پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

در نشست چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های غیرقانونی بررسی شد

ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

در زمان تشکیل کارگروه تعادل‌بخشی مقرر شد فعالیت دستگاه‌های متولی به‌جای ۶۰۹ دشت در چهار دشت انجام شود، اما سازمان برنامه‌وبودجه تأمین اعتبار نکرد





ناکامی طرح «تعادل بخشی» آب‌های زیرزمینی

۲۶ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰:۳۱

|پیام ما| نشست «چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های قانونی، در آیینهٔ قانونگذاری و توسعهٔ کشاورزی» از مجموعه نشست‌های آبی «اندیشکدهٔ تدبیر آب»، برگزار شد. در این نشست چالش‌های قانونی و خلأهای آن که منجر به بیش‌برداشت از منابع آبی زیرزمینی کشور شده است، با نگاه به وضعیت احتمالی این منابع در افق ۱۴۲۰ بررسی شد. یکی از مهمترین موضوعات بررسی‌شده در آن، دلایل ناکام و مسکوت ماندن طرح «تعادل‌بخشی» آب‌های زیرزمینی بود که به‌گفتهٔ مسئول دفتر آب و خاک وزارت کشاورزی نبود اعتبار و عدم تأمین آن از سوی سازمان برنامه‌وبودجه طرح را ابتر گذاشت.

«رضا سرفرازی»، مدیر دفتر آب و خاک وزارت جهادکشاورزی، در نشست «چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های قانونی، در آیینهٔ قانونگذاری و توسعهٔ کشاورزی» گفت: «تعداد منابع چاهی که در کشور وجود دارند و از منابع آب زیرزمینی برداشت می‌کنند، چیزی حدود یک میلیون و ۲۱ هزار حلقه چاه است، که ۳۱ درصد نسبت به آماربرداری دور دوم افزایش نشان می‌دهد، وزارت نیرو اظهار می‌کند چیزی حدود ۲۰۰ هزار حلقه از این چاه‌ها فاقد آبدهی است؛ اما آمار دقیق و کاملی هنوز استخراج نشده که نشان دهد چه تعداد از این یک میلیون و ۲۰ هزار حلقه چاه، چاه‌هایی است که فاقد آبدهی است. از ۴۲۰ هزار حلقه چاه مجازی که الان در کشور در حال برداشت است، ۱۰۶ هزار حلقه چاه دیزلی است و ۲۲۰ هزار حلقه چاه هم برقی که اکثر این ۲۲۰ هزار حلقه چاه، به اذعان دوستان وزارت نیرو، اخیراً به کنتورهای فهام مجهز شدند و کنترل توأمان آب و برق را دارند. وزارت نیرو می‌گوید ۱۲۰ هزار حلقه از این ۲۲۰ هزار حلقه چاه برقی هم مجهز شده بودند به کنتورهای حجمی که می‌توانند میزان دقیق برداشت منابع آب زیرزمینی را نشان بدهند.»

 

شیب تند افت کمی و کیفی آب

به‌گفتهٔ او، تا دو سال پیش وزارت نیرو اعلام می‌کرد میزان برداشت‌های چاه‌های غیرمجاز که تعدادش چیزی حدود ۳۲۰ حلقه چاه عنوان می‌شد، دو میلیارد مترمکعب است. سال ۱۴۰۱ این عدد به ۳.۷ میلیارد افزایش پیدا کرد و سال ۱۴۰۲ رقمی که اعلام می‌کنند ۳.۸ میلیارد است. این به این معنا نیست که برداشت توسط چاه‌های غیرمجاز افزایش پیدا کرده، بلکه آماربرداری‌ای که دوستان وزارت نیرو کردند، مقداری نزدیک به واقعیت شده است. هرچند که ما فکر می‌کنیم این مقدار برداشت بیش از ۳.۸میلیارد باشد. در ایران از فاصلهٔ سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۵ میزان بارندگی و میانگین بارندگی از ۲۴۳ میلی‌متر به ۲۰۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرد. توزیع بارندگی هم در کشور ما مناسب نیست، مخصوصاً در اراضی آبی که ما در ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی کشور داریم، ۳۰ درصد بارش‌ها در فصل آبیاری و ۷۰ درصد در خارج از فصل آبیاری اتفاق می‌افتد: «ما وضعیت کیفیت منابع آب زیرزمینی را از دست دادیم و این کیفیت روز‌به‌روز کاهش پیدا می‌کند. EC و هدایت هیدرولیکی دارد زیاد می‌شود و همین‌طور روند کاهشی حجم منابع آب زیرزمینی را می‌بینید که سال‌های ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۵-۱۳۹۶ شیب بسیار تندی گرفته است و ناشی از برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است؛ هرچند از سال ۱۳۹۶-۱۴۰۰ تقریباً این شیب یکنواخت می‌شود و سیر نزولی کمتر شده است و تقریباً دارد حالت متعادلی را طی می‌کند. این مسئله را می‌توان به دو معنی تفسیر کرد یا اینکه مدیریت منابع آب زیرزمینی ما یک مقداری بهتر شده است یا اینکه به قول معروف کفگیر به ته دیگ خورده است؛ یعنی آبدهی اکثر چاه‌ها کاهش پیدا کرده است و همراه با آب دارند هوا بالا می‌دهند، این است که باعث یکنواختی بیلان شده است. آمار روند کسری منابع آب زیرزمینی، از برنامهٔ آماربرداری دور اول، دوم و دور سوم، براساس اذعان وزارت نیرو سالانه ۵.۶ میلیارد لیتر کسری مخزن است. بیست سال پیش که ۵.۶ میلیارد را داشتیم، ۱۰ سال پیش ۵.۶ میلیارد و اخیراً هم ۵.۶ میلیارد را عنوان می‌کنند، نشان می‌دهد که شاید آمار در دوره‌های قبل درست نبوده است و این عدد ۵.۶ میلیارد مرتب دارد تکرار می‌شود که بعید است ثابت باشد.»

 

دست و پای بستهٔ وزارت نیرو

به‌گفتهٔ این کارشناس، بخشی که وزارت نیرو می‌تواند بیشترین اقدام را بر آن انجام دهد، چاه‌های مجازی است که دارندگان آن مجبورند برای تمدید پروانه‌ها مراجعه کنند و هرساله رصد می‌شوند و ۳۰ تومان به‌ازای هر مترمکعب از کاربران وجه دریافت می‌شود: «ولی برخورد با چاه‌های غیرمجاز توسط وزارت نیرو عملاً به‌دلیل اینکه تعدادشان زیاد شده است، کار غیرممکن و سختی شده است. از برنامهٔ دوم توسعه، دوستان وزارت نیرو الزام قانونی به نصب کنتورهای هوشمند حجمی داشتند. عرض کردم، جدا از اینکه باید با چاه‌های غیرمجاز برخورد شود، آن دسته از چاه‌های مجاز هم که مازاد بر پروانهٔ بهره‌برداری برداشت دارند، آنها هم کار غیرمجازی انجام می‌دهند و باید همان برخوردی که با چاه‌های غیرمجاز می‌شود، با آنها نیز انجام شود. 

 سرانهٔ آب تجدیدپذیر در افق ۱۴۲۰ با جمعیت ۱۰۶ میلیون نفری به زیر ۱۰۰۰ مترمکعب برای هر نفر خواهد رسید

راه‌حل درست برخورد با این چاه‌های مجاز که تعدادشان چیزی حدود ۴۲۰ هزار حلقه چاه است، مجهز شدن به کنتورهای حجمی و هوشمند است که از برنامهٔ دوم جزو وظایف وزارت نیرو بود. متأسفانه این بحث تاکنون به‌خوبی انجام نشده است. شاید چیزی حدود ۲۰ درصد از چاه‌ها به کنتورهای هوشمند و حجمی مجهز شده باشند که این کار هم با انواع مختلف صورت گرفته است. یکسری از انواع اولیه فاقد کارایی الزم هستند. کنتورهایی که اخیراً نصب شده است، به‌نظر می‌رسد می‌تواند امکان کنترل حجمی آب را داشته باشد.»

 

طرح فراموش‌شده

سرفرازی اجرای درست و کامل طرح تعادل‌بخشی را هم یکی دیگر از راه‌های کارگشا می‌داند: «اوایل که کارگروه تعادل‌بخشی فعال شد، کار مشترکی بود که با حضور وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی به دستور دو وزیر کارگروه شکل گرفت؛ کارها خوب پیش می‌رفت و جلسات متعددی را در این خصوص داشتیم. یکسری اقدامات الزاماً نیاز به اعتباراتی داشت که باید تأمین می‌شد. به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین اعتبار داشتیم، پیشنهاد کردیم به‌جای آنکه در ۶۰۹ دشت فعالیت کنیم، این فعالیت‌ها را در چهار دشت انجام دهیم. منابع اعتباری موردنیاز در این خصوص را احصا کردیم و در اختیار سازمان برنامه‌وبودجه قرار دادیم که حتی این چهار دشت را هم سازمان برنامه نتوانست تأمین اعتبار کند و این یکی از دلایل عمده‌ای بود که این طرح موفق نشد و عملاً مسکوت گذاشته شد.» 

 

«ولی‌الله سامانی»، استاد دانشگاه تربیت مدرس و از اساتید حوزهٔ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست گفت: «آب تجدیدپذیر در یک زمانی با توجه به جمعیت حدود هفت هزار مترمکعب برای هر نفر بود تا اینکه در حدود سال ۱۳۹۰ به حدود یک‌هزار و ۶۰۰ می‌رسد و الان تقریباً زیر یک‌هزار و ۴۰۰ است. در افق ۱۴۲۰ با جمعیت ۱۰۶ میلیون نفری به زیر یک‌هزار مترمکعب برای هر نفر خواهد رسید. بنابراین، تحولات جمعیتی و تحولات آب تجدیدپذیر هم متناسب این سرانه، برای همهٔ مصارف باید در نظر گرفته شود.»

بخشی که وزارت نیرو می‌تواند بیشترین اقدام را بر آن انجام دهد چاه‌های مجازی است که دارندگان آن مجبورند برای تمدید پروانه‌ها مراجعه کنند

به‌گفتهٔ او، عوامل مختلف مانند عوامل طبیعی و عوامل اجتماعی یا حکمرانی در ایجاد این بحران نقش دارند: «شخصاً معتقد هستم، ما مشکل اصلی‌مان در عوامل غیرطبیعی، یعنی انسانی، حالا چه بحث حکمرانی و چه بحث عوامل اجتماعی و غیره است. اما اصل مسئلهٔ مدیریتی است؛ بحث جمعیت، بحث توسعه و اشتغال. آیا اینکه جهت‌گیری اشتغال و توسعه به‌سمت ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری سطح پایین مثل کشاورزی است؟ امنیت آبی در حاشیه است و توجه به امنیت آبی کمتر شده و می‌شود، بدون این که ما به حفظ و حراست منابع آبی توجه داشته باشیم. می‌بینیم این عوامل در قالب یک چارچوب مدیریتی اگر خوب تعریف نشود، اگر خوب هدایت نشود، ما قطعاً دچار مشکلات بحران می‌شویم و عوامل طبیعی در کنارش و به عنوان عوامل محرک بیرونی فقط در جهت تشدید و تسریع و یا احیاناً کند کردن فرایند است.» 

 

تناقضات قانونی

از دیدگاه سامانی، ریشهٔ بسیاری از این مباحث در زمینه جمعیت، توسعه، مباحث امنیت غذایی و نگاه مدیران به امنیت غذایی است و همهٔ این‌ها در قالب یک مطلب به نام آمایش سرزمین مطرح می‌شود: «وقتی در این زمینهٔ آمایش مشکل داشتیم، عملاً باید انتظار می‌داشتیم که شرایط به این‌گونه پیش رود و شرایط روز به روز بدتر شود. چرا؟ به‌خاطر اینکه حرکت اصلاحی یا ناقص است و یا اینکه حالا عملاً دردی را دوا نمی‌کند. درهرصورت در طول این مدت ما در حوزه‌های مختلف نتوانستیم بر اساس آن بحث آمایش سرزمین حرکت متوازن پایداری را شروع کنیم و ادامه بدهیم. عامل اصلی همهٔ این مباحث نشأت گرفته از همین بحث آمایش سرزمین است. سند آمایش می‌گوید قطب کشاورزی در فلات مرکزی نباید صورت بگیرد، صنایع آب بر در فلات مرکزی در امثال استان‌های اصفهان و یزد نباید شکل بگیرد. در خراسان به‌همین ترتیب. ما سندی پیش از انقلاب داشتیم که توسط یک شرکت فرانسوی تهیه شده بود، در آن زمانی که جمعیت ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر بود. این سند اشاره می‌کند که کشور باید ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر جمعیت را به سمت سواحل دریا هدایت کند که عمدتاً هم سواحل خلیج فارس مدنظر بوده است.»

 

به گفتهٔ او یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در مدیریت منابع آبی زیرزمینی موضوع واگذاری اراضی است: «مواد ۳۱ و ۳۷ قانون اصلاح فصل پنجم و پاره‌ای از مواد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب ۱۳۴۶ مواردی را وضع کرده است که در سال ۱۳۵۴ اصلاح شد و تا حال ادامه دار است. مادهٔ ۹ قانون گسترش کشاورزی در قطب‌های کشاورزی در سال ۱۳۵۴ مواد ۱۳ و ۱۹ قانون آب و نحوهٔ ملی‌شدن آن، قانون توزیع عادلانهٔ آب، همهٔ اینها مربوط به مدیریت آب و مرتبط با واگذاری اراضی ملی است. قانون شرایطی را فراهم می‌کند که حتی زمین تصرف‌شده می‌تواند به شخص متصرف واگذار شود و بعد از آن شخص می‌تواند اقدام به کشاورزی و احداث چاه آب و خانه و… کند. گاهی ذیل شرایط، آیین‌نامه یا مقرراتی، دولت مکلف به صدور پروانه برای چاه‌های غیرمجاز شد. در گام آخر، قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه، که ذیل آن تا پایان ۱۳۸۵ باز به افراد دارای این چاه‌ها مجوز داده شد. درهرصورت وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عملاً اقدامات خلاف قانون و شرع نه‌تنها مجازاتی ندارد، بلکه تشویق هم می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر