پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طلای کثیف از کودکان قربانی می‌گیرد

طلای کثیف از کودکان قربانی می‌گیرد





۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۹:۳۳

طلای کثیف از کودکان قربانی می‌گیرد

پنج هزار کودک در پایتخت زباله گردی می کنند که  40 درصد آنها، نان‌آور خانه هستند

این روزها بشر خود بزرگ‌ترین عامل تخریب محیط‌زیست شناخته شده است. جوامعی که برای تأمین نیازهای ضروری و غیرضروری خود دست به تخریب و تغییر محیط‌زیست می‌زنند حالا به‌دنبال راه‌حلی برای کنترل و کاهش از بین رفتن آن هستند. بدیهی است عدم کنترل پسماند و زباله‌ها در مناطق صنعتی، شرکت‌ها و مناطق شهری باعث افزایش روز‌افزون آسیب‌های بهداشتی و اقتصادی شده است و روزانه به حجم انباشته شدن این زباله‌ها و پسماندها در این مناطق اضافه می‌شود و متاسفانه هزینه‌های گزافی را برای جمع‌آوری و دفع آن‌ها ایجاد می‌کند. همین موضوع سبب شده تا مسوولان به اهمیت مدیریت پسماند بیشتر پی ببرند.جمع آوری و مدیریت پسماند زباله ها بحثی است که در این شرایط اقتصادی کشور می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

ایران کشوری است که سالانه حدود 20 میلیون تن زباله تولید می‌کند. بنا بر آنچه آخرین‌بار کارشناسان اعلام کرده‌اند در شهر تهران سرانه تولید زباله دو تا سه برابر استاندارد جهانی است. میانگین میزان تولید زباله تهران حدود ۹۰۰ گرم در روز است و این درحالی است که میانگین جهانی آن حدود ۴۵۰ گرم است. در شهرهای توسعه‌یافته این میزان ۳۰۰ گرم است، یعنی ما سه برابر استانداردهای مدرن زباله تولید می‌کنیم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: امروز کودکان زباله گرد قربانیان زباله گردی این طلای کثیف هستند؛ حدود ۱۵ هزار زباله گرد در پایتخت داریم که از این میزان ۵ هزار نفر آنها کودکان هستند.حسین مقصودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان وجود باندهای مافیای زباله به درآمد میلیاردی این باندها اشاره کرد و گفت: مسئله جمع آوری پسماندها و زباله‌ها در چند سال اخیر مسئله اساسی تهران وکلانشهرها بوده است ، پسماندها و زباله‌ها به نوعی ثروت و سرمایه محسوب می‌شود و می‌توان با جمع آوری آنها میلیاردها تومان به چرخه اقتصادی کشور وارد کرد؛ اما سوال اینجاست درآمد حاصل از زباله‌ها یا همان طلای کثیف به جیب کدام سازمان و نهادی سرازیر می شود؟  آیا کودکان زباله گرد مافیای جمع آوری زباله هستند؟ پشت پرده درآمد حاصل از طلای کثیف به چه میزان است؟ یا به عبارتی بهتر است بگوییم سلطان زباله در ایران چه کسی است؟ سئوالاتی است که ذهن‌های بسیاری را درگیر خود می‌کند.

تهران سه برابر ورزشگاه آزادی زباله تولید می‌کند

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی افزود :کشور ما پرچمدار تولید زباله در دنیا است، یکی از افتخارات برجسته سازمان شهرداری جمع‌آوری زباله‌های تهران است که متاسفانه در تولید زباله پایتخت جزو اولین ها محسوب می شود؛ هزینه حاصل از جمع‌آوری زباله‌های تهران روزانه حدود دو میلیارد تومان است در این میان زباله های تولید شده در تهران سه برابر ورزشگاه آزادی است؛ با یک حساب سر انگشتی د‌رمی‌یابیم درآمد حاصل از جمع آوری زباله‌ها مبلغی باور نکردنی است که نصیب مافیای زباله می شود.  

زباله‌های  پایتخت

در سیطره مافیا

مقصودی در ادامه گفت:  مافیای زباله از کودکان و زنان بدسرپرست و بی‌سرپرستی که معمولا در ساعات شب، بخش اعظم زباله‌های دور ریز شهروندان را جمع آوری می‌کنند سوء استفاده می کنند؛ ناگفته نماند که شهرداری تهران بخشی از زباله‌ها را از طریق مزایده و بخش دیگری را به صورت مناقصه‌ای به شرکت‌های پیمانکار واگذار می‌کند اما هم چنان درصد کثیری از زباله‌های تولید شده در پایتخت در سیطره مافیا زباله‌ها است.

ظهور باندهای زباله دزد 

نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: بعد از پیمانکاران، سلطان زباله  و باندهای زباله دزد هم ظهور کردند که این ماجرا معضلی دیگر است؛ باندهای زباله دزد از کودکان و زنان بی‌سرپرست و معتادان در جهت جمع آوری زباله‌ها استفاده می‌کنند، امروز کودکان زباله گرد قربانیان این طلای کثیف هستند و  حدود ۱۵ هزار زباله گرد در پایتخت داریم که از این میزان ۵ هزار نفر آنها کودکان هستندکه  40 درصد آنان تنها نان‌آور خانه هستند و بین 10 تا 15 سال سن دارند.

جمع آوری زباله توسط زباله گردها ممنوع است

مقصودی در ادامه تاکید کرد: براساس قانون مدیریت پسماندها؛ مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و به ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها است؛ بنابراین  فعالیت زباله‌گردها ممنوع است، باید سازمان‌ها و نهادهای مربوطه به موضوع زباله گردی ورود پیدا کنند؛ تا دست سوء استفاده کنندگان غیر قانونی از پسماندها  به هر  طریقی کوتاه شود .

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: متاسفانه شهرداری و سازمان های دولتی نتوانستند از این طلای کثیف استفاده بهینه کنند و امروز مافیای زباله این فرصت را غنیمت شمرده و حداکثر استفاده را از آن می کنند. باید جمع آوری زباله ها و پسماندها را سر و سامان داد و با متلاشی کردن باندمافیای  زباله و گردش پولی این زباله‌ها را مشخص کنیم .

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *