پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تکریم یک شکاربان

تکریم یک شکاربان





تکریم یک شکاربان

۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۰۷

نوشتن دربارۀ کسی که عمرش را وقف حفاظت از محیط‌زیست کرده، کاری است سهل و ممتنع. سهل ازآن‌رو که می‌توانی ده‌ها صفحه دربارۀ فعالیت‌های او بنویسی، اما گفته‌هایت ناتمام بماند و ممتنع ازآن‌رو، که هرچه بنویسی، باز هم نمی توانی حق‌مطلب را ادا کنی. سخن از دکتر اسماعیل کهرم است؛ یکی از کارشناسان پرتلاش و خوش‌نام محیط‌زیست ایران .

 

  باید روزنامه‌نگار باشی و با کهرم گپ زده باشی تا عمق علاقۀ او به محیط‌زیست را درک کنی. برای نمونه، وقتی از او دربارۀ وضعیت پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود می‌پرسی، در تک‌تک واژه‌هایی که بر زبان می‌آورد، بغض و اندوهش را از کشتار بی‌رحمانۀ پرندگان مهاجر به‌دست مافیای شکار حس می‌کنی؛ همچنان‌که در روایت بی‌مهری با تالاب‌ها، تخریب  زیستگاه‌ها، نابودی حیات‌وحش  و ده‌ها معضل دیگر محیط‌زیست .  

 

 کهرم که بیش‌از هرچیز دوست دارد او را « شکاربان »  بنامیم، علاوه‌بر تدریس و آموزش محیط‌زیست، روایت‌گری بی‌نظیر است. از معدود کارشناسانی است که وقتی با او مصاحبه می‌کنی، گفته‌هایش نیازبه ویرایش ندارد. از واژه‌ها به‌خوبی استفاده می‌کند و گاه با خلق جملات زیبایی چون «گاوخونی، قهوه‌خانۀ پرندگان مهاجر است» نفوذ کلام‌اش را دوچندان می‌کند. در بازگویی خاطراتش نیز چنان مهارتی دارد که مخاطب علاقه‌مند به محیط‌زیست، مشتاقانه به او گوش جان می‌سپارد. اما آنچه بیش‌ازهمۀ‌این‌ها این شکاربان پیشکسوت را به یکی‌از چهره‌های اثرگذار محیط‌زیست کشور تبدیل کرده است، دفاع تمام‌قد از محیط‌زیست است. 

 

زمانی‌که معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت  یازدهم، جزیره آشوراده را باوجود مخالفت کارشناسان و فعالان دلسوز محیط‌زیست برای اجرای طرح گردشگری واگذار کرد، کهرم که در آن زمان مشاور ابتکار بود، هم‌صدا با منتقدان این طرح، در مصاحبه با همشهری بدون هیچ ملاحظه‌ای با واگذاری آشوراده  مخالفت کرد و کیست که نداند او تا چه‌اندازه به ابتکار ارادت داشت و دارد. او با این موضع‌گیری نشان داد وقتی پای حفاظت از محیط‌زیست در میان باشد، اولویتش محیط‌زیست است و نه هیچ‌چیزدیگر.

حالا به احترام این شکاربان سردوگرم‌چشیدۀ روزگار که عمری را صرف آموزش، آگاهی‌بخشی و ارتقای حفاظت از محیط‌زیست کرده است، کلاه از سر برمی‌داریم و او را تکریم می‌کنیم که شایستۀ تکریم است.

نهضت محیط‌زیست را کشتند

دانشمندی که با پرنده‌ها می‌رقصد

کهرم؛ شخصیتی علمی و مردمی

روایت عاشقی یک پرنده‌شناس جنتلمن

کهرم، زبان گویای محیط‌زیستِ ما

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر