پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | به نام حیوانات به کام باغ‌وحش‌داران

دستورالعمل جدید ارزیابی باغ‌وحش‌ها عامل تداوم «رهاشدگی» حیوانات است

به نام حیوانات به کام باغ‌وحش‌داران

دستورالعمل مورد نظر در سکوت و بی‌‌آنکه اسامی کارشناسان این طرح اعلام شود، تدوین و ابلاغ شده است سازمان دامپزشکی به‌عنوان دومین نهاد حاکمیتی ناظر بر باغ‌وحش‌ها در این مورد و موارد دیگر هیچ دستورالعمل و پاسخی ندارد





به نام حیوانات به کام باغ‌وحش‌داران

۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵

وضعیت باغ‌وحش‌ها، باغ‌های پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات در کشور نامناسب و بعضاً بحرانی است. فعالان حقوق حیوانات و محیط‌ زیست در سالیان گذشته بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند و چندی پیش «علی سلاجقه»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: «تعدادی از باغ‌وحش‌ها به حال خود رها شده است.» دستورالعمل قدیم ایجاد و مدیریت مراکز نگهداری حیات‌وحش سال ۱۳۹۱ نوشته شده بود و امسال وقتی بار دیگر قرار بر نوشتن و اصلاح دستورالعمل قدیم شد، انتظار می‌رفت با این اعتراف دست‌کم در بازنگری وضعیت باغ‌وحش‌ها و تهیه و تدوین دستورالعمل جدید نظارت و ارزیابی باغ‌وحش‌ها از تمام نظرات، به‌خصوص نظرات فعالان این حوزه استفاده شود؛ اما نه‌تنها اینگونه عمل نکردند بلکه دستورالعملی جدید در سکوت و بدون آنکه اسامی کارشناسان این طرح اعلام شود، تدوین و ابلاغ شده است.

 

ابلاغ دستورالعمل جدید برای ارزیابی باغ‌وحش‌ها رویه‌ای معمول و غیرشفاف دیگر از طرف سازمان حفاظت محیط زیست بود که نگرانی‌ها را همچنان باقی گذاشت و باعث شد دستورالعمل جدید علی‌رغم نکات مثبت در عمل کارایی مورد انتظار را نداشته باشد. این درحالی‌است که در همین رابطه سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای پایانی مردادماه امسال در جزیرهٔ قشم، جلسهٔ توجیهی آموزشی کارشناسان خود را نیز برگزار کرد.

در ادامه به نقد این دستورالعمل طی دو بخش می‌پردازیم که بخش اول شامل محتوای این دستورالعمل و بخش دوم شامل قسمتی از نواقص و کاستی‌های آن است. لازم به ذکر است که این دستورالعمل به‌صورت عمومی منتشر نشده است و در صورت اعلام و انتشار رسمی این دستورالعمل توسط سازمان حفاظت محیط زیست، امکان تحلیل دقیق‌تر آن وجود دارد.

 

بررسی دستورالعمل ارزیابی و درجه‌بندی 

این دستورالعمل براساس ۱۶ محور و ۷۰ شاخص تعریف شده است. بررسی‌ها به‌صورت کمی است و ارزیاب براساس مشاهدات خود اقدام به امتیازدهی شاخص‌ها می‌کند. سقف امتیازات اکتسابی ۳۰۰ امتیاز است و در صورت وجود برخی تخلفات، باغ‌وحش مورد ارزیابی امتیاز منفی نیز کسب می‌کند. امکان رده‌بندی و مقایسه باغ‌وحش‌ها براساس این امتیازات از ویژگی‌های مثبت طرح است. 

 

موضوعات پانزده‌گانهٔ مورد ارزیابی

 الف. مجوزهای محیط زیستی و بهداشتی مشتمل بر پروانهٔ ایجاد، پروانهٔ بهره‌برداری، پروانهٔ بهداشتی و معرفی مسئول فنی بهداشتی است.

 ب. آگاهی‌رسانی و آموزش

(شامل چهار شاخص/ حداکثر ۲۶ امتیاز)

 پ. ایمن‌سازی و حفاظت 

(شامل سه شاخص/ حداکثر ۲۰ امتیاز)

ت. فضای سبز و زیبایی‌شناختی 

(شامل دو شاخص/ حداکثر ۱۰ امتیاز)

ث. آب و تغذیهٔ سالم حیوانات وحشی

 (شامل سه شاخص/ حداکثر ۳۰ امتیاز)

ج.مدیریت بهداشت آلودگی پسماند و پساب

(شامل چهار شاخص/ حداکثر ۲۰ امتیاز)

 چ. مدیریت سلامت و بیماری‌های حیات وحش

(شامل پنج شاخص/ حداکثر ۳۰ امتیاز)

ح.اقدامات مرتبط با تلفات جانوران وحشی

(شامل چهار شاخص/ حداکثر ۱۲ امتیاز)

خ. رعایت حقوق حیوانات مدیریت و رفاه گونه‌ها

(شامل پنج شاخص/ حداکثر ۲۰ امتیاز)

د. رفتارشناسی و فضاسازی بهینهٔ گونه‌ها

(شامل شش شاخص/ حداکثر ۴۲ امتیاز)

ذ. ایجاد فرصت‌هایی برای اهداف حفاظتی

(شامل سه شاخص/ حداکثر ۲۵ امتیاز)

ر. مدیریت منابع انسانی

(شامل چهار شاخص/ حداکثر ۲۰ امتیاز)

ز. مستندسازی، گزارش و پژوهش

(شامل هفت شاخص/ حداکثر ۲۵ امتیاز)

ژ. تنوع گونه‌ای و امکانات رفاهی و توجه به رضایت بازدیدکنندگان

(شامل پنج شاخص/ حداکثر ۲۰ امتیاز)

س. سایر موارد 

(حسب نظر کارشناس/ حداکثر ۲۰ امتیاز)

ش. امتیازات منفی و ابطال

(شامل ۹ شاخص/ حداکثر ۱۲۵ امتیاز منفی)

در این میان لازم است بعضی از شاخص‌های هفتادگانه توضیح داده شود که از آن جمله می‌توان به ماده «ب» آگاهی‌رسانی و آموزش اشاره کرد. شاخص‌های زیرمجموعهٔ این ماده، نصب تابلوی نام رسمی مرکز، راهنمای مصور برای گونه‌ها و تابلو مسیرها، وجود افراد راهنمای بازدیدکنندگان، ایجاد فروشگاه عرضهٔ محصولات فرهنگی در حوزهٔ محیط زیست و حیات‌وحش است. 

ماده «چ» به مدیریت سلامت و بیماری‌های حیوانات وحشی می‌پردازد که شاخص‌های این ماده عبارتند از ایجاد و‌ به‌روزرسانی شناسنامهٔ بهداشتی، وجود واحد قرنطینه، وجود بخش‌های قرنطینه، بهداشتی و درمانی، دارا بودن تجهیزات و مواد استاندارد بیهوشی، انجام به‌هنگام واکسیناسیون دوره‌ای. 

و همچنین ماده «خ» که شامل رعایت حقوق حیوانات، مدیریت و رفاه گونه‌ها است و شاخص‌های این ماده عبارتند از: جانمایی درست گونه‌ها، جلوگیری از درون‌آمیزی، رعایت نسبت جنسی مناسب، تغذیه و نگهداری توله‌ها توسط مادر و رفاه و سلامت روانی و جسمی گونه‌ها.

 

ایرادها و نواقص

این دستورالعمل نواقص و ایراداتی دارد که در سال‌های گذشته به‌دلیل همین نواقص شاهد اتفاقات تلخ بسیاری بودیم و حالا این موارد باز هم تکرار شده‌اند، بدون آنکه شاهد تغییری در وضعیت باشیم. طی دو حادثهٔ فاجعه‌بار، دو سال قبل کارگر باغ‌وحش شهرداری اراک طعمهٔ شیرها شد. در نمونهٔ دیگر، اوایل سال جاری نیز کارگر باغ‌وحش شهرداری صفهٔ اصفهان توسط خرس‌ها کشته شد و این درحالی‌است که این دستورالعمل در مواجهه با چنین حوادث تلخ و دردناک راهکاری ندارد و اصلاً در سیستم‌ ارزیابی امتیاز‌محور سازمان حفاظت محیط زیست، جان انسان‌ها چند امتیاز دارد؟

 

طبق شاخص‌های ماده «ز» این دستورالعمل داشتن میکروچیپ برای حیوانات چهار امتیاز مثبت دارد، درصورتی‌که وجود میکروچیپ برای پستانداران یا حلقه‌گذاری برای پرندگان، باید یک الزام باشد که درصورت عدم رعایت، مرکز خاطی اجازهٔ فعالیت نداشته باشد.

برای شفاف شدن موضوع مثال بزنیم: در باغ پرندگانی که شمال کشور فعالیت دارد و اصلاً از حلقه برای پرندگان استفاده نمی‌کند، درصورت تلف شدن پرندگان به‌راحتی می‌توانند پرندهٔ مشابه دیگری را از طبیعت صید و جایگزین کنند؛ بدون آنکه کارشناسان محیط زیست متوجه ماجرا شوند. بنابراین، داشتن حلقه و میکروچیپ باید یک الزام باشد، نه یک انتخاب امتیازآور.

 

در بخش دیگر شاهد این مورد هستیم که در این دستورالعمل هیچ محدودیتی برای زادآوری گونه‌ها تعریف نشده است. یک مثال به تشریح بهتر ماجرا کمک می‌کند: در سال جاری فقط در سه باغ‌وحش مشهد، بابلسر و صفادشت بیش از ۲۰ توله‌ببر متولد شدند و در سال‌های آینده این عدد چندبرابر خواهد شد. آیندهٔ این سیل توله‌ببرهای متولدشده چه خواهد بود؟ به کجا خواهند رفت؟ سایر باغ‌وحش‌ها ظرفیتی برای خرید و پذیرش آنها دارند؟ سازمان محیط زیست چه پاسخی دارد؟ با این اوضاع اگر تا مدتی دیگر دیدیم حوالی بازار پرندگان خلیج‌فارس در پایتخت توله‌ببر هم بساط کرده‌اند، تعجب نکنید؛ حاصل همین تدبیر است.

در ادامهٔ مشکلات این دستورالعمل باید به ماده «خ» توجه کرد. این ماده شاخص رفاه و سلامت روانی حیوانات فقط چهار امتیاز دارد. دقت کنید. چهار امتیاز برای آسیب‌های روحی و روانی حیوانات که ویدئوهای آن قلب هر انسانی را جریحه‌دار می‌کند. اما در ادامه شاهد این هستیم که برای عرضهٔ محصولات فرهنگی موضوع ماده «ب» هفت امتیاز در نظر گرفته‌اند. این دو امتیاز را مقایسه کنید تا به‌دلایل نگرانی منتقدان طرح واقف شوید.

 

 در ماده «چ» این دستورالعمل وجود قرنطینهٔ بهداشتی و درمانی، داروها و تجهیزات مورد نیاز امتیاز دارد، اما هیچ استانداردی برای این موضوع تعریف نشده؛ جالب است که سازمان دامپزشکی نیز به‌عنوان دومین نهاد حاکمیتی ناظر بر باغ‌وحش‌ها نیز در این مورد و موارد دیگر نیز هیچ دستورالعمل و پاسخی ندارد. حاصل چیست؟ اعمال سلیقهٔ شخصی باغ‌وحش‌داران و ناظران این مراکز بر احداث قرنطینه و تداوم نابسامانی باغ‌وحش‌ها.

در مورد دیگر باید به ماده «خ» اشاره کنیم. براساس آن اگر باغ‌وحش از درون‌آمیزی گونه‌ها جلوگیری کند، چهار امتیاز مثبت می‌گیرد. معنی دیگر آن است که اگر تولد حیوانی حاصل درون‌آمیزی باشد و آن حیوان با نواقص مادرزاد متولد شود و عمری را در رنج بگذراند، باغ‌وحش فقط و فقط در یک دورهٔ ارزیابی، چهار امتیاز از دست می‌دهد. منصفانه است؟

این اتفاق در حالتی است که کارشناس ناظر سازمان حفاظت محیط زیست متوجه درون‌آمیزی شود که عمدتاً اینگونه نیست و فقط مالک باغ‌وحش از آن اطلاع دارد.

 

همچنین براساس ماده «ژ»، وجود گونه‌های دارای جاذبهٔ خاص چهار امتیاز مثبت دارد. تصورش هم دشوار است که یک باغ‌وحش برای ورود و مرگ فاجعه‌بار گورخر و آن آبروریزی بین‌المللی، قرار باشد چهار امتیاز هم بگیرد، حال آنکه براساس این دستورالعمل چنین اتفاقی می‌افتد. 

نکتهٔ مهم پایانی اما این است که معیارهای لازم برای تعطیل شدن یک باغ‌وحش تعریف نشده است و مشخص نیست کسب چه امتیازی به‌معنی تعطیل شدن یک مجموعه خواهد شد؟

موارد فوق فقط گوشه‌ای از نواقص این دستورالعمل است که جا دارد در جلسات تخصصی به آن پرداخته شود و جمله پایانی این است که همچنان نگرانی‌ از وضعیت نابسامان باغ‌وحش‌ها و تداوم  «رهاشدگی» وجود دارد و کسی هم به فکر نیست.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

Pooya

قابل توجه خودنخبه پندار های مثلا نقاد👈🏽 اولا این طرح سالها بعنوان یکی از دغدغه های سازمان محیط زیست و فرا سازمان های مدنی N.G.O ها فعالان محیط زیست و بخش خصوصی مطرح و تصویب و برای اجراء با هدف بهبود شرایط ابلاغ شده و مثل همه طرح و قوانین خالی از لطف و گاه ایراد نیست .‌ دوما شرط نقد به رعایت ادب و نزاکت ، سپس طرح موضوع و دست آخر پیشنهاد سازنده میباشد. که نه تنها رعایت نشده بلکه جهت دار بودن نقادی به دو نکته اولی طرح موضوع 👈🏽 عدم اعلام لیست اسامی کارشناسان طرح! از سوی سازمان؟!! 👉🏽 می‌باشد که معنای آن داخل کارشناس ندیدن فردی میباشد که عرصه فضای تبادل اطلاعات مجازی را خالی فرض و دنبال رفع کظم غیض های شخصی نه دلسوزی محیط زیست ، رها شدگی کودکان _حیوانات_ نظارت یا برشکستگی باغ وحش ها و ... می‌باشد. بعدی قلقله هجویات صد من یک غاز باقی میباشد که بجز شعارهای تو خالی، مایه یأس و نا امیدی جامعه و آینده سازان ایران شده و میشوند و ...از سوی کارشناس که نه بلکه همیشه معترض مأیوس بشرطی که خودش پای میز نباشد می‌باشد و گرنه هر طرح ناموفقی که ایشان نیز توشیح کننده آن بوده همه سالم و عالی از دید ایشان ارزیابی می‌شود. همگان بدانند باغ وحش داری توسط بخش خصوصی در ایران با قبول ریسک و هزینه بالا نسبت به درآمد کم سالهاست درگیر و دار طرح و قوانین کم کارآمد بوده با توجه به شرایط وخیم اقتصادی و نبود قوانین حمایتی و غیر کارشناسانه قبلی در صف برشکستگی قرار دارند .‌ تعطیلی هر واحد تبعات منفی لایوصف غیرقابل جبران در سطح ملی مصداق قاچاق یا رها شدگی کودکان _مقیاس هوش تنازعی حداکثر کودک سه ساله برای توصیف ذهن حیوانات به بزرگی شیر و فیل نسبت به ظلمی که پس از رها کردن حیواناتی که در باغ وحش ها بدنیا آمده و قادر به زندگی در حتی زیست بوم اصلی خویش نیستند برای قیاس ذهنی مخاطبان نسبت به درد و رنجی که بعد رهایی و جانمایی تکراری افسردگی و ...متحمل می‌شوند استفاده میشود_ غلبه ژنتیکی ، قطع زنجیره غذائی بالطبع آن‌ها از بین رفتن زیر گونه های زنجیره غذائی، مرگ زیست بوم های مستقل که تاب آوری پائینی نسبت به تغییرات شرایط محیط زیستی خود دارند و ...میشود. برای حمایت از بخش خصوصی باید قوانین تجارت آزاد با رعایت تمام حقوق حیوانات ، متناسب با اکوسیستم طبیعی هر منطقه که ارزش سرمایه گذاری آنها به باز شدن پای توریسم _اکو توریسم _ برگزاری تورهای شکار نه صیادی تجاری مثل فاجعه ای که در خلیج فارس با باز کردن پای کشتی های شکار شک برقی های ولتاژ چینی بدون هیچ نظارتی از سوی سازمان محیط زیست ایران شاهد آن بودیم و یا جواز های شکار سیاسی به سفیران دول خارجی و ...با نظارت کامل سازمان حفاظت از محیط زیست با حفظ اولویت بهبود شرایط اقتصادی ساکنان مناطق در فصل شکار آزاد و باغ وحش های فعال در خدمت رسانی به سازمان و گونه‌های در معرض انقراض و .....بوده و هست و میتواند بعنوان پیشنهاد در دستور کار سازمان و مجلس قرار،تصویب و اجرایی شود . طرح ارزیابی و رتبه بندی بدون حمایت های اینچنینی که در تمام دنیا احرا میشوند قادر به بهبود شرایط وخیم باغ وحش های خصوصی در ایران نیست.پرورش کل و قوچ و آهو در امارات و عربستان ، برگزاری تورهای شکار، خیریه حیوانات مصداق خیریه خرید و فروش گونه‌های مختلف چه در معرض انقراض باشند یا نباشند بعنوان بخش مکمل صنعت پر رونق اکوتوریسم یا تورهای شکار (با هدف رهاسازی مجدد در زیست بوم مبدأ ) و ... همه و همه می‌توانند باعث بهبود اوضاع باغ وحش های ایران شوند . پیشنهاد میکنم سازمان حفاظت از محیط زیست که بخاطر کمبود منابع مالی از سر اجبار بصورت پنهانی با باغ وحش های برخوردار از امکانات و تجهیزات نگهداری و تیمار و مراقبت هستند و کشفیات از قاچاقچیان و رها شدگان غیر بومی حیات وحش در کشور را بعد از جمع آوری کردن لاجرم به این باغ وحش ها می‌سپارند نسبت به قانونی کردن مراتب فوق_تکثیر و پرورش و نگهداری و فروش و ... مطابق با استانداردهای بین المللی در جهت بهبود شرایط کیفی و کمی محیط زیست ایران که باغ وحش های کشور نیز جزئی از آنها می‌باشند اقدام عاجل فرمایند .‌ مهمترین وظیفه شما محیط زیستی ها _حمایت از هر طرحی که می‌تواند منتج به اصلاح و بهبود شرایط محیط زیست در معرض خطر قرار گرفته ایران شود می‌باشد. پس به رسم نقد سازنده با تشکر از مسولان و کارشناسان بواقع دلسوز سازمان محیط زیست که در خط اول دفاع و در حوزه اجرای وظایف سازمانی مصداق همین طرح جامع نظارتی گام های مثبتی بعنوان نهاد بالادستی برداشته و ... همینطور سرمایه گذاران خصوصی باغ وحش دارانی که به واقع دوستداران حیات وحش بوده در تمام دنیا محل احترام (سود کم در قبال سرمایه گذاری کلان)بوده و هستند و همینطور تمام کسانیکه برای حفظ محیط زیست علی الرقم شرایط اقتصادی وخیم در حال خدمت باندازه وسع خویش درمان سگ و گربه های بی سرپرست عقیم سازی و ....هستند پیشنهاد میکنم طرح های نظارتی در کنار طرح های حمایتی قرار و بعنوان طرح توجیهی هر بخش برابر نهاد بالادستی خویش پاسخ گو تر باشد از مزایای بیشتری مشابه کشورهای با شاخص بالای درآمد زایی از اکو توریسم برخوردار شوند . در این طرح ها میتوانید جواز حفظ و پرورش یک تا سه گونه حلال گوشت قوچ ، کل ، آهو، جبیر و ...را در قبال کمک برای حفظ و نگهداری یک گونه در معرض خطر انقراض تنوع و توازن زیستی در زمین دریا و آسمان عقاب قوش آبزیان ، ماکیان ، بندهای شکار فصلی تالابی، خرس، فک دریای خزر، پلنگ، یوزپلنگ در زیست بوم اصلی خویش با هر میزان از توانائی جذب منابع از سازمان جهانی محیط زیست و ....در قبال پروانه نگهداری سلاح و جواز شکارو تقنین قوانین با استانداردهای بین المللی بر اساس زیست بوم های طبیعی موجود در ایران برای هر گونه 👈🏽 صرفاً و فقط فعالان این حوزه برای حفظ باغ وحش های موجود نه بیشتر بعنوان توجیه در طرح اولیه 👉🏽 بعنوان طرح پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی تقدیم تا در دستور کار تصویب و سپس اجرایی شود انجام فرمایید . واقعا از دست دادن یک گونه با فاجعه جنگی در حال حاضر تفاوتی ندارند وقتیکه در اوج غربتی لایوصف آخرین نفس‌های پیروز در ابعاد جهانی برای همگان و حساسیت های بین المللی در این عرصه بواقع مقدس بعنوان یک وظیفه انسانی بر عهده تک تک آحاد جامعه و شما دلسوزان واقعی فعالان محیط زیست و نهادهای دولتی سازمان محترم محیط زیست ایران بیش از پیش سنگینی میکند .

رضا

انشالله توانتخابات جدیدهمه جونا بیان جلو این مسئولان عوضی رو بزنن کنار کشور رو بهتر کنن خاک توسرتون دارین باطالبان امضا بازی میکنین

محسن

مسئولین چطوری روشون میشه از باغ وحشی انتقادکنن؟کشوری که مسئولینش کشور و ملت رو رها کردن و فقط فکر چپاول هستند چطور انتظار دارن ایناکارشونو درست انجام بدن؟کشور مادزدپرور شده آموزش و آزادی گذاشتن برای دزدی همه از هم میزنن و تاسف باره برای کشوری که دم از اسلام میزنه و ادعای شیعه بودن داره اینجور بالاتاپایین فکر چپاول باشن

مهدی

فقط خدا همه مسعولان رو لعنت کنه که فقط بفکر خودشونن خدایا به نام خودت قسم بزرگان ماروببخش

محمود

کجای مملکت درسته که اینجا درست باشه تنها اورگانی که کارش را خوب و درست انجام می‌دهد قسمت نظامی کشور است فقط شانس آوردیم مسوولین کشور امنیت را نمی‌توانند شخصی کنند اگرنه امنیت هم نداشتیم . البته امنیت مرزهای کشور که دشمنان حمله نکنند. در داخل کشور باید امنیت خودت و خانواده ات را خودت تعمین کنی مواظب باشی که کسی سرت کلاه نزاره یا دزد به خانه یا بیرون کیف -گوشی - ماشین یا وسایل ماشیننت نببرن یا حساب بانکیت را خالی نکنند که اگر ببرن دیگه باید قیدش را بزنید. بعد اگر به پلیس هم مراجعه کنی با کاغذ بازی کاری میکنه که ضررت با الافی رفت و آمد بشه دو برابر آخرشم هیچی دستتا نمیگیره دست از پا درازتر به این نتیجه می‌رسی که باید خودت مواظب امنیت باشی . چرا چون هزینه کسی که دزدی یا کلاه برداری میکنه اگر دستگیر بشه بسیار کمه اگر کم باشه که همان لحظه دزدیش بیشتر باشه ده الی پانزده روز آزاد میشه.

مهراد

فقط متون مصوباتی که مینویسن . زیباست. و مثل سایر مصوبات و صورت جلساتی که مینویسن در هر بخشی عرض میشود. که عمل و پیگیری وجود نخواهد داشت. واسه برگزاری یک سمینار و نشست کلی پول از کیسه بیت المال هزینه میشه . اما باور بفرمایید خروجیش ایکاش صفر بود. کاملا منفیه. متاسفم.

مهراد پاکباز

فقط متون مصوباتی که مینویسن . زیباست. و مثل سایر مصوبات و صورت جلساتی که مینویسن در هر بخشی عرض میشود. که عمل و پیگیری وجود نخواهد داشت. واسه برگزاری یک سمینار و نشست کلی پول از کیسه بیت المال هزینه میشه . اما باور بفرمایید خروجیش ایکاش صفر بود. کاملا منفیه. متاسفم.

fatemeh

واقعا نمیدونم چی بگم تماااااام این کارهایی که میکنید تو قیامت باید تاوانش رو بدید واقعا انقدر سخته عذاب ندینشون و یک جای مناسب براشون درست کنید ؟؟؟ شما که نمیتونید چرا میاریدشون تو این جهنمایی که براشون ساختین؟؟؟ تو قیامت به حساب تک تکتون میرسه هیچ کدوم از این کار ها بی جواب نمی‌مونه هیچ کدوم..

فرزاد

باغ وحش ها شده زندان حیوانات،در حالیکه توی کشور کفار باغ وحش ها برای هرگونه متناسب با نیاز و آرامش آن حیوان هست

فرزاد

باغ وحش ها اکثرا شده زندان حیوانات،در حالیکه توی کشور کفار باغ وحش ها برای هرگونه متناسب با نیاز و آرامش آن حیوان هست

لیلا

اصلا چه نیازی به وجود باغ وحش(وحشت) هست ؟؟ باغ وحشها در بهترین حالتشون هم شکنجه گاه حیواناتن ، اگه حیوانات زبون داشتن و حرف میزدن به آدمیزاد بیشعور و خودخواه میگفتن که نمیخوان تو اسارت زندگی کنن

بابک

درود وسپاس کدام نهاد به کار تخصصی خویش پرداخته یا اجازه کنش و واکنش بهنگام و جایز داشته است که محیط زیست داشته باشد آنهم محیط زیست که می بایست ارجحیت، اولویت برتمام نهادها داشته باشد #پرفسور کردوانی

رادین ربانی

امیدوارم که حیوانات از آنها بگذرند اگه نگذرند معلوم نیست توی آن دنیا چه بلایی سرشون می آید بعد میگند ما مسلمانیم ببند اون دهن نجست را

پویان

خدایی هست در همین نزدیکی

محسن

کاش اینقدری به فکر حیوانات باغ وحش بودن و اینقدر وکیل وسیع حیوانات برای مردم مناطق محروم و بی آب و بی کار و بی درآمد بودن

شروین۲۰۴۰

چیز تازه ای نیست خیلی وقته که همه چیز به نام مردم و به کام برخی از سواستفاده جویانه و مردم از دست اختلاسگران گرانفروشان سودجویانه تحریم ریاکاران دروغ گویان

درسا

یعنی ایران فقط بلده حیوون بکشه قاچاق کنه ..... حتی هیچی به نام حفاظت از حیوانات وجود خارجی نداره تو ایران! ملت ایران حتی عرضه ندارن اشغال هاشون تو سطل بندازن چه برسه به چیزای دیگه.

حمید

کشوری که وضع مردمش بحرانیه خنده داره که درباره باغ وحشاش صحبت کرد

دانشجو

خدا لعنت تون کنه که این حیونا رو اینجوری آسیب میزنید

کاکا

دو ماه پیش از باغ وحش قمصر کاشان بازدید داشتیم ، واقعا قلبم درد گرفت از وضعیت بد زندگی تعدا کثیری از حیوانات آنجا بخصوص سگهای ژرمن و روباه ها و خرس ها ... به نگهبان و مسئولش هم گفتم و با ناراحتی بیرون آمدم .... نمی‌دانم چه شد ...؟؟؟

منتقد

ماده و تبصره بخوره تو سرتون بی وجدانا.... در عمل کاری کنید برای نجات این حیوانات مظلوم که به اسارت گرفتید و در حال زجرکش کردنشون هستید ... واقعا باید تاوان بدید مطمعن باشید/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *