پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی خبر داد

چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم





چاره‌جویی جهانی برای تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر تغییراقلیم

۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۲۳

هجدهم آوریل، مقارن با سی‌ام فروردین امسال، مصادف است با روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی. «ایکوموس»، شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها، هر ساله با انتخاب یک شعار، برنامه‌های خود را اعلام می‌کند و توصیه‌هایی را به اعضای خود ارائه می‌دهد. یکی از برنامه‌های امسال توجه به تاثیر تغییر اقلیم بر وضعیت بناهای تاریخی است.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی یکشنبه ۱۹ فروردین در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی پرداخت. «فاطمه داوری» دربارۀ برنامۀ سه سالۀ «ایکوموس» گفت: «این برنامه از مدتی پیش از سوی ایکوموس انجام شده که «میراث مقاوم در برابر بلاهای طبیعی، واکنش و ارزیابی این برنامه» است و از سال ۲۰۲۴ در سه سال پیش رو اجرایی خواهد شد. در حقیقت ایکوموس به دنبال تبیین و ظرفیت‌سازی برای این موضوع است و در سه سال پیش رو نیز محورها و شعارهایی که مطرح می‌کند مرتبط با آن است.»

او همچنین اشاره کرد که سال ۲۰۲۴ مقارن با شصتمین سال ابلاغ منشور ونیز است: «منشور ونیز منشور پایۀ حفاظت و مرمت بناها و محوطه‌های تاریخی است که در سال 1964 به تصویب رسیده است. یکی دیگر از برنامه‌های ایکوموس پرداختن به این منشور و تاثیرات آن است.»

داوری در ادامه گفت با توجه به این موضوع، شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» است: «بنابراین ایکوموس به کشورها توصیه کرده که در این باره برنامه‌های خود را ارائه دهد.» به گفتۀ او، یکی از مواردی که ایکوموس دراین‌باره از کشورهای عضو خود خواسته این است که تناسب منشور ونیز با بحران‌های آب‌وهوایی را بررسی کنند.

به گفتۀ او برنامه‌هایی که ایکوموس به کشورها توصیه کرده برداشت و گردآوری اطلاعات دربارۀ خسارت‌ و تخریب‌ها و ارزیابی آسیب‌پذیری در حوزه میراث فرهنگی، شناخت مخاطرات و ایجاد ظرفیت واکنش، ایجاد همکاری بین ذی‌مدخلان اصلی و جوامع محلی به منظور حفاظت از میراث فرهنگی در برابر بلایاست: «نکته دیگری که ایکوموس به آن توصیه کرده شناخت و استفاده از دانش سنتی برای کاهش مخاطرات طبیعی است.»

مدیرکل حفظ و احیای بناها اعلام کرد: «امسال در ایران به این مناسبت نیز یک شعار درنظر گرفته شده که به موضوع تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی اشاره دارد.»

داوری دربارۀ برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای این روز گفت: «به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، بازدید عموم مردم از بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ رایگان خواهد بود. ضمن این که در روز ۳۰ فروردین مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار خواهد شد و از استادان و پیشکسوتان این حوزه تجلیل می‌شود. همچنین با همکاری صندوق توسعه، از بهره‌برداران موفق که مفهوم میراث‌فرهنگی را به خوبی توانسته‌اند ارائه دهند، تجلیل خواهد شد. این در حالی است که برنامه‌های پیوسته نیز داریم که برگزاری دو نشست تخصصی، برگزاری کنگره بررسی معماری از دیدگاه میراث‌فرهنگی، سمینار بین‌المللی به میزبانی استان سمنان و … از جمله این برنامه‌ها است.»

او ادامه داد: «برگزاری ۱۰ نشست تخصصی در سراسر کشور با محوریت شعار سال، برگزاری نشست تخصصی به میزبانی شهر همدان و … از دیگر برنامه‌هایی است که به این مناسبت در نظر گرفته‌ایم. در سال گذشته با حضور بخش فنی استان‌ها یک دوره آموزشی را در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی با موضوع فرونشست برگزار کردیم. یکی از اتفاقاتی که مد نظر ما است این است که در نشست سمنان در دو هفته آینده، روش‌های نوین بین‌المللی بررسی خواهد شد و نتایج آن به همکاران و فعالان ابلاغ خواهد شد.»

به گفتۀ او، در روز سه شنبه ۲۸ فروردین دو نشست تخصصی مهم برگزار می‌شود؛ نشست اول با موضوع بحران‌ها از زاویه منشور ونیز است. همچنین یکم اردیبهشت کنگره معماری و شهرسازی برگزار می‌شود.

در ادامه نشست مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی دربارۀ تاثیر تغییر اقلیم بر بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: «تغییر اقلیم روی همه چیز اثر می‌گذارد. از همین جهت جامعه جهانی به دنبال این بود که به دانش نهفته در میراث فرهنگی برای برون‌رفت از این موضوع تکیه کند.»

او ادامه داد: «یکی از اتفاقاتی که تا یکی دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسد این است که در قانون حمایت، تکلیفی برای میراث فرهنگی دیده شده بود که دستورالعمل حفاظت را با مشارکت بخش خصوصی تدوین کند و با همکاری مراکز دانشگاهی این دستورالعمل در حال تهیه است تا بتوانیم مشارکت بخش خصوصی را فعال کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

شهرداری‌ها، مانع مشارکت مردمی در احیای بناهای تاریخی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی:

شهرداری‌ها، مانع مشارکت مردمی در احیای بناهای تاریخی

بازنشر خبر قدیمی درباره تابوت‌های جوبجی

بازنشر خبر قدیمی درباره تابوت‌های جوبجی

آغاز نجات بناهای تاریخی از فرونشست

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی خبر داد:

آغاز نجات بناهای تاریخی از فرونشست

سه کاوش جدید در پس‌کرانهٔ خلیج‌فارس

معاون میراث‌فرهنگی بوشهر در گفت‌وگو با «پیام ما» تشریح کرد:

سه کاوش جدید در پس‌کرانهٔ خلیج‌فارس

نهایی‌شدن مشکلات پرونده ثبت جهانی فلک‌الافلاک تا مردادماه

استاندار لرستان اعلام کرد

نهایی‌شدن مشکلات پرونده ثبت جهانی فلک‌الافلاک تا مردادماه

سیل آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نکرده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان:

سیل آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نکرده است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

ساخت یک شهرک جدید در عرصۀ شهر باستانی «دقیانوس» آغاز شده است

سرنوشت نامعلوم شهر باستانی جیرفت

مرمت غیراصولی یک یخدان ۲۲۰ ساله

مرمت غیراصولی یک یخدان ۲۲۰ ساله

سیل، بلای جان تاریخ

با نگاهی به تجربه‌های تخریب ناشی از سیلاب در کشورهای مختلف

سیل، بلای جان تاریخ

میانکاله روی خط بحران

محیطبانان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله جلوی ورود مصالح غیرمجاز به منطقه را گرفتند

میانکاله روی خط بحران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *