پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

استانداری لرستان: بارش برف احتمال افزایش مسیرهای مسدودشده را بالا می‌برد





انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۳۸

|پیام ما| بهمن امسال، برخلاف‌ ماه‌های پیش از خود، با برف و باران همراه شد. بارشی که بی‌ دردسر هم نبود. علاوه‌بر مشکلاتی که بارش‌های هفتهٔ نخست بهمن به‌ویژه در جاده‌های روستایی کشور و در استان‌های شمال‌غربی پیش آورد، در هفتهٔ دوم بهمن، برف راه دسترسی به ۱۶۰ روستای استان لرستان را مسدود کرد و البته در ۲۱ استان دیگر نیز همچنان با شدت می‌بارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اما اعلام کرده است که خوشبختانه بارش برف تاکنون منجر به قطع دسترسی شهروندان به برق، آب و گاز نشده است؛ اما تداوم بارش‌ها احتمال افزایش جاده‌های مسدود را زیاد می‌کند و موجب کندی بازگشایی جاده‌ها می‌شود. این درحالی‌است که سازمان هواشناسی می‌گوید برودت هوا و بارش‌های زمستانی حداقل تا پایان هفته، میهمان ۲۲ استان کشور خواهد بود.

لرستان مدیرکل مدیریت بحران لرستان از بسته شدن راه دسترسی ۱۶۰روستای استان خبر داد. ایسنا به‌نقل از «مهدی پازوکی» نوشت: «طی دو روز اخیر شاهد بارندگی‌های خوبی در اقصی نقاط لرستان بودیم. در شهرستان الیگودرز و در چهار گردنهٔ گله‌بادوش، شیخان، امام‌زاده و آبشار شاهد بارندگی برف بودیم و شدت بارش به‌حدی بوده که راه دسترسی ۱۵۰ روستای این شهرستان مسدود شده است. همچنین، در شهرستان بروجرد نیز به‌دلیل بارش برف راه دسترسی ۱۰ روستا بسته شده است.»

طبق اعلام سازمان هواشناسی از امروز بارش‌ها در غرب و زاگرس مرکزی تشدید می‌شود و نیمهٔ غربی و مناطقی از جنوب و شمال‌شرق کشور را نیز فرامی‌گیرد

به‌گفتهٔ پازوکی تلاش برای بازگشایی راه دسترسی روستاهای مذکور ادامه دارد: «البته به‌دلیل بارش برف ممکن است این کار به کندی انجام شود و یا به تعداد روستاهای مسدودشده افزوده شود. همچنین، در گردنهٔ هیراب بین محور بروجرد-اراک مه‌گرفتگی شدید وجود دارد و توصیه می‌شود رانندگان با احتیاط حرکت کنند.»

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه در حال حاضر مابقی راه‌های اصلی استان باز هستند، ادامه داد: «همچنین در استان قطعی آب، برق و گاز به‌علت بارندگی و یا برودت هوا گزارش نشده است.»

 

تداوم برف و باران

هم‌زمان با این اتفاق، در جاده‎‌های مواصلاتی استان همدان نیز احتمال انسداد پیش‌بینی شده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همدان از بارش سنگین برف در محورهای جنوبی استان و اجرای دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر برف‌روبی و نمک‌پاشی خبر داد.

«مهرداد آهکی» صبح دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد که بارش برف و باران در برخی نقاط استان شروع شده است و همچنان نیز در راه‌ها و جاده‌ها ادامه دارد: «طی ۲۴ ساعت گذشته در ملایر، تویسرکان و نهاوند بیشترین بارش برف را شاهد بودیم، عوامل راهداری در آمادگی کامل خدمت به مردم هستند و در حال حاضر نیز محورهای برف‌گیر استان را باز می‌کنند: «از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و درصورت اجبار به سفر از همراه داشتن زنجیرچرخ، تجهیزات زمستانی، پر بودن باک خودرو، سالم بودن سیستم گرمایشی و برف‌پاک‌کن مطمئن شوند. تمام محورهای استان به‌جز محور کوهستانی گنجنامه-تویسرکان باز بوده و تردد نیز به‌آرامی و روان در حال انجام است.» 

 

در استان‌های آذربایجان‌شرقی، غربی و اردبیل نیز بارش برف و باران با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد؛ وضعیتی که بنا به هشدارهای سازمان هواشناسی کل کشور طی روزهای آتی همچنان ادامه خواهد داشت. 

همچنین، براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور در زمان تنظیم این گزارش (عصر روز شنبه) تردد وسایل نقلیه در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین-رشت (رفت‌وبرگشت) روان است. محورهای چالوس، هراز و آزادراه تهران-شمال دارای بارش برف و باران و محور فیروزکوه و آزادراه قزوین-رشت فاقد مداخلات جوی هستند.

در آزادراه قزوین-کرج محدودهٔ مهرویلا و حدفاصل پل فردیس تا پل کلاک، آزادراه کرج-تهران حدفاصل پل کلاک تا وردآورد و محور شهریار-تهران حدفاصل میدان معادن تا شهرقدس ترافیک نیمه‌سنگین و در آزادراه ساوه-تهران حدفاصل نسیم‌شهر تا احمدآباد مستوفی ترافیک سنگین گزارش شده است.

 

بارش در ۲۲ استان

مرکز مدیریت راه‌های کشور از بارش برف و باران در جاده‌های آذربایجان‌غربی، اصفهان، البرز، زنجان، قزوین، کردستان، مازندران، مرکزی، تهران، همدان، قم، لرستان، یزد، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سمنان، فارس، ایلام، کرمانشاه و خوزستان خبر داده است. سازمان هواشناسی کشور با اعلام ورود سامانهٔ بارشی جدید به کشور از امروز، نسبت به بارش برف و باران در ۲۳ استان کشور و احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزان هشدار داد.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: از امروز بارش‌ها در غرب و زاگرس مرکزی تشدید می‌شود و نیمهٔ غربی و مناطقی از جنوب و شمال‌شرق کشور را نیز فرا می‌گیرد.

 

هفتهٔ برفی 

همچنین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور از ورود سامانهٔ بارشی جدید طی سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌ماه) خبر داد.

ایسنا به‌نقل از «صادق ضیائیان» نوشت: «امروز (۷ بهمن‌ماه) در نیمهٔ غربی کشور، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس و ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی، برخی مناطق جنوبی کشور و استان‌های واقع در شمال‌شرق و شرق کشور و سواحل غربی دریای خزر سامانهٔ بارشی فعال خواهد بود. یکشنبه (۸ بهمن‌ماه) بارش در شمال‌غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی کاهش می‌یابد و در سواحل دریای خزر و شمال‌شرق با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. همچنین، در این روز در جنوب استان‌های کرمان و سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان بارش پراکنده رخ خواهد داد.»

 

به‌گفتهٔ او، دوشنبه (۹ بهمن‌ماه) در استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال‌غرب بارش رخ خواهد داد و در سایر مناطق کشور جوی نسبتاً پایدار پیش‌بینی می‌شود. سه‌شنبه (۱۰ بهمن‌ماه) با ورود سامانهٔ بارشی جدید از غرب کشور، بارش در غرب، شمال‌غرب و سواحل ادامه خواهد داشت. چهارشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) ضمن تقویت سامانهٔ بارشی در غرب به مناطقی از مرکز و دامنه‌ها و ارتفاعات البرز و زاگرس نیز کشیده خواهد شد: «امروز در مرکز، شرق، جنوب‌شرق و شمال‌غرب و یکشنبه در مرکز شرق و شمال‌شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و چهارشنبه در مناطق مرکزی کشور افزایش سرعت باد، گاهی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک رخ خواهد داد. یکشنبه خلیج‌فارس، تنگهٔ هرمز و طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه دریای خزر مواج خواهد شد. آسمان تهران فردا (۸ بهمن‌‌ماه) نیمه‌ابری، در صبح بارش پراکنده، به‌تدریج کاهش ابر و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۹ درجهٔ سانتی‌گراد و طی ‌ دوشنبه (۹ بهمن‌ماه) صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۱۰ درجهٔ سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. طی فردا و پس‌فردا بندرعباس با دمای ۲۴ و ۲۵ درجهٔ سانتی‌گراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۵- و ۱۰- درجهٔ سانتی‌گراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *