پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران از کشورهای تحت تاثیرات جدی پیامدهای تغییر اقلیم در سال ۲۰۲۲

ایران از کشورهای تحت تاثیرات جدی پیامدهای تغییر اقلیم در سال ۲۰۲۲





ایران از کشورهای تحت تاثیرات جدی پیامدهای تغییر اقلیم در سال ۲۰۲۲

۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۲۶

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: روند تغییرات پارامترهای جوی دنیا در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که غرب آسیا و ایران یکی از مناطق شاخص از نظر افزایش دما و روزهای گرم، افزایش خشکسالی و کاهش بارش در دنیا بوده است.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا سحر تاج بخش مسلمان ظهر امروز در نخستین کنگره ملی تغییرات اقلیم و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهارکرد: بررسی داده‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران از نظر تغییرات برخی پارامترهای جوی در سال ۲۰۲۲ از کشورهای شاخص دنیا بوده است.

او با بیان اینکه بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که پدیده‌های حدی کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است، افزود: گزارش‌های هیئت بین دولتی تغییر اقلیم نشان می‌دهد که آسیا از نظر افزایش دمای زمین در بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۲ در رتبه دوم در بین قاره ها قرار داشته است و این قاره همواره جزو مناطق با بیشترین تاثیرپذیری از گرمایش زمین بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه بدیهی است بیشترین افزایش دمای زمین در نیمکره شمالی و بخش شمالگان رخ داده که یکی از پیامدهای آن ذوب شدن یخ های قطبی و کاهش ذخایر برف است.

تاج بخش مسلمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سناریوهای بلندمدت اقلیمی هیئت بین دولتی تغییر اقلیم تا سال ۲۱۰۰ نشان می‌دهد که روند افزایش دما در دامنه (رنج) های مختلف، پیامدهای گوناگونی به همراه دارد، به‌طوری‌که هرچه افزایش دما بیشتر باشد، اثرات منفی شدیدتر خواهد بود.

او ادامه داد: بر اساس این یکی از این پیامدها افزایش بارش در نوار استوایی کره زمین است که بخش‌های جنوبی کشور ما را نیز شامل می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: این بارش خارج از نرمال، سیل آسا و با شدت‌های بسیار زیاد است.

تاج بخش مسلمان در بخش دیگری به راهکارهای مواجهه با تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: دو راهکار اصلی برای مواجهه با تغییر اقلیم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دیگری سازگاری است که باید در همه حوزه‌ها به‌ویژه در مدیریت انرژی و منابع آب در دستور کار باشد.

او اضافه کرد: هیئت بین دولتی تغییر اقلیم در آخرین نشست خود اعلام کرد که بهترین اقدامات سازگاری از سوی این هیئت به کشورها جهت اقدام معرفی شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به تشریح ماتریس هشدار سازمان هواشناسی کشور اشاره کرد و افزود: هشدار زرد به معنی پدیده کم مخاطره نیست چون این ماتریس دارای دو محور «اثر» و «احتمال رخداد» است، با این معنی که یک مخاطره می‌تواند با احتمال بسیار کم اما شدت بسیار زیاد رخ دهد که بر این اساس سطح هشدار آن زرد است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج بخش مسلمان خاطرنشان کرد: هشدارهای سازمان هواشناسی بر اساس آخرین استانداردهای سازمان جهانی هواشناس تولید و ارائه می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *