پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند

سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند





سوداگران گنج پل تاریخی  ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵

متخلفان و سوداگران گنج با کلنگ قسمتی از بخش جنوبی پل محمدحسن‌خان بابل با قدمتی ۳۰۰ ساله را تخریب کرده و یک گود در سازه این پل ایجاد کردند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، در ۲ ماه اخیر حدود ۲۰ نفر از سوداگران گنج در بابل دستگیر شدند. این بار همدستان این متخلفان در یک اقدام بُهت آور بر سازه پل تاریخی محمد حسن خان بابل حمله ور شده و با کَنده کاری قسمتی از بخش جنوبی این نماد تاریخی را تخریب کرده و یک گود در سازه پل ایجاد شد.

این پل تاریخی در چند سال اخیر زیر ضرب خودروهای سبک و سنگین قرار گرفته و شکاف های متعدد در سازه پل ایجاد شد تا جایی که در حدود ۴۰ روز گذشته بخشی از طاق این بنای تاریخی هم فرو ریخت اما این بار خنجری دردآور دیگری بر پیکر نیمه جان این بنای فاخر تاریخی در بابل فرود آمد.

در زمان حاضر مرمت بخش های تخریب شده این بنای تاریخی ضرورت مهم و فوری است و به طور جدی باید در دستور کار قرار گیرند. از سوی دیگر متولیان میراث فرهنگی کمبود اعتبار را دلیل اصلی تاخیر در مرمت قسمت های فرو ریخته پل محمد حسن خان اعلام کردند.

اینک مرمت این بنا چشم انتظار اعتبارات ملی است که در صورت تامین بودجه مرمت آن آغاز خواهد شد و مسوولان میراثی بر این باور هستند که شورای اسلامی و شهرداری بابل می تواند در این بخش کمک کار باشد و برای نجات نماد تاریخی شهر خود اهتمام جدی تری داشته باشند.

در سیلاب هفت آذر ماه جاری که پل تاریخی محمد حسن خان نمای بسیار زیبایی گرفته بود تا آنجا که حجم آبی که در زیر پل عبور کرده بود در نیم قرن اخیر بی سابقه جلوه کرد تعداد زیادی از شهروندان برای دریافت عکس و فیلم خود را به محدوده این بنای تاریخی رساندند تا تصاویر ماندگاری را در تاریخ ثبت کنند.

شهروندان که از قسمت های مختلف پل فیلم و عکس می گرفتند به یک باره شاهد صحنه شوک آوری شدند که بخشی از سازه پل کنده شده و گودالی را حفر شده بود.

این شهروندان به سرعت عکس و فیلم این گودال را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. شکوه خروش و غرش بابلرود در زیر پل محمد حسن خان که می توانست لحظه های شاد را برای آنها به ارمغان بیاورد به یکباره نگاه به این گودال آب سردی بر گرمی شور و شوق شهروندان شد.

چشم انتظار اعتبار ملی

معاون میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی مازندران در این مورد گفت: برای مرمت زخم های که بر پیکر پل تاریخی محمد حسن خان بابل وارد شد، نیازمند اعتبار ملی هستیم.

محسن باستانی با ذکر این مطلب که در حال حاضر اعتبار استانی در حدی نیست که مرمت این بنای تاریخی را انجام دهیم، بیان داشت: با جذب اعتبار ملی که پیگیر آن هستیم مرمت بخش های تخریب شده پل انجام خواهد شد.

او با بیان این که از ظرفیت شهرستان بابل هم برای مرمت این بنای تاریخی باید استفاده کرد، بیان داشت: انتظار ما آن است که شورای اسلامی شهر و شهرداری بابل هم در مرمت این بنای تاریخی کمک کار باشند.

این مقام مسوول تصریح کرد: پل تاریخی محمد حسن خان نماد تاریخی شهرستان بابل است و این شهرستان هم باید در حفظ و نگهداری آن کمک کار باشد.

پل محمد حسن خان که از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می کرد و در یک مقطعی از تاریخ عبور احشام از روی این پل انجام می شد، میراث فرهنگی با قرار دادن نماد از تندیس کوچ دامداران بر روی این پل فضای خاصی را ایجاد کرده که احتمال فروپاشی این بنای تاریخی و پایان خاطره بازی روستانشینان جنوب بابل با این بنا هر روز برنگرانی آنها می افزاید.

تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال ۱۳۴۳ تنها راه ارتباطی بابل به بندپی، آمل، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود، ۱۲ هزار تومان ذکر کرده اند. پل محمدحسن خان با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض، دارای ۶ چشمه یا طاق اصلی و ۲ چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.

این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است. پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این پل ۳۰۰ ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۱۴ به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند. عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

Saeed

سلام منکه میگم اگه به همت کردن باشه نمیخوادمنتظرموندتااین اثرتا ریخی خرابشه ازخودمونکه شروع کنیم فکرکنم راه براکمکبازشه ازپلدقیق نمیدونم ولی اگه ازهرماشین فقط2تا5 هزارتومن برا باسازی پل جمع شه بنظرشما دریکماه چند...... ماشین ازروپل رفتوامد میکنن بکسیم فشارنمیاد امیدوارم با ضایت باشه

کوروش ۱۳

۱کیسه سیمان ده تا آجر اون هم مال خودش هست ،لابد بوجه چند میلیاردی میخواد ،حق ناظر ،،،،،،،،،،

زند

آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب کلأ اهمیت به این مسائل بطور جد نبوده که عده ای سود جو با کلنگ بیفتن به جان آثار تاریخی

renjer28450

به نظر من با اون اشخاصی که به این پل زیبا خیانت کردن و تخریبش کردن باید حکم حبس ابد بدن تا درس عبرتی باشه برای بقیه عوضیها...

شاهرخ

آدم نمیدونه باید به حال خودمون و از بین رفتن آثار ملی که بیانگر تاریخ و اصالت هر کشوریه گریه کنه یا به این حد بی تفاوتی و سلب مسئولیتی که اکثر مسئولین این نظام به راحتی از خودشون نشون میدن بخنده، حقیقتا به ما هم اعلام کنید شما بر اساس سفارش‌های کدوم خدا و قرآن رفتار میکنید تا ما هم بدونیم اگر قرآن ما جعلی هست تغییرش بدیم، در قرآن ما خداوند صراحتا اشاره فرموده اولویت در صدقه دادن رو ،هیچ تبصره ای هم نذاشته ،اما سرمایه ای که نزد شما امانت هست رو صرف انواع مسائل در کشورهای دیگه میکنید و هرگز بودجه کم نمیارید وقتی حرف از اولویت‌های اشاره شده در قرآن میاد بدون درنگ حرف از نداری و کمبود بودجه و انتظار از مردم برای حل مشکل دارید،

آرش

هزینه ترمیم این پل مگه چقدره؟؟!! این حرفا ک باید بودجه بیاد و حسن و حسین یاری کنن برای پر کردن دو متر چاله بخدا خجالت داره...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *