پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تداوم توفان غبار در سیستان

گردوغبار بیش از ۶۰۰ نفر را روانهٔ بیمارستان کرد

تداوم توفان غبار در سیستان





تداوم توفان غبار در سیستان

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۵۶

|پیام ما| با تداوم بادهای ۱۲۰ روزه، طوفان گردوغبار باعث ایجاد شرایط بحرانی در منطقۀ سیستان‌وبلوچستان شده و تلاش‌های فوری برای ارائۀ خدمات درمانی و رسیدگی به بیماران درحال انجام است. این توفان سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت منطقۀ سیستان واقع در شمال استان سیستان‌وبلوچستان را درنوردید.

«محمد خلیلی» سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زابل در شمال سیستان‌وبلوچستان با تأیید این خبر به «پیام‌ما» گفت: «توفان شدید و گردوغبار در منطقۀ سیستان باعث ورود ۶۲۰ بیمار و مصدوم متأثر از این پدیده به اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی، بیمارستانی و مراکز درمانی این دانشگاه شد. باتوجه‌به شرایط فوری، ۲۵ نفر از این تعداد بیمار در بیمارستان بستری شدند و تعداد ۵۹۵ نفر دیگر خدمات درمانی را به‌صورت سرپایی دریافت کردند.»

براساس آنچه او توضیح می‌دهد، از این تعداد بیماران ۲۱۷ نفر مبتلا به بیماری قلبی، ۲۷۶ نفر مشکل تنفسی، ۱۱۱ نفر مشکل چشمی و ۱۶ نفر مصدوم ترافیکی بودند که به‌دنبال کاهش میدان دید، به مراکز درمانی مراجعه کردند: «توفان گردوغبار باعث ایجاد شرایط بحرانی در منطقۀ سیستان شده و تلاش‌های فوری برای ارائۀ خدمات درمانی و رسیدگی به بیماران درحال انجام است و مسئولان محلی و تیم‌های اورژانس درحال همکاری با یکدیگر برای مدیریت و به‌حداقل‎رساندن اثرات مخرب این وضعیت فوری و بحرانی هستند. به‌دلیل ادامۀ توفان گردوغبار، اقدامات بیشتری برای حفظ سلامتی و ایجاد امنیت برای کار و رفاه اجتماعی لازم است.

«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسی استان سیستان‌وبلوچستان هم می‌گوید که هشدار هواشناسی سطح نارنجی جوی که پیش از این دربارۀ پیش‌بینی وقوع طوفان در سیستان منتشر شده بود: «توفان گردوخاک با بیشینۀ سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت، امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به ۸۰۰ متر کاهش داد. همچنین در شهرستان زهک بیشینۀ سرعت باد به ۸۰ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۸۰۰ متر کاهش داد. تا آخر هفته با تشدید جریانات شمالی در شمال استان، وزش باد شدید و گردوخاک، در برخی نقاط توفان گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.»

به‌گفتۀ حیدری طی این مدت در نواحی مرکزی، نوار غربی و مرز شرقی استان وزش باد و گردوخاک با شدت کمتر نسبت به نواحی شمالی و افزایش غبار پیش‌بینی می‌شود: «توصیه می‌شود از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبارآلودشدن هوا خودداری شود. احتیاط در ترددهای جاده‌ای و محافظت از گلخانه‌ها و محصولات توصیه می‌شود و از کار در ارتفاعات باید پرهیز شود.»

در ۶ ماه سال گذشته منطقۀ سیستان بیش از ۱۱۰ روز را با توفان گردوغبار و ریزگرد سنگین دست‌وپنجه نرم کرده بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر