌ها منتشرشده حکایت از کمبود شدید آب آشامیدنی، موادغذایی و امکانات بهداشتی و درمانی است. رسانه‌ها تصاویر صف‌های مردم غزه برای دریافت آب آشامیدنی از تانکرهای منتقل‌شده به بخش‌هایی از شهر را مخابره کرده‌اند. آن‌طور که اعلام شده، برق و اینترنت نیز در نوار غزه قطع شده و همین عامل باعث شده است انتشار اطلاعات دقیق از آنچه بر سر مردم غزه می‌آید، با اختلال روبه‌رو شود.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

ایران میزبان ۵ درصد جمعیت پرندگان مهاجر جهان

ایران میزبان ۵ درصد جمعیت پرندگان مهاجر جهان

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

تعطیلی چندبارهٔ بازار پرحاشیه

فعالان محلی از موفقیت جمع شدن بازار غیرقانونی فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار می‌گویند

تعطیلی چندبارهٔ بازار پرحاشیه

بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار تعطیل شد

بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار تعطیل شد

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *