پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | امروز در تاریخ

امروز در تاریخ





۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۵۷

امروز در تاریخ

نوشیروان کیهانی زاده
شاه عباس: بحرین را جز با جنگ نمی توان از ایران گرفت
بیست و هفتم ماه می 1614 شاه عباس یکم پس از دریافت دومین پیام فیلیپ پادشاه وقت اسپانیا که در آن، بار دیگر خواسته بود که ایران جزیره بحرین را به اسپانیا بسپارد [تا مروارید استخراج کند]. شاه عباس در همان جلسه خطاب به فرستاده پادشاه اسپانیا که به دیدار وی شتافته بود گفت که بحرین طبق اسناد موجود و فرهنگ مردم آن جزیی از قلمرو ایران بوده است و وی بر سر قلمرو ایران با کسی مذاکره و مصالحه نخواهد کرد و اگر پادشاه اسپانیا از آن گوشه جهان مدعی بحرین است تنها از طریق جنگ می تواند آن را از ما بگیرد که گمان نمی کنم در جهان ارتشی یافت شود که بتواند با سرباز ایرانی مصاف دهد. شاه عباس در پایان این دیدار که تفصیل آن را فرستاده اسپانیا برنگاشته و متن آن موجود است، خطاب به این فرستاده گفته بود: مهمان نوازی خصلت ماست، ولی این آخرین بار باشد که چنین پیامی برای ما بیاوری.
انحصاری شدن معاملات
قند و شکر در ایران
قانون انحصار معاملات قند و شکر در دست دولت که یکم خرداد 1304 با هدف تثبیت بها و زمینه آن در بازار به تصویب مجلس رسیده بود از روزی چون امروز در 90 سال پیش به اجرا گذارده شد. این قانون به دلیل حفظ منافع مردم (مصرف کنندگان) از قوانین خوب ایران بشمار می رود. دولت هایی که با نظام «سرمایه داری خالص» اداره می شوند به ویژه آمریکا، پس از جنگ جهانی دوم همواره تلاش کرده اند که این انحصارات در کشورهای دیگر از میان برود.

آغاز بکار مجلس شورای اسلامی
ششم خرداد 1359 (27 می 1980) نخستین دوره مجلس شورای اسلامی ـ که ششم خرداد 1394 سی و پنج ساله شده است ـ در تهران و در ساختمان سنای سابق آغاز بکار کرد. تا آن زمان وظیفه قانونگذاری عملا برعهده شورای انقلاب بود.

درگذشت کاشف عامل بیماری سل
در روزی چون امروز در سال 1910 میکروب شناس آلمانی، دکتر رابرت کخ کاشف عوامل بیماری های سل، سیاه زخم، وبا و… گذشت. خدمت دکتر کخ که برنده جایزه نوبل 1905 شد به بشریت بسیار زیاد است.

سالگرد انتشار کیهان
یست و هفتم می 1942 (ششم خرداد 1321) ـ زمانی که ایران در اشغال نظامی متفقین بود نشریه «کیهان» که پروانه آن به نام عبدالرحمن فرامرزی صادر شده بود پا به عرصه رسانه های چاپی ایران گذارد و برجای نشریه «آینده ایران» که اجاره دار آن فرامرزی و مصطفی مصباح زاده بودند نشست. انتشار کیهان (17 سال جوانتر از اطلاعات) بدون وقفه ادامه یافته است. پروانه انتشار کیهان بعدا از فرامرزی به مصباح زاده (متوفی در آذرماه 1385) انتقال یافت ولی فرامرزی تا مدتها سمت سردبیری آن را حفظ کرد. با این که قلم فرامرزی برای مخاطبان آشنا بود و مقالات اساسی کیهان را می نوشت، پیشرفت این نشریه تا سالها کند بود. پیشرفت از زمانی آغاز شد که (طبق روش روزنامه های اروپا، آمریکا و ژاپن) دست به رقابت با روزنامه اطلاعات (که هردو عصرها منتشر می شدند) زد.

زادروز شهر سن پترزبورگ
شهر سن پترزبورگ که قرارداد تقسیم ایران میان انگلستان و روسیه در آگوست 1907 در آنجا امضاء شد 27 می 2015 سیصد و دوازده ساله شد. پتر یکم این شهر را 27 می 1703 بنا کرد و پایتخت خود قرار داد تا به اروپای مرکزی نزدیک باشد. این شهر که بعدا به پترو گراد و پس از انقلاب بلشویکی 1917 به لنینگراد تغییر نام داده بود از زمان فروپاشی شوروی در آخرین ماه 1991 به نام پیشین خود «سن پترز بورگ» بازگشت داده شده است!.

سالروز درگذشت نهرو
جواهرلعل نهرو همرزم گاندی و اولین نخست وزیر هند مستقل، ستایشگر تاریخ ایرانیان که همواره نگران صلح و امنیت و استقلال کشورهای ضعیف بود و به ایجاد جامعه غیر متعهد کمک بسیار کرد 27 می 1964 در 74 سالگی دیده از جهان فروبست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *