پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تعداد بالای زنان مفقودشده در «زنده‌جان»

پایان عملیات جست‌وجو در هرات

تعداد بالای زنان مفقودشده در «زنده‌جان»

سازمان ملل متحد در آخرین گزارشی که پایان هفتهٔ گذشته ارائه داد، اعلام کرد که که بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در اثر زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری اخیر در غرب افغانستان کشته شدند، زنان و کودکان بودند





تعداد بالای زنان مفقودشده در «زنده‌جان»

۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۰

|پیام ما| سازمان ملل متحد در آخرین گزارشی که پایان هفتهٔ گذشته ارائه داد، اعلام کرد که که بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در اثر زمین‌لرزه ۶.۳ ریشتری اخیر در غرب افغانستان کشته شدند، زنان و کودکان بودند.
مقامات افغانستان می‌گویند که زلزلهٔ روز شنبه جان بیش از دو هزار نفر را از هر سن و جنسیتی در سراسر ولایت «هرات» گرفته است. براساس داده‌های سازمان ملل، مرکز این زمین‌لرزه در منطقهٔ «زنده‌جان» بود، جایی که یک‌هزار و ۲۹۴ نفر جان باختند، یک‌هزار و ۶۸۸ نفر زخمی و بسیاری از خانه‌ها ویران شدند.
ایسنا نیز به‌نقل از یک مقام یونیسف در هرات در این باره نوشت: «زنان و کودکان به احتمال زیاد در هنگام وقوع زمین‌لرزه در حوالی صبح در خانه بوده‌اند. وقتی اولین زمین‌لرزه رخ داد، مردم فکر کردند یک انفجار به وقوع پیوسته است و به همین دلیل به‌سمت خانه‌هایشان دویدند.»
به گزارش آسوشیتدپرس، در همین حال طبق گزارش‌ها، صدها نفر که اکثراً زن هستند، در منطقهٔ زنده‌جان همچنان مفقودند. این درحالی‌است که جمعیت هلال‌احمر افغانستان از پایان عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زدهٔ هرات خبر داده است. «عرفان‌الله شرفزوی»، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر افغانستان روز گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد: «در پی وقوع زلزله‌های شدید در غرب کشور، در روز اول و دوم ۱۴ تیم داشتیم که هفت تیم امداد و نجات و هفت تیم پزشکی بودند. ۱۶ تیم دیگر نیز از ولایات دیگر به مناطق زلزله‌زدهٔ هرات اعزام شدند. عملیات نجات در هرات اکنون پایان یافته است.»

برنامهٔ جهانی غذا، زلزله‌های اخیر در غرب افغانستان را «فاجعه سر فاجعه» خوانده و از جامعه جهانی خواسته است به نیازمندان در این کشور کمک کند

به گفتهٔ او عملیات آواربرداری در برخی مناطق همچنان ادامه دارد، اما عملیات جست‌وجو و نجات با موفقیت به پایان رسید و هیچ‌کس زیر خاک نمانده است.
ایسنا نیز در این باره نوشت: «براساس اطلاعات جمعیت هلال‌احمر افغانستان، پس از زمین‌لرزه‌های هفتم اکتبر، همزمان پس‌لرزه‌های متعددی پس از اولین زلزلهٔ خونین در ولایت هرات رخ داده است»
بنابر اعلام آناتولی، زلزله‌زدگان منطقهٔ زنده‌‌جان هرات به رادیو محلی «سلام وطندار» گفته‌اند که با نزدیک شدن فصل زمستان گذراندن شب‌های سرد، زیر خیمه دشوار است و از مقامات بالفعل خواسته‌اند که هر چه زودتر سرپناه مناسب برای آنان فراهم کنند و به وضعیت ‌آنها رسیدگی شود. در همین حال مقامات افغانستان وعده داده‌اند برای زلزله‌زدگان زنده‌جان هرات خانه‌های استاندارد می‌سازند.
برنامهٔ جهانی غذا، زلزله‌های اخیر در غرب افغانستان را «فاجعه سر فاجعه» خوانده و از جامعهٔ جهانی خواسته است به نیازمندان در این کشور کمک کند. مسئولان این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد می‌گویند که بازماندگان زلزله‌ٔ هرات شب‌ها را در میان آوارها می‌خوابند، درحالی‌که گرسنه و وحشت‌زده هستند. این، درحالی‌است که به گفتهٔ برنامهٔ جهانی غذا، مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و این نهاد هم به‌دلیل بحران مالی گسترده، مجبور شده است کمک اضطراری به ۱۰ میلیون شهروند نیازمند افغانستان را متوقف کند. به گزارش بی‌بی‌سی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان افغانستان شده است. «فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان کمک‌های بشردوستانه را «ضروری» خواند و گفت اوضاع فعلی به‌ویژه برای زنان شکننده است. به‌دلیل گستردگی خسارات وارده و کندی در عملیات جست‌وجو و آواربرداری، تاکنون آمارهای ضد و نقیضی در مورد تلفات این حادثهٔ طبیعی منتشر شده است. براساس داده‌های بانک جهانی، شهر هرات سال ۲۰۱۹ دارای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *