پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا:

مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد





مزایده کاروانسراهای ثبت جهانی مشکل قانونی ندارد

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۰

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره واگذاری کارونسرای آهوان سمنان گفت: این کاروانسرا در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد. هم اکنون کاروانسراهایی مانند بیستون و سعدالسلطنه که ثبت جهانی شده به مردم خدمات ارائه می‌کنند و این موضوع هیچگونه تعارض حقوقی با ثبت جهانی ندارد. 

به گزارش پیام ما به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ نشست خبری مدیرعامل صندوق توسعه و احیا به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی امروز دوشنبه سوم اردببهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور اصحاب رسانه در عمارت مسعودیه برگزار شد. 

«شهاب طلایی»، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی در این نشست درباره مالکیت بناهای تاریخی که در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار دارد، گفت: قانون دستگاه‌های دولتی را مکلف کرده تا بناهای تاریخی که در اختیارشان قرار دارد با اعتبار خودشان مرمت کنند، به همین منظور برای تحقق این موضوع صندوق توسعه و احیا تعاملات خود را با دستگاه‌ها آغاز کرده است صندوق به دنبال انتفاع مالی نیست بلکه دنبال احیاست. 

طلایی ادامه داد: بناهای تاریخی در اختیار سایر دستگاه‌ها در استان‌ها شناسایی شده است، یکی از دستگاه‌های دولتی، صندوق توسعه و احیا را برای کارگزاری مرمت بناهای تاریخی که در اختیارش قرار دارد، در نظر گرفته است که به زودی نام دستگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا درباره مازاد درآمد صندوق توسعه و احیا گفت: پیش‌بینی ما این است هزینه‌های مازاد صندوق را با مشارکت معاونت میراث فرهنگی برای مرمت هزینه کنیم. 

او ادامه داد: بیش از ۵۰ بنا در اختیار ادارات کل استانی قرار دارد. برای واگذاری مجموعه‌های بزرگ مانند سردر قیصریه و پایگاه‌های ملی و جهانی استعلام می‌گیریم و بررسی اهلیت فرد برای تأیید به استان سپرده شده و این کار با حساسیت انجام می‌شود. 

طلایی درباره واگذاری کاروانسراهای ثبت جهانی برای مرمت و احیا گفت: از ۵۴ کاروانسرا ۳۴ کاروانسرا که جزو مصوبات قبلی دولت بوده برای مرمت و احیا واگذاری شده است این واگذاری‌ها هیچ تعارضی با ثبت جهانی اثر ندارد. 

طلایی افزود: سال گذشته ۱۲۶ بنا به مزایده گذاشته شد و ۴۷ بنا نیز به بخش خصوصی برای احیا و مرمت واگذار شد، هدف‌گذاری ما برای سال جاری احیای ۱۰۰ بنای تاریخی از طریق مشارکت مردم و بخش خصوصی است. همچنین ۳۶۰ میلیارد تومان در سال گذشته برای مرمت و احیا جذب سرمایه توسط مردم بود تا بتوانیم برای هزینه‌های دولت در این زمینه کاهش دهیم. 

او ادامه داد: تا مردادماه سال گذشته ۳۰ بنای تاریخی که مرمت و احیای آن به دلایل مختلفی از جمله حقوقی و غیره متوقف شده بود، تعیین تکلیف شد. همچنین در شهریور ماه سال گذشته از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها موضوع تغییر کاربری که توسط صندوق توسعه و احیا انجام شده ابلاغ شد تا مشمول مالیات نشوند. 

طلایی از تدوین ساختار تشکیلاتی صندوق توسعه و احیا خبر داد و افزود: یکی از موضوعات مهم دیگری که در صندوق توسعه و احیا پیگیری شد، تدوین ساختار تشکیلات صندوق بود که برای سازمان امور و استخدامی ارسال شده است. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا تأکید کرد: این صندوق تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی در سراسر کشور است، جنس واگذاری‌ها و اهلیت بهره بردارها بررسی می‌شود. 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *