پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

در پاکستان ۶۳ نفر، در افغانستان ۶۶ نفر، در عمان دستکم ۱۷ نفر و در امارات یک نفر





رکوردشکنی اقلیمی

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۴۱

|پیام ما| بارندگی‌ها از پنج روز پیش کشورهای حوزهٔ دریای عمان را در بر گرفت. بارندگی و سیل در پاکستان تا دیروز ۶۳ نفر را به کام مرگ کشید. در عمان ۱۷ نفر جان سپردند. از امارات گزارش مرگ دست‌کم یک نفر آمد و پروازهای فرودگاه دوبی مختل شد و بحرین، قطر و عربستان نیز بارندگی‌هایی کم‌سابقه را تجربه کردند. شمار جان‌باختگان در افغانستان نیز تا روز سه‌شنبه ۶۶ نفر بود. خبرگزاری دولتی امارات (WMA) این بارندگی را یک «رویداد اقلیمی تاریخی» توصیف کرد. در جنوب‌شرق ایران و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان نیز درگیر سیل هستند که شرح آن در گزارش صفحه ۵ آمده است.

آسوشیتدپرس گزارش کرد که مقامات پاکستان روز چهارشنبه گفتند که رعد و برق و باران شدید منجر به کشته‌شدن ۱۴ نفر در این کشور شد و تعداد کشته شدگان از چهار روز هوای ناآرام، به حداقل ۶۳ نفر رسید. آنها اعلام کرده‌اند که این شدیدترین بارندگی در دهه‌های گذشته بوده و باعث آبگرفتگی روستاها در سواحل جنوب غربی این کشور شده است. 

در پاکستان، بیشتر تلفات از استان «خیبر پختونخوا»، در شمال غربی این کشور گزارش شده است. «خورشید انور»، سخنگوی ادارهٔ مدیریت بلایای طبیعی به آسوشیتدپرس گفت که فروریختن ساختمان‌ها باعث کشته‌شدن ۳۲ نفر از جمله ۱۵ کودک و پنج زن شده است. او گفت که ده‌ها نفر دیگر نیز بر اثر تخریب دست‌کم یک‌هزار و ۳۷۰ خانه در این منطقه زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام مرکز ملی هواشناسی امارات، این کشور با 254 میلی‌متر بارندگی آنهم در کمتر از 24 ساعت در شهر «العین»، شاهد بارش بی‌سابقه بوده است. این بیشترین رکورد از زمان شروع ثبت بارندگی‌ها از سال ۱۹۴۹ است

استان شرقی پنجاب ۲۱ مورد مرگ ناشی از رعد‌وبرق و سقوط را گزارش کرده است، در حالی که از بلوچستان، در جنوب غربی کشور، با اعلام وضعیت اضطراری مقامات در پی سیل ناگهانی، ۱۰ کشته گزارش داده است. روز چهارشنبه نیز بلوچستان در بحبوحهٔ عملیات امداد و نجات، برای بارندگی‌های بیشتر آماده شد، زیرا سیل‌های ناگهانی روستاهای نزدیک شهر ساحلی «گوادر» را زیر آب گرفت. بارش شدید باران در منطقهٔ مورد مناقشهٔ کشمیر نیز بارید. مقامات گفتند که یک دوره باران شدید جدید قرار است بسیاری از مناطق از جمله «کراچی» پایتخت را درگیر کند.

 

تعلیق پروازها در امارات

اما اوضاع در آن سوی آب‌های دریای عمان نیز بهتر نبود. خبرگزاری رویترز گزارش کرد که دستکم یک نفر در بارندگی‌های شدید جان خود را از دست داده است و خانه‌ها و کسب‌وکارهای فراوانی از بارندگی شدید آسیب دیده‌اند. 

این خبرگزاری نوشته است که میزان خسارات بارندگی شدید و آبگرفتگی بلافاصله مشخص نشده است زیرا کارگران اورژانس ساعاتی پس از فروکش باران شدید، اواخر روز سه‌شنبه به‌دنبال تخلیهٔ جاده‌های سیل‌زده در سراسر کشور بودند.

تصاویر فرود هواپیما بر باند فرودگاه دبی، در حالی که سراسر محوطهٔ فرودگاه غرق در آب بود، یکی از تصاویر وایرال‌شدهٔ دیروز در شبکه‌های مجازی بود. این فرودگاه که یکی از بزرگترین فرودگاه های بین‌المللی جهان است، پذیرش مسافرانی را که از دبی حرکت می‌کردند تا نیمه‌های سه‌شنبه‌شب متوقف کرد. «فلای دوبای» (Flydubai) که تا حدودی پروازهای خود را از صبح چهارشنبه از سر گرفت، اعلام کرد که اعزام هواپیماها تا بعد از نیمه‌شب چهارشنبه به حالت عادی باز نخواهد گشت. در همین حال، هواپیمایی ارزان قیمت «ایر عربیا» (AIRA.DU) پروازهای شارجه را تا ساعت 2 بامداد پنجشنبه به حالت تعلیق درآورد.

 

فرودگاه دبی که یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان است، پس از فروکش کردن طوفان اعلام کرد که بارش شدید باران، اختلالات قابل‌توجهی ایجاد کرده و پروازها با تأخیر و تغییر مسیر حرکت روبه‌رو شده‌اند. این فرودگاه به مسافران در دبی توصیه کرد از حرکت به‌سمت فرودگاه خودداری کنند و در پیامی روی شبکه X (توییتر سابق) نوشت: «ما سخت کار می‌کنیم تا پروازها را در سریع‌ترین زمان ممکن در شرایط بسیار چالش‌برانگیز بازیابی کنیم.» در عین حال، برخی از خطوط هوایی خارجی پروازهای خود به دبی را لغو کردند. 

همچنین مقامات دبی به مدارس دستور دادند تا به تدریس آنلاین کلاس‌ها در روز پنجشنبه ادامه دهند، زیرا کارگران اورژانس در حال پاکسازی آوارها از جمله درختان و اشیای شناور در خیابان‌ها هستند.

 

رکورد بارش بی‌سابقه 

بر اساس اعلام مرکز ملی هواشناسی امارات، این کشور با 254 میلی‌متر بارندگی آنهم در کمتر از 24 ساعت در شهر «العین»، شاهد بارش بی‌سابقه بوده است. این بیشترین رکورد از زمان شروع ثبت بارندگی‌ها از سال 1949 و قبل از تشکیل کشور امارات در سال 1971 بود.

امارات متحده عربی فاقد بسیاری از زیرساخت‌های زهکشی مورد نیاز برای مدیریت باران شدید است. به‌همین دلیل غیرمعمول نیست که جاده‌ها در طول دوره‌های طولانی بارندگی تا حدی در زیر آب غوطه‌ور شوند. چرا که در این کشور معمولاً فقط چند بار در سال باران می‌بارد. امارات همچنین به‌طور مکرر عملیات باروری ابرها را برای افزایش بارندگی انجام می‌دهد. یک کارشناس مرکز هواشناسی کشور انجام هرگونه عملیات جدید برای بارورسازی ابرها را تکذیب کرد.

 

رسانه‌های محلی و پست‌های رسانه‌های اجتماعی خسارات قابل توجهی در سراسر امارات، از جمله فروریختن جاده‌ها و آبگرفتگی خانه‌ها نشان می‌دهند. رویترز اعلام کرده که دفاتر رسمی رسانه‌ای دولت فدرال و دبی و ابوظبی بلافاصله به پرسش این خبرگزاری در مورد میزان خسارت توفان پاسخ نداده‌اند. 

رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک مرد سالخورده اماراتی ۷۰ ساله صبح روز سه‌شنبه بر اثر سیلاب‌های ناگهانی در «رأس‌الخیمه» در شمال امارات جان خود را از دست داد. 

 

واژگونی اتوبوس در عمان

اما اوضاع در کشور همسایهٔ امارات، عمان نیز مساعد نبود. اگرچه بارندگی‌های عمان کمتر از امارات بود اما بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، دستکم ۱۷ کشته در این کشور برجای گذاشت. روز دوشنبه مقامات این کشور اعلام کردند که بارندگی شدید باعث جاری‌شدن سیل شده است و در حالی که امدادگران در جست‌وجوی بازماندگان بودند، حداقل 17 نفر کشته شدند. مقامات گفتند که در یک حادثه، گروهی از دانش‌آموزان مدرسه و یک راننده بر اثر سبقت گرفتن از وسیله نقلیه جان خود را از دست دادند. با این‌حال رویترز تعداد کشته‌ها در عمان را ۱۹ نفر اعلام کرد.

مقامات دفاع غیرنظامی آمار تلفات بارانی را اعلام کردند که بیشترین آسیب را به استان «الشرقیه شمالی» عمان وارد کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی عمان، پلیس سلطنتی عمان و ارتش این کشور برای انتقال شهروندان به خارج از مناطق سیل‌زده در این استان مستقر شدند.

 

۶۶ کشته در افغانستان

روز سه‌شبه نیز وزارت رسیدگی به حوادث حکومت طالبان اعلام کرد که شمار جانباختگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان به ۶۶ نفر افزایش یافته و ۳۶ نفر دیگر هم مجروح شده‌اند.

خبرگزاری آوا اعلام کرد که وزارت رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در نشستی اضطراری با نمایندگان شماری از نهادهای کمک‌رسان در کابل، خواهان رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که نمایندگان اوچا، سازمان جهانی غذا، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت، موسسه اکتید و شورای پناهندگان دانمارک در این نشست حضور داشتند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *