پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد





صدای جمهور آمد

۹ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۵۵

|پیام ما|چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه در شرایطی به پایان رسید، که مشارکت نکردن ۶۰ درصد واجدان شرایط رای موجب شد تا بسیاری از چهره‌های سیاسی از آن به عنوان رای اعتراضی و لزوم درک آن از سوی مسئولان سخن بگویند. از این میان بیانیهٔ «مصطفی پورمحمدی» گویای این نکته بود که او به عنوان یکی از چهره‌های حاضر در انتخابات قصد دارد نشان دهد که پیام انتقادی «جمهور» را شنیده است. اما باید دید این پیام از سوی دیگران هم چنان که باید درک می‌شود یا نه. با اتمام شمارش آرا مشخص شد این انتخابات به دور دوم کشیده شده است. بیشترین مشارکت از آن استان خراسان جنوبی با حدود ۶۱ درصد و پایین‌ترین نیز از کردستان با حدود ۲۳ درصد آراء به ثبت رسید. مقایسه آمار مشارکت انتخابات دیروز و دوره پیشین نشان می‌دهد که با وجود آنکه میزان آرای باطله نسبت به دوره سیزدهم کاهش یافته، اما مقدار مشارکت هم از دوره قبلی کمتر بوده است. با انتشار اولین نتایج، تنش در جبهۀ اصول‌گرایان و میان هواداران «سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» نیز بالا گرفت.

در این دور از انتخابات، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی‌دادن در داخل و خارج کشور بودند. فرآیند رأی‌گیری روز جمعه ۸ تیرماه از ساعت ۸ صبح آغاز شد و با ۳ بار تمدید، تا ساعت ۲۴ ادامه داشت.
سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، ظهر روز شنبه، آخـرین گزارش از نتایج شمارش آراء اخـذشده از چـهاردهمین دورۀ انتخـابات ریاست‌جمهوری را در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور اعلام کرد.
آن‌گونه که «محسن اسلامی» گفت، از مجموع آراء شمارش‌شده از کل ۵۸ هزار و ۶۴۰ شـعبـه در سراسـر کـشور، از ۴۸۲ شهرستان، تعداد کل برگ‌های رأی مـاخوذۀ شمارش‌شده (صحیح و باطله) ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هـزار و ۱۸۵ رأی اسـت. میزان آراء باطـله، ۴.۳ درصد اعلام شـد. براین‌اساس آمار مـشارکت در چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰ درصد اـست. مشاهدات مـیدانی و آمـار رسـمی مـی‌گوید، تـعداد مشارکت کمتر از انتخابات ۱۴۰۰ بود؛ اما باید این را در نظر گرفت که انتخابات پیشین با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم‌زمان بود و همین مسئله بر تعداد مشارکت اثر گذاشته بود.

براساس آمار اعلامی وزارت کشور، نفرات اول و دوم یعنی «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، به ترتیب به مرحلۀ دوم راه پیدا کرده‌اند و پس از تبلیغات، انتخابات دور دوم برگزار خواهد شد. از جمع آراء تایید‌شده، پزشکیان ۴۲.۶ درصد، جلیلی ۳۸.۸ درصد، قالیباف ۱۳.۸ درصد و پورمحمدی ۰.۸ درصد آراء را کسب کردند.
وزارت کشور همچنین درصد مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و نتایج نهایی شعب شمارش‌شده و تجمیع‌شدۀ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ به تفکیک استان‌ها را اعلام کرد. براساس این اعلام، بیشترین مشارکت در خراسان جنوبی با حدود ۶۱ درصد و پایین‌ترین مشارکت در کردستان با حدود ۲۳ درصد آراء ثبت شد. مشارکت در شهر تهران نیز حدود ۲۳ درصد اعلام شد.

آمار مشارکت در سایر استان‌ها به شرح زیر است:
لرستان: ۳۵ درصد
مازندران: ۴۱.۸۲ درصد
قم: ۵۷ درصد
همدان: ۴۰ درصد
کهگیلویه‌وبویراحمد: ۴۵ درصد
خراسان رضوی: ۴۹.۲ درصد
گلستان: ۳۶ درصد
خراسان جنوبی: ۶۰.۳ درصد
آذربایجان شرقی: ۴۴ درصد
کرمان: ۴۵ درصد
ایلام: ۴۷ درصد
یزد: ۵۸.۳ درصد
چهارمحال‌وبختیاری: ۳۸ درصد
خراسان شمالی: ۴۴.۵۴ درصد
سمنان: ۳۲ درصد
کرمانشاه: ۳۲.۷۹ درصد
تهران بزرگ: ۲۳ درصد
استان تهران: ۴۵ درصد
کردستان: ۲۳ درصد
گیلان: ۳۱.۳ درصد
مرکزی: ۳۹.۴ درصد
سیستان‌وبلوچستان: ۳۰ درصد
اردبیل: ۴۶ درصد
فارس: ۳۶.۲۵ درصد
بوشهر: ۴۶ درصد
اصفهان: ۴۱ درصد
خوزستان: ۲۹.۶ درصد
قزوین: ۴۲ درصد
هرمزگان: ۴۸ درصد
البرز: ۳۶ درصد
آذربایجان غربی: ۴۰.۱۲ درصد
زنجان: ۴۶ درصد

مشارکت پایین
براساس آمار اعلام‌شده توسط وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که در آن ، ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۵۰۵ نفر معادل ۴۸.۳ درصد واجدین شرایط مشارکت کردند. همچنین، ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۸۸ رأی باطله به صندوق‌ها ریخته شد که معادل ۶.۳ درصد کل واجدان شرایط و معادل ۱۳.۱ درصد کل آرای مأخوذه بود. بنابراین در انتخابات ۱۴۰۰، آمار مشارکت بدون احتساب آرای باطله ۴۲ درصد بود. این در حالی است که در انتخابات دیـروز، کل مشارکت ۸.۴ درصد نسـبت بـه دوره قبل کاهـش یافته و مقدار کاهش مشارکت بدون احـتساب آرای باطـله نیز ۳.۸ درصد بوده است.

شکاف در اردوگاه اصول‌گرایان
پس از اعلام نتایج دور اول انتخابات، هرچند محمدباقر قالیباف در پیامی تأکید کرد: «راه هنوز پایان نیافته است؛ همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهۀ انقلاب آقای دکـتر جـلیلی، به‌عنـوان رئیـس دولـت چـهاردهم انتـخاب شوند»، اما تنش میان حامیان او و سـعید جلیلی، دو تن از نامزدهای انتخابات چهاردهم بالا گرفت.
قالیباف در بخشی از بیانیۀ خود اعلام کرده است: راه هنوز پایان نیافته است و علی‌رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هـستم، اما به‌دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همۀ نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسـی امـروز ما اسـت، به عرصۀ قدرت باز نگردند؛ لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهۀ انقلاب آقای دکتر جلیلی، به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند. هرچند قالیباف هشدار داد، اما طرفداران‌اش از کنار این بیانیه گذشتند.

«مـحـسن منصوری» ســخنـگـوی سـتـاد انتخابـاتـی «سـعیـد جـلیـلی» کـانـدیـدای انتخابات ریـاست‌جمهوری، بـا انـتشار یک توییت در شبکۀ اجتماعی «ایکس» نوشت: «اکنون که به احتمال بسیار زیاد انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، با جان و دل برای پیروزی کاندیدای جبهۀ انقلاب هم‌عهد می‌شویم.
«محـسن عالـی‌پـور» یـکـی از حـامیان «مـحمدباقر قـالیباف»، در واکنش به این پیام رئـیس سـتاد انتخـاباتی «ـسعید جلیلی» نوشت: «ما هیچ عهدی با شما نداریم؛ شما جریان را فدای عقده‌های‌تان کردید و یقیناً فی‌مابین پزشـکیان و جـلیلی، پـزشکـیان انـتخابی عاقلانه‌تر و بهتر است. هم از جلیلی انقلابی‌تر است، هم کشور را فدای عقده‌های‌اش نمی‌کند.» عدم انصراف جلیلی و قالیباف به نفع یکدیگر، تنها مشکل اردوگاه اصول‌گرایان نبود. همین نوشته‌ها و ادامۀ آن میان اعضای ستاد و طرف‌داران هر دو، کافی بود تا دعوا و تنش در جبهۀ اصول‌گرایان بیشتر و شکاف در این اردوگاه بیشتر از قبل به چشم بیاید.
مطابق قانون، مرحلۀ دوم انتخابات، روز جمعه «۱۵ تیرماه»، در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

معاون هلال احمر خوزستان در پی وقوع زلزله در سه شهر استان خبر داد

اعزام تیم‌های ارزیاب به «قلعه تل»

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته پیش از وقوع آنها به‌درستی پیش‌بینی کردند

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید هیچ منطقه‌ای در کشور مقاوم‌ نیست

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

ریسک‌های زلزله در تهران

ریسک‌های زلزله در تهران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر