پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان انحصار صادرات برق

معاون وزیر نیرو اعلام کرده است که شیوه‌نامهٔ صادرات برق تجدیدپذیر به‌زودی ابلاغ می‌شود

پایان انحصار صادرات برق

از سال ۱۴۰۰ دولت اعلام کرده است که توسعهٔ نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر را در دستورکار دارد که تابه‌حال فقط به مصرف داخل رسیده است





پایان انحصار صادرات برق

۷ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۵۴

|پیام ما| با وجود اینکه ساخت و توسعهٔ نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌منظور کاهش ناترازی تولید و مصرف برق کشور، از برنامهٔ ششم به‌شکل جدی در دستورکار بود، اما ظرفیت ساخت نیروگاه‌ها هنوز نتوانسته است سهمی حتی در حدود ۱۰ درصد از تولید برق کشور به خود اختصاص دهد. مسئله‌ای که صنعتگران بخش خصوصی برق، ریشهٔ آن را در نبود انگیزهٔ سرمایه‌گذاریِ ناشی از انحصار صادرات برق از سوی دولت عنوان می‌کنند. پایان دی‌ماهی که گذشت وزارت نیرو اعلام کرد شرایط صادرات برق تجدیدپذیر کشور، فراهم شده است. روز گذشته «محمود کمانی»، معاون وزیر نیرو، نیز از بررسی شیوه‌نامهٔ صادرات برق در وزارت نیرو و ابلاغ آن در آیندهٔ نزدیک خبر داد. اتفاقی که هم می‌تواند به توسعهٔ نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر در کشور کمک کند و هم بار مالی ناشی از خرید تضمینی برق بخش خصوصی را بر گردهٔ دولت کاهش دهد. اگرچه به‌نظر دولت برای توسعهٔ برق تجدیدپذیر پا را از این نیز فراتر گذاشته است و طی تفاهم‌نامه‌ای قصد دارد ۵۵۰ هزار واحد انشعابی نیز ایجاد کند.

براساس آنچه معاون وزیر نیرو اعلام کرده است به‌زودی ‌شیوه‌نامهٔ صادرات برقی که از سوی بخش خصوصی و در نیروگاه‌های تجدید پذیرکشور تولید می‌شود، به صنعتگران برق ابلاغ می‌شود. این موضوع درحالی‌است که پیش از آن انحصار صادرات برق و شبکهٔ توزیع در اختیار شرکت توانیر بود. وب‌سایت خبری وزارت نیرو به‌نقل از کمانی نوشت: «امضای توافقنامه برای اجرای طرح ساخت ۵۵۰ هزار واحد انشعابی تجدیدپذیر پنج کیلوواتی تحت پوشش نهادهای حمایتی انجام شده است. قرار است با همکاری وزارت نیرو، کمیتهٔ امداد، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و معاونت روستایی ریاست‌جمهوری، هر سال ۱۱۰ هزار سامانهٔ خورشیدی پنج کیلوواتی برای خانواده‌ها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه احداث شود تا از محل فروش برق آن، بخشی برای بازپرداخت وام دریافتی و بخشی برای درآمد خانواده‌ها اختصاص یابد.»

 

تحویل پنج هزار واحد

به‌گفتهٔ او، این اقدام شروع شده و درنتیجهٔ آن پنج هزار واحد تحویل داده شده و پنج هزار واحد دیگر در حال نصب است: «امیدواریم با پرداخت به‌موقع تسهیلات این رقم را افزایش دهیم. برای بخش غیرحمایتی، خانواده‌ها می‌توانند تا سقف ۲۰۰ کیلووات نیروگاه تجدیدپذیر در حیاط منزل و یا پشت‌بام احداث بکنند. به‌طور متوسط سالانه ظرفیت نصب تولید ۶۰ مگاوات نیروگاه انشعابی حمایتی در کشور وجود دارد. برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان روش‌های مختلفی وجود دارد که از طریق صندوق محیط زیست، صندوق شکوفایی و تبصره ۱۸ وزارت اقتصاد و دارایی امکانپذیر است.»

 

کمانی همچنین دربارهٔ برآورد هزینهٔ تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور نیز توضیح داد: «اگر زنجیرهٔ کامل تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور وجود نداشته باشد، قیمت پنل خورشیدی در داخل و خارج کشور تفاوتی نخواهد داشت که شرایط را برای رقابت تولیدکنندگان داخلی سخت خواهد کرد. ولی اگر کل زنجیرهٔ تولید داخلی‌سازی شود، قیمت‌های پنل‌ها مناسب خواهد شد. برای صادرات برق تجدیدپذیرها دستورالعملی تدوین شده است که توسط وزارت نیرو بررسی شده و به‌زودی توسط وزارت نیرو ابلاغ می شود. ظرفیت برق مورد نیاز برای صادرات احصا می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند و طی قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی منعقد می‌کنند، طی هشت ماه برق صادر کنند و طی چهار ماه از طریق تابلوی برق سبز به فروش برسانند. می‌توان از طریق سه کشور ترکیه و از مسیر ترکیه به سایر کشورها و نیز از سمت شرق کشور و کشورهای همسایه شامل افغانستان و پاکستان برق را صادر کرد.»

 

قیمت بورسی شد

به‌گفتهٔ کمانی، قیمت برق تجدیدپذیر بورسی شده و در تابستان به سه هزار و ۸۰۰ تومان و نزدیک به قیمت برق صادراتی رسیده است. طی هشت ماه از سال خیلی بیش از نیاز ظرفیت کشور، ظرفیت نیروگاهی وجود دارد و از طرفی چون نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیاز به سوخت ندارند، مسئلهٔ ناترازی سوخت و گاز بر روی آن تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین، در هشت‌ماههٔ سال مشکلی برای تأمین برق داخلی وجود ندارد. ظرفیت صادرات حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر وجود دارد. البته شرایط در دستورالعمل دیده شده است که به‌صورت منفردی یا کنسرسیومی بتوان شرایط جدیدی را برای صادرات ایجاد کرد و خطوط جدید احداث شود که طبعاً زمان‌بر است. در حال حاضر امکان استفاده از خطوط هزار تا هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دوره‌ای که کمبود نیست وجود دارد، اما در دورهٔ کمبود و فصل تابستان، برق تحویل شبکه برای مصرف داخلی می‌شود. فعلاً تا زمانی که محدودیت زمانی برای صادرات برق وجود دارد، چاره‌ای جز این نیست که ظرفیت و اولویت مصرف چهارماهه برای داخل کشور در نظر گرفته شود. در بازار فروش و صادرات برق مرسوم است و در انعقاد قراردادها این شرایط وجود دارد که اگر کشوری به برق مصرفی نیاز داشته باشد، برق تحویلی به صادرکنندگان کم می‌شود و به نیاز داخلی اختصاص می‌یابد. نکتهٔ دوم آنکه شرکت‌های متقاضی این کار را شدنی می‌دانستند، ولی باید به‌سمتی برویم که برق صادراتی را با قراردادهای بهتری به فروش برسانیم و آغاز صادرات بهتر از انجام ندادن آن است.»

قرار است با همکاری وزارت نیرو، کمیتهٔ امداد، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و معاونت روستایی ریاست‌جمهوری، هر سال ۱۱۰ هزار سامانهٔ خورشیدی پنج کیلوواتی برای خانواده‌ها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه احداث شود

او همچنین در مورد انعقاد قرارداد ساخت چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۸۹ ساختگاه در سراسر کشور عنوان کرد: «زمان بندی دقیق و فشرده‌ای دیده شده و اگر دستگاه‌های ذی‌ربط به تعهدات خود عمل کنند، این نیروگاه‌های خورشیدی در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد. بحث واگذاری زمین‌های مربوط به آن انجام شده و قرار است این نیروگاه‌ها در مناطقی که مشکل بیشتری داشتند و ظرفیت ساخت در آنها وجود داشت، ساخته شوند. هماهنگی بین استانداران و مجموعه‌های برق منطقه‌ای، محیط زیست انجام شده و تحویل ساختگاه‌ها در حال انجام است. پیگیری موضوعات مربوط به صدور به‌موقع مجوزهای محیط زیست و تحویل به‌موقع زمین و بحث اتصال به شبکه و پرداخت وام و ثبت سفارش و تخصیص ارز از وظایف دولت است. برای پیگیری این امور کمیته‌ای تحت ریاست ریاست‌جمهوری با حضور وزیران ذی‌ربط و مرتبط تشکیل شده است و اگر همه به تعهدات خود عمل کنند، ساخت این نیروگاه‌ها در مدت کوتاه و فشرده، شدنی است.»

 

او با مثالی از کشور چین نیز عنوان کرد که سالیانه هزار گیگاوات نیروگاه خورشیدی نصب می‌شود و یا در کشوری همچون آلمان ماهانه هزار مگاوات نیروگاه نصب می‌شود: «توسعهٔ ناوگان برقی شهرها باید مبتنی‌بر استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر باشد و پیگیر هستیم میان وزارت نیرو، صمت و شهرداری فضایی به‌وجود بیاید تا برای توسعهٔ ناوگان برقی ملزم به استفاده از برق تجدیدپذیرها باشند. همچنین ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور وجود دارد که اگر با کولرهای پربازده جایگزین شوند پنج هزار مگاوات در محل مصرف صرفه‌جویی می‌شود که اگر این میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌ها را در نظر بگیریم، هزینه‌ها خیلی بیشتر از این می شوند. به همین منظور طرحی تهیه شده است تا به‌صورت پایلوت ۲۰۰ هزار دستگاه الکتروموتور با پربازده‌ها تعویض شوند. خوشبختانه در بودجهٔ ۱۴۰۳ کشور منابع اعتباری خوبی پیش‌بینی شده است. منابعی برای انرژی تجدیدپذیر از محل عوارض برق پیش‌بینی شده که هشت ‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیده شده است. از این مقدار پنج درصد آن برای موضوع تجدیدپذیرها پیش‌بینی شده و ۳۵ درصد برای توسعهٔ برق روستایی در نظر گرفته می‌شود.»

قیمت برق تجدیدپذیر بورسی شده است و در تابستان به سه هزار و ۸۰۰ تومان و نزدیک به قیمت برق صادراتی رسیده است. طی هشت ماه از سال خیلی بیش از نیاز ظرفیت کشور، ظرفیت نیروگاهی وجود دارد

تابستان امسال میزان ناترازی تولید و مصرف کشور به اوج خود رسید و البته مصرف برق هم به‌شکل روزانه رکورد خود را می‌شکست. با این‌همه بنا به اعلام رسمی وزارت نیرو که در هفتهٔ دولت و از سوی «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو اعلام شد، از ابتدای دولت سیزدهم پنج هزار و ۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، هزار و ۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت یا ارتقای راندمان نیروگاه‌، ۲۰۳ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است. از این ظرفیت منصوبه در اوج مصرف تابستان امسال بالغ بر ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات به ثبت رسید. طبق این آمار  ۳۱ هزار مگاوات مصرف برق کشور در فصل گرما مربوط به استفاده از کولرها و دیگر سیستم‌های سرمایشی است. این میزان معادل مصرف برق کشور مصر با جمعیتی بالغ بر ۱۰۶ میلیون نفر است. تفاوت مصرف زمستان و تابستان ایران ۳۱ مگاوات است و بهینه‌سازی در این موضوع کمک شایانی به صنعت برق کشور می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *