پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انگیزه و آسیب ادعاهای انتخاباتی منتقدان دولت

انگیزه و آسیب ادعاهای انتخاباتی منتقدان دولت





۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۵۱

انگیزه و آسیب ادعاهای انتخاباتی منتقدان دولت

ایرنا نوشت: انگیزه ادعاهایی نظیر دخالت دولت در انتخابات یا طرفداری از برخی نامزدها، از دید بسیاری از ناظران تنها توجیهی برای ناکامی در کسب رای اعتماد مردم است؛ ادعایی که نه تنها دردی را درمان نمی کند بلکه انسجام ملی را هدف قرار می دهد و حتی به دشمنان خارجی بهانه می دهد تا حماسه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را خدشه دار نشان دهند. درخصوص لزوم پرهیز از طرح ادعاهای بی اساس و غیرمستند که بر سلامت انتخابات تشکیک و بر انسجام ملی خدشه وارد می کند، چند نکته لازم به یادآوری است.
1. ادعای مخالفان مبنی بر تلاش دولت برای ورود حامیانش به مجلس در حالی مطرح شده که دولت در انتخابات هم مانند بسیاری از مسایل سیاست داخلی میانه روی پیشه ساخت و به عنوان مجری انتخابات از ابزارها و امکاناتِ دردسترس به سود یا زیان کسی یا جریانی استفاده نکرد و بی طرفانه و به بهترین شکل انتخابات را برگزار کرد.
2. اگر دولت ماده 25 قانون انتخابات مبنی بر «ممنوعیت استفاده از قدرت به نفع یا به ضرر گروهی خاص» را زیر پا گذاشته بود، شورای نگهبان سلامت انتخابات را تایید نمی کرد. از همین رو است که ادعای تازه یکی از نمایندگان کنونی که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده است، مبنی بر اینکه نمونه‌های متعددی از تخلف برخی مسوولان دولتی از جمله اعلام گرایش به نفع یک جناح سیاسی و دعوت از مردم به رای دادن به نامزد یک جریان خاص وجود دارد، واکنش وزارت کشور دولت یازدهم را برانگیخت.
3. ادعاهای بی اساس اخیر در زمینه دخالت دولت در انتخابات سبب شده، رسانه های بیگانه که همواره به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند، بر موج ادعاهای یاد شده سوار شوند. تارنمای «دویچه وله» هم در بخشی از گزارش خود از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، به این ادعاها اشاره کرد و در گزارش خود آورد در کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت کشور از نماینده مدعی خواسته شده که مستنداتش را در زمینه دخالت دولت در انتخابات ارایه کند. به نوشته دویچه وله، امیری گفت: اگر شائبه دخالت دولت در انتخابات وجود داشت شورای نگهبان با کسی تعارف ندارد و اگر موردی بود، نتیجه را تایید نمی‌کرد.
4. در شرایطی که مستندات نشان می دهد دولت توانسته این دور از انتخابات را با نمره قبولی به انجام رساند، همچنان که اشاره شد برخی شخصیت ها و گروه های سیاسی قصد دارند با اتهام زنی به دولت و زیر سوال بردن سلامت انتخابات، مسوولیت شکست خود را به گردن دولت بیاندازند. این افراد بدون درنظر گرفتن پیامدهای منفی اظهارنظرهای خود نظیر بی اعتبار کردن سامانه، مجریان و ناظران انتخابات و به عبارتی مسوولان نظام و حتی بدون توجه به توصیه های آشکار رهبری، به صورت غیر مسوولانه و بی اساس سخن می گویند.
رهبری در دی ماه سال 1394 در دیدار با امامان جمعه سراسر کشور با انتقاد از مدعیان نامطمئن بودن انتخابات گفت: «برخی انگار به عادت و مرض بدی مبتلا شده‌اند که دایم در نزدیک انتخابات، در کوس نامطمئن بودن نتایج آرا می‌دمند و نعمت بزرگ انتخابات را با این حرف‌ها خراب می‌کنند. البته ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتی باشد اما تخلفات سازمان‌یافته که نتایج را تغییر دهد، مطلقاً وجود ندارد..» رهبر انقلاب چارچوب قوانین، مراقبت همه‌ دست‌اندرکاران انتخابات و رعایت مسوولان دولتی و غیردولتی در همه‌ دوره‌ها را از جمله علل سلامت انتخابات دانست و افزود: برخی دولت‌ها 180درجه با هم تفاوت داشته‌اند اما رفتار همه‌ آنها در عرصه‌ انتخابات درست و انتخابات سالم بوده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *