پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چیزی به عنوان بازرسی از مراکز نظامی و هسته‌ای نداریم

چیزی به عنوان بازرسی از مراکز نظامی و هسته‌ای نداریم





۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۰۳

چیزی به عنوان بازرسی از مراکز نظامی و هسته‌ای نداریم
سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران درخصوص بازدید از مراکز نظامی ایران، گفت: من این نکته را بارها توضیح داده‌ام که چیزی به عنوان بازرسی و بازدید از مراکز نظامی، غیر نظامی و در حقیقت مراکز هسته‌ای با این عنوان و شکل نداریم. عراقچی تاکید کرد: آن چیزی که در قالب پروتکل الحاقی مطرح است، بحث ‹دسترسی مدیریت شده› به تاسیسات هسته‌ای است. به گزارش تسنیم وی خاطرنشان کرد: از نظر ما دسترسی مدیریت شده به معنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی برمبنای پروتکل الحاقی درصورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحث ها درمورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.
موضوع بازرسی سرزده آن هم از هر مکانی که آژانس تشخیص دهد به محل اختلاف تیم هسته یی ایران و طرف غربی تبدیل شده است. آژانس و گروه 1+5 بر ضرورت بازرسی از مرکزها و تاسیسات نظامی ایران از جمله سایت نظامی «پارچین» تاکید می کنند حال آن که جمهوری اسلامی ایران بازرسی از مکان های نظامی را جزو خط قرمزهای خود می داند و اجازه ی بازرسی از این مکان ها را به هیچ کشور و نهادی نمی دهد. خبرگزاری ایرنا که زیر نظر دولت ایران کار می کند در گزارشی اینطور به این مسئله واکنش نشان می دهد: لازم به یادآوری است که آژانس سال 2005 میلادی یک بار از پارچین بازرسی به عمل آورده بود. نکته ی دیگر این که موضع گیری زیاده خواهانه ی برخی اعضای 1+5 بر افزایش نگرانی و مقاومت سرسختانه ی مقام های ایرانی در برابر این درخواست بی تاثیر نیست. چند روز پیش «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه ی فرانسه در جمع نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کرد: در صورتی که بازرسی از همه ی تاسیسات ایران از جمله تاسیسات نظامی ممکن نشود، فرانسه توافق را نخواهد پذیرفت.
ایرنا در ادامه می نویسد: باید به این موضوع مهم توجه ویژه یی داشت که همه ی طرح ها و ایده ها قابل تعدیل و چانه زنی است و ارایه ی هر طرح از جانب هر یک از 2 طرف به منزله ی تایید نهایی نیست. خبرگزاری دولت ایران به دلواپسان هم اشاره کرده و نوشت: در داخل نیز باید توجه داشت که اعتراض های هیجانی و شتابزده پس از ارایه ی هر طرحی نه تنها کمکی به پیشرفت گفت و گوها نمی کند بلکه رسیدن به توافق نهایی و حل و فصل بحران 12 ساله ی هسته یی را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *