پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فهرست مفقودان احتمالی تهیه نشده است

آواربرداری از متروپل در حالی به کندی جریان دارد که تعداد فوتی‌ها ۱۱نفر و مصدومان ۳۳ نفر اعلام شد

فهرست مفقودان احتمالی تهیه نشده است





فهرست مفقودان احتمالی تهیه نشده است

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۰:۰۰

آخرین وضعیت فروریختن متروپل آبادان یک روز پس از وقوع حادثه را می‌توان در چند عبارت خلاصه کرد؛ «کندی در آواربرداری و عملیات نجات»، «نامشخص بودن فهرستی از مفقودان»، «ازدحام جمعیت در محل حادثه»،‌ «پیشی گرفتن خبرهای غیررسمی از اطلاعات رسمی و وفور شایعه». با این حال تعداد فوت شدگان ۱۱ نفر و تعداد مصدومان ۳۳ نفر اعلام شده است.

 

پیام ما / آواربرداری از متروپل آبادان به شدت کُند پیش می‌رود؛ غلظت ریزگردها نفس امدادگران را گرفته، ازدحام مردم عبور و مرور خودروهای امدادی را مختل کرده، خیابان امیری آن‌قدر باریک است که کامیون‌ها و کمپرسی‌هایی که برای خاکبرداری می‌خواهند تردد کنند با مشکل مواجه‌اند. بیل‌های مکانیکی به دلیل همین عرض اندک معبر قدرت مانور سریع ندارند. امکان آواربرداری محدود است زیرا احتمال فروریختن بخش دیگر سازه بسیار زیاد ارزیابی شده است. هیچ تخمینی از تعداد کسانی که گرفتار شده یا زیر آوار مانده‌اند وجود ندارد. مردم هنوز در شوک حادثه‌اند. تا ظهر سومین روز از خرداد یعنی ۲۴ ساعت بعد از وقوع حادثه تعداد فوت‌شدگان ۱۱ نفر و تعداد بازداشت‌شدگان ۱۰ نفر اعلام شده که شامل شهردار فعلی و پیشین شهر آبادان می‌شود. خبرها حکایت از ۲۷ مصدوم داشته است. اما آنچه سرعت دارد حجم پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. هیچ نظمی در مدیریت میدان وجود ندارد و دست‌کم یک شخص واحد برای ارتباط و اطلاع‌رسانی معرفی نشده است. خبرنگاران استان خوزستان که در محل حادثه مستقر شده‌اند این موضوع را تایید می‌کنند که هیچ مقام رسمی مشخصی درباره حادثه اطلاع‌رسانی نمی‌کند. این خلاصه‌ای از وضعیت ساختمانی است که پس از فروریختنش حرف و حدیث‌های بسیاری علاوه بر قربانیان و مصدومان برجا گذاشته است.

احمد وحیدی وزیرکشور:
حضور مردم ضمن خطرآفرینی کار را برای تیم‌های امداد و نجات سخت‌تر می‌کند و باید خارج از منطقه باقی بمانند. نمی‌توان پیش‌بینی کرد عملیات آواربرداری چه زمانی پایان خواهد یافت ولی تلاش داریم با آواربرداری عزیزانی که احتمالا زیر آوار مانده‌اند را بیرون بیاوریم

فهرستی از مفقودان تهیه نشده است
۲۴ ساعت بعد از حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان هنوز هیچ فهرستی از افرادی که احتمالاً زیر آوار مدفون شده‌اند تهیه نشده است. مردمی که در محدوده فروریختن ساختمان جمع شده‌اند صرفاً براساس آنکه عزیزشان تلفن همراه خود را جواب نداده احتمال می‌دهند که او نیز در محل حادثه گرفتار شده باشد. براساس بررسی‌های خبرنگار «پیام ما» برج متروپل آبادان در محلی آوار شد که دستکم ۳ واحد صنفی پرتردد فعال بوده است. آزمایشگاه حقیقت‌نژاد، یک کافه یا قهوه‌خانه و یک آبمیوه‌فروشی. قاسم‌ منصور آل‌کثیر خبرنگار خبرگزاری مهر که در محل حادثه حضور یافته بود در گفت‌وگویی با «پیام‌ما» گفت: من توانستم با برادر همسر صاحب آبمیوه‌فروشی صحبت کنم. دستکم او و دو کارمندش در محل کارشان حضور داشته‌اند و نمی‌دانیم که مشتری هم داشته یا نه. قطعاً در آزمایشگاه علاوه بر کارکنان مراجعه‌کننده هم بوده است. در کافه یا قهوه‌خانه هم همین‌طور». با این توصیف صرفاً براساس چنین اطلاعاتی تخمین زده می‌شود که افرادی زیر آوار مدفون شده باشند. ساعتی پس از وقوع حادثه در آبادان تخمین اولیه مفقودان ۱۵۰ نفر اعلام شد اما جمعیت هلال‌احمر و سازمان اورژانس بر ۸۰ نفر مفقودی زیر آوار مانده به عنوان تخمین تاکید کردند. بررسی «پیام‌ما» در گفت‌وگویی با مردم آبادان نشان از آن دارد که هیچ یک از حاضران در محدوده بحران و مدیران میدان تدارکی برای تهیه فهرست از آن‌ها که خانواده‌هایشان نگران هستند ندیده است.

۲۴ ساعت بعد از حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان هنوز هیچ فهرستی از افرادی که احتمالاً زیر آوار مدفون شده‌اند تهیه نشده است. مردمی که در محدوده فروریختن ساختمان جمع شده‌اند صرفاً براساس آنکه عزیزشان تلفن همراه خود را جواب نداده احتمال می‌دهند که او نیز در محل حادثه گرفتار شده باشد. براساس بررسی‌های خبرنگار «پیام ما» برج متروپل آبادان در محلی آوار شد که دست‌کم ۳ واحد صنفی پرتردد فعال بوده است. آزمایشگاه حقیقت‌نژاد، یک کافه یا قهوه‌خانه و یک آبمیوه‌فروشی

در همین حال ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر دیروز (‌یک روز پس از حادثه) مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با تشریح آخرین وضعیت مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: تاکنون ۳۳ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند و طبق مشاهدات عینی همچنان ۵۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد.
او همچنین افزود: ۵۰ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر هستند و یک فروند بالگرد نیز در فرودگاه آبادان برای اعزام فوری مصدومان مستقر است.
از سوی دیگر تعداد فوت‌شدگان ۱۱ نفر اعلام شده است و اعلام نام «حسین عبدالباقی» سازنده اصلی این برج در میان فوت‌‌شدگان موجی از بحث‌ها و شایعه‌ها را در خوزستان و کشور به راه انداخته است. این در حالی است که پیش از این شایعه‌ای مبنی بر اینکه فردی با فامیلی سازنده متروپل دستگیر شده بود منتشر شد و حرف‌هایی از فراری دادن «حسین عبدالباقی» هم به میان آمد. آنچه باید توجه داشت اینکه هر سه برادر خانواده عبدالباقی در آبادان فعالیت ساخت‌وساز می‌کرده‌اند. یکی از برادران رستورانی در یکی از مراکز خرید بزرگ آبادان به همین نام فامیلی خود داشته است. از آنجا که دادگستری یا منابع رسمی مشخص نکرده‌اند که کدام برادر را دستگیر کرده‌اند، شایعه‌های مختلفی در این‌باره قوت گرفته است.در فهرستی که از ابتدا از فوت‌شدگان منتشر شد دستکم ۳ نفر مجهول‌الهویه اعلام شده بود. با این حال یک روز پس از وقوع حادثه صادق جعفری‌چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تأیید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری مهر دراین‌باره صادق جعفری‌چگنی افزوده است : با توجه به کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج مترو پل و یکی از متهمان اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی برای تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت او مورد تأیید قرار گرفت.
دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان همچنین گفته است: حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه هم دستگیر شده‌اند.
در همین حال حامد نائیجی مدیرکل سازمان پزشکی قانونی کشور ‌با اشاره به اقدامات سازمان پزشکی قانونی بعد از حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه “متروپل” در آبادان، به تسنیم گفت : همکاران بنده در پزشکی قانونی آبادان پس از این حادثه مشغول اقدامات‌ خود و اکیپی از همکاران پزشکی قانونی خرمشهر‌ آماده‌باش هستند همچنین یک تیم نیز از اهواز به محل حادثه اعزام شده‌اند.
مدیرکل سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین تاکید کرد: تاکنون جسد هشت نفر از جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان تحویل پزشکی قانونی شده است. برای 6 نفر از متوفیان گواهی فوت صادر شده و اقدامات برای صدور گواهی فوت دو متوفی دیگر نیز در حال انجام است.
وزیر کشور در محل حادثه چه گفت؟
احمد وحیدی وزیر کشور که در محل حادثه ریزش ساختمان تجاری متروپل آبادان در جمع خبرنگاران حاضر شده با عرض تسلیت این واقعه تلخ به ملت ایران‌ و مردم شریف آبادان به خصوص خانواده جانباختگان گفت‌: با توجه به سازه ناپایدار در محل حادثه عملیات امداد و نجات و آواربرداری در حادثه متروپل آبادان با حساسیت خاص دنبال می‌شود. از روز گذشته و در دقایق اولیه حادثه تمامی مسئولان استانی و محلی وارد عمل شدند و همه تلاش خود را برای مهار حادثه آغاز کردند تا آواربرداری‌ها شروع شود.
او وجود سازه‌های ناپایدار در کنار سازه فرو ریخته را مهمترین مشکل در عملیات امدادرسانی عنوان کرد و گفت: با این وجود کار امدادرسانی و آواربرداری با احتیاط و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. وزیر کشور اظهار داشت: حضور مردم ضمن خطرآفرینی کار را برای تیم‌های امداد و نجات سخت تر می‌کند و باید خارج از منطقه باقی بمانند.
وحیدی گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد عملیات آواربرداری چه زمانی پایان خواهدیافت ولی تلاش داریم با آواربرداری عزیزانی که احتمالا زیر آوار مانده‌اند را بیرون بیاوریم.
محدوده ۳۰۰ متری
آواربرداری با توجه به آنکه بیم ریزش قسمت‌های دیگر ساختمان متروپل می‌رود به کندی جریان داشته و با توجه به تخمین خطرات احتمالی دستور تخلیه ساختمان‌هایی که در شعاع ۳۰۰ متری حادثه واقع شده‌اند داده شده است. همچنین مقرر شد خارج از این محدوده ۳۰۰ متری محلی برای مردمی که نگران عزیزان زیر آوار مانده خود هستند اختصاص یابد اما گزارش‌های تصویری و صحبت با مردم محلی نشان از آن دارد که هنوز این شعاع ۳۰۰ متری به‌طور کامل تخلیه نشده است.
همچنین براساس گزارشی که ایرنا منتشر کرده است پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این که احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل آبادان وجود دارد بر فاصله گرفتن شهروندان از محل حادثه تاکید کرد.
کولیوند با اشاره به این که احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل وجود دارد، از شهروندان درخواست کرد تا از محل حادثه فاصله گرفته تا در صورت وقوع حادثه ثانویه، آسیبی به شهروندان وارد نشود.
او افزود: با توجه به احتمال بالای خطر در اطراف محل سانحه و احتمال ریزش قسمت دیگری از ساختمان متروپل، در همین راستا ایمن سازی محیط آغاز شده است تا به سایرین آسیب وارد نشود.
رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: محیط پیرامونی ساختمان متروپل بسیار خطرناک است و شهروندان باید هر چه سریع‌تر محل را ترک کرده و حتی در ساختمان‌های خیابان امیری نیز حاضر نشوند تا میزان آسیب دیدگان حادثه افزایش پیدا نکند و امدادرسانی امدادگران هلال‌احمر به گرفتارشدگان احتمالی در زیرزمین ساختمان متروپل بدون مشکل صورت گیرد.
او همچنین درباره آخرین وضعیت از امدادرسانی در ساختمان متروپل آبادان که حوالی ۱۲:۳۰ روز گذشته دچار ریزش شد، گفت: عملیات امدادرسانی با تمام توان در حال انجام است. پس از جلسه‌ای که با حضور وزیرکشور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار و… برگزار شد، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کردیم و تقسیم‌بندی بهتری هم انجام شد و بنا شد تا گروه‌ها اقدامات تخصصی خود را انجام دهند.
کولیوند در بخش دیگری از توضیحات خود افزود: با تلاش و حضور تیم‌های آنست سگ‌های زنده‌یاب و استفاده از دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر، هفت نفر از زیر آوار نجات پیدا کرده‌اند.




به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *