پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تفاوت کد رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست + نحوه دریافت اینتاکد

تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟





تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۲۷

کد مالیاتی به منزله شماره ملی جهت هویت کسب و کارها تلقی می شود. هر فردی که مشمول ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات به صورت سالیانه است باید در سامانه مودیان ثبت نام نموده و کد مالیاتی دریافت کند. همچنین کسانی که به تازگی کسب و کاری را راه اندازی نموده اند نیز باید کد مالیاتی دریافت نمایند.

کد رهگیری مالیاتی شماره‌ ای ده ‌رقمی بوده که در پایان مرحله ثبت‌ نام کد مالیاتی و یا کد اقتصادی در اختیار فرد مؤدی قرار می‌گیرد و تا زمان صدور و دریافت کد اقتصادی معتبر است.

آیا کد رهگیری مالیاتی، همان کد مالیاتی است؟

بله. کد مالیاتی با کد رهگیری مالیاتی یکی است. اما کد اقتصادی با کد مالیاتی یکی نبوده و تفاوت دارد. کد رهگیری مالیاتی یک کد 10 رقمی است که احتمالا این کد را در قبض پرداخت مالیات بر ارزش افزوده دیده اید.

برای اینکه مالیات تعیین شده را پرداخت کنید، احتیاج به کد رهگیری مالیاتی دارید.

کد رهگیری مالیاتی نشان می دهد که مبلغ پرداختی به چه میزان است. در صورتی که کد رهگیری را فراموش کردیده اید، می توانید با وارد شدن به پنل کاربری خود آن را مشاهده کنید.

همه اشخاصی که از درگاه پرداخت آنلاین و دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند، باید کد مالیاتی داشته باشند. حتی دست فروشان نیز باید مالیات دهند و این کد را دریافت کنند.

به نقل از سایت lawmingo.com در خصوص تعریف کد مالیاتی

کد رهگیری، شماره‌ای ده‌رقمی بوده که در پایان مرحله ثبت‌نام کد اقتصادی در اختیار فرد مؤدی قرار می‌گیرد و تا زمان صدور و دریافت کد اقتصادی معتبر هست؛ اما کد اقتصادی کد 12رقمی بوده که برای شناخت واحدهای اقتصادی در سازمان امور مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند نوع کد مالیاتی داریم ( حقیقی و حقوقی )

افراد و مودیان بر اساس نوع مجوز کسب و کار خود می توانند کد مالیاتی دریافت کنند. برای هر مودی یک کد مالیاتی صادر می گردد. این کد نشان دهنده هویت فرد و کسب و کار او در نظام مالیاتی است. کسب و کار ها یا دارای مجوز حقیقی هستند و یا مجوز حقوقی.

در صورت استفاده از دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت آنلاین، شما حتما باید کد مالیاتی دریافت کنید.

برای ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی نیز باید این کد را داشته باشید.

ماهیت کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است. و به لحاظ حقیقی بودن یا حقوقی بودن تفاوتی در ارسال کد و کاربرد آن نیست. در حقیقت فقط مشخص می شود که شما در سازمان امور مالیاتی به عنوان یک مودی مشغول به فعالیت هستید.

با این کد ممیزان مالیاتی می توانند تمامی سوابق مالیاتی شما را مشاهده کنند و یا مطلع گردند که شما تا چه میزان بدهکار هستید.

کد مالیاتی در اصل برای جلوگیری از فرار مالیاتی شکل گرفته است. اگر شغلی دارید که با درگاه پرداخت و کد مالیاتی سر و کار دارد حتما باید کد مالیاتی اخذ نمایید.

 از کجا کد مالیاتی دریافت کنیم

شما باید برای دریافت کد مالیاتی به سامانه مخصوصی ورود پیدا کنید. به عبارت دیگر باید وارد درگاه ملی مالیاتی به نشانه tax.gov.ir شوید. سپس خدمات اصلی مالیاتی را انتخاب کرده و بعد بر روی پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک ضربه بزنید.

حالا وارد صفحه ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی خواهید شد.

در این بخش شما می توانید صفر تا صد پروسه اخذ کد مالیاتی را مشاهده کنید.

مشاوره جهت دریافت خدمات مالیاتی

برای آن دسته از اشخاصی که قصد اخذ کارت بازرگانی دارند کلیه مراحل اخذ کد اقتصادی توسط مجموعه خدمات حسابداری حساب اندیش ایرانیان انجام خواهد شد.

کد اقتصادی از سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل اخذ می باشد. اما شما کد مالیاتی را باید از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور دریافت نمایید.

دقت کنید کد اقتصادی 12 رقمی بوده در حالی که کد مالیاتی 10 رقمی است.

به نقل از شرکت حسابداری حساب اندیش در خصوص دریافت خدمات مالیاتی

مشاوره مالیاتی برای کلیه اموری که به مباحث مربوط به مالیات سر وکار دارد، به مدیران کسب و کارها ارائه می گردد. هر شخصی بنا به شرایطی که دارد و بر اساس شغل خود باید متناسب با میزان درآمد مالیات پرداخت نماید. با توجه به پیچیدگی قوانین مالیاتی عاقلانه ترین راه، همکاری با یک مشاور مالیاتی با تجربه و متخصص است که با پیاده سازی یک استراتژی هدفمند و ارائه رویه مناسب مالی خیال شما را از بابت امور مالیاتی آسوده کند.

مدارک لازم برای دریافت کد مالیاتی اشخاص حقیقی

  • کپی قبض پایانی محل فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی (در صورت نیاز)
  • کپی وکالت‌ نامه‌ قائم مقام قانونی
  • کپی جواز کسب
  • کپی کارت ملی
  • کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • اطلاعات هویتی فرد
  • اصل شناسنامه
  • عکس در ابعاد 3*4 (سه در چهار)
  • پیش ثبت نام مالی
  • ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت
  • کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض

کارت بازرگانی صرفا برای اشخاص حقوقی کاربرد دارد. اگر شما دارای یک آنلاین شاپ کوچک خانگی هستید نیازی به ارائه جواز کسب نیست و باید جواز مشاغل خانگی که از درگاه ملی مجوزها دریافت نموده اید را ارائه دهید.

قبل از اینکه کد مالیاتی صادر شود، در مراحل پیش ثبت نام کلیه اطلاعاتی که وارد نموده اید مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ولی حتما باید برای تشکیل پرونده برای یک بار هم که شده به نزدیک ترین اداره مالیاتی محل فعالیت خود مراجعه کنید. اما برای اشخاص حقوقی رویه کمی متفاوت تر خواهد بود و نیاز به مدارک بیشتری است. اشخاص حقوقی از آنجایی که موظف به پلمپ دفاتر قانونی هستند باید مدارک بیشتری ارائه دهند.

مدارک لازم برای اخذ کد مالیاتی اشخاص حقوقی

  • کپی و اصل همه اسناد شرکت (روزنامه رسمی، شرکت نامه، مهر شرکت و …)
  • کپی و اصل آخرین تغییرات در روزنامه رسمی
  • کپی و اصل اسناد شناسایی کلیه اعضای شرکت یا هیئت موسسین و هیئت مدیره
  • پر کردن و تکمیل دفترچه مربوط به مشخصات شناسایی اشخاص حقوقی
  • فیش مربوط به پرداخت سرمایه اولیه شرکت
  • قبوض آب، برق، گاز و تلفن کسب و کار حقوقی
  • اسناد مربوط به مالکیت و اجاره نامه دفتر محل کسب و کار
  • گواهی مربوط به امضاء توسط مالکان امضاء حقوقی در محل دفترخانه رسمی اسناد
  • وکالت نامه از جانب شرکت (درصورتی که مدیرعامل حاضر نباشد)

جمع بندی

کلیه مراحل دریافت کد مالیاتی توسط مشاوران مالیاتی شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان قابل انجام بوده و با دریافت مدارک از مودیان در سریع ترین زمان ممکن صورت می پذیرد.

چنانچه مدارک غیر واقعی ارائه دهید توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی قابلیت صحت سنجی دارد. در صورت احراز تقلب قطعا جریمه خواهید شد.

لازمه پرداخت مالیات اخذ کد مالیاتی است. چنانچه مودی دارای چندین کسب و کار اعم از صنفی، خدماتی، خانگی و مجازی باشد همان کد مالیاتی برای کلیه مشاغل وی کاربرد خواهد داشت. دیگر نیازی به اخذ چندین کد مالیاتی نخواهد بود.

کد رهگیری مالیاتی به صورت خودکار به دستگاه کارتخوان و درگاه پرداخت متصل خواهد شد و کارشناسان مالیاتی قادر به مشاهده تراکنش های حساب بانکی شما خواهند بود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر