پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تابستان کردستان با چالش آبی کم

استان کردستان روزهای گرم سال را در شرایطی آغاز می‌کند که بارش‌های بهاری به کمک تأمین آب شرب این استان آمده است

تابستان کردستان با چالش آبی کم

این استان از مناطق پرآب کشور به حساب می‌آید و مسئلۀ آب شرب آن معمولاً در حوزۀ آلودگی است، نه کم‌آبی





تابستان کردستان با چالش آبی کم

۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۶

استان کردستان روزهای گرم سال را در شرایطی آغاز می‌کند که بارش‌های بهاری به کمک تأمین آب شرب این استان آمده است. این استان از مناطق پرآب کشور به حساب می‌آید و مسئلۀ آب شرب آن معمولاً در حوزۀ آلودگی است، نه کم‌آبی. بارش‌های نیمۀ فروردین هم گرچه برای این استان بی‌دردسر نبود و سیل و آبگرفتگی را در برخی شهرها و روستاها به بار آورد، اما آبی که پشت سدها جمع شد، آب شرب و کشاورزی را برای امسال تأمین کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در گفت‌وگو با «پیام ما» از ذخیرۀ 63 درصدی آب در پشت سدهای کردستان به‌واسطۀ زمستان 1401 و فروردین 1402، خبر می‌دهد و در مورد وضعیت آبی این استان اعلام می‌کند: «پراکندگی بارش سامانه‌های اخیر، تمام استان را فراگرفت و بیشترین بارش در حوضۀ آبریز مرزی غرب، کرخه و در غرب استان به وقوع پیوست که منجر به جاری‌شدن روان‌آب‌های مناسب در سطح استان شد و آورد رودخانه‌ها را افزایش داد.»
آرش آریانژاد متوسط بارندگی سال آبی اخیر که حدود 7 ماه آن را طی کرده‌ایم، 386 میلیمتر اعلام می‌کند که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته، 28 درصد و به نسبت بلندمدت مشابه 6 درصد افزایش داشته است‌، او می‌افزاید: «تقریباً تمام سدهایی که در استان کردستان تأمین‌کنندۀ آب شرب هستند، از لحاظ تراز و مخزن نسبت به سال گذشته مطمئن‌تر و مناسب‌ترند و در حال حاضر 63 درصد آب در پشت سدهای استان موجود است. پس از این بارش‌ها، سد گاران مریوان سرریز کرد ،اما باید درنظر داشت که درمجموع بارش‌های این چند سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است و نمی‌توان در برنامه‌ریزی آبی به بارش یک یا دو سال اکتفا کرد. بنابراین، باید با مدیریت صحیح منابع و مصارف آب و همّت جهادی این حوزه را مدیریت کرد. خوشبختانه امسال نیز همچون سال گذشته شاهد سرریز سد گاران مریوان بودیم و احتمال سرریز سدهای سبدلو و عباس‌آباد بانه نیز محتمل است. همچنین، باتوجه‌به مانور دریچه‌های خروجی سدها و مدیریت منابع و مصارف آب در بارش‌‌های اخیر و ذخیرۀ مناسب آب مخازن سدهای استان، هیچ تهدیدی برای اراضی و روستاهای پائین‌دست وجود نداشته است. همچنین، انشالله به میزان مورد نیاز آب استان نیز پاسخ خواهیم داد. اما همان‌طور که گفتم این وضعیت به معنای سلب مسئولیت از ما در برابر مصرف آب نیست.»
شرکت آب‌وفاضلاب این استان نیز داده‌های شرکت آب منطقه‌ای را تأیید می‌کند. ادریس شریفی روابط عمومی شرکت آبفای کردستان به «پیام ‌ما» می‌گوید: «ما معمولاً به آن معنا دچار تنش آبی و بحران آب نمی‌شویم. یعنی نه در حدی که شما در بسیاری استان‌ها مشاهده می‌کنید. اکثر شهرها دارای منابع تأمین آب پایدار هستند و برخی شهرهای ما حتی دو سد تأمین‌کنندۀ آب دارند.» باوجوداین، گفته‌ آمار منتشرشده از سوی همین دستگاه در سال 401، وجود مواردی از مشکل در تأمین آب را نشان می‌دهد. بنابر این آمار، آب شرب مورد نیاز 75 روستای استان با تانکر و به‌صورت سیار تأمین شده است که روستاهای دیوان‌دره و بیجار بیشترین سهم را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند. شرکت آبفای استان اما تأکید می‌کند که این تابستان برای شهروندان کرد، با کمترین چالش همراه خواهد بود. با این وجود این نهاد برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را برای تأمین آب دنبال خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

افزایش سهم صنعت از آب

سخنگوی صنعت آب کشور، نقشۀ راه آب را تشریح کرد

افزایش سهم صنعت از آب

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

برخی روستاهای خراسان رضوی و شرق استان گلستان با شروع فصل گرم با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر