پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است





توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۴

وزیر نیرو با بیان اینکه ارتقای امنیت انرژی اهمیت زیادی دارد، گفت: توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی به عنوان دو بازوی مهم و اقدام اساسی در حوزه امنیت انرژی شناخته می‌شوند.

به گزارش پیام ما به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «علی‌اکبر محرابیان» امروز، جمعه در چهارمین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با تاکید بر اینکه سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یکی از مهمترین و موثرترین پیمان‌های منطقه‌ای با حوزه نفوذ بین‌المللی است، گفت: این سازمان نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و امنیتی در منطقه و جهان دارد و بدیهی است این سازمان در جهت توسعه چند جانبه گرائی در جهان پیشرو است.

محرابیان در ادامه به محورهای این دوره از نشست‌های سازمان شانگهای پرداخت داد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای و دارنده بزرگترین ذخایر نفتی و گازی جهان بر این باور است که کشورهای مختلف جهان اعم از مصرف کننده یا تولیدکننده چه صاحب ذخایر بزرگ انرژی‌های هیدروکربوری و چه دارنده فن‌آوری‌های برتر روز از ناپایداری نظام فعلی عرضه و تقاضای انرژی رنج می‌برد.

او گفت: بر این اساس ضروریست اعضای این سازمان معاضدت‌ها را در حوزه انرژی با ابتکارات خود توسعه دهند. ایران به‌عنوان یکی از اعضای موسس و موثر سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک و نیز مجمع کشورهای صادرکننده گاز این آمادگی را دارد تا در جهت تامین امنیت انرژی کشورهای عضو همگرائی لازم را ایجاد کند.

وزیر نیرو در این زمینه افزود: استفاده از تجربیات یکدیگر در آموزش سرمایه انسانی، ایجاد مکانیزم‌های نوین مالی در تعاملات انرژی با هدف تسهیل و تسریع در تراکنش‌های مالی دو و چند جانبه، مشارکت بخش خصوصی کشورهای عضو برای راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌های انرژی اولویت‌دار و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی از جمله مواردی است که برای توسعه همکاری‌های حوزه نفت و گاز در این سازمان پیشنهاد می‌شود.

محرابیان بر نقش حیاتی انرژی به ویژه برق، به‌عنوان نیروی محرکه توسعه، رشد اقتصادی و اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست تاکید و عنوان کرد:  کشورهای عضو این سازمان می‌توانند با ایجاد بسترهای همکاری مؤثر، زمینه­‌ساز تضمین امنیت انرژی و برق شوند.

  

۷ محور پیشنهادی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای

او گفت: جمهوری اسلامی ایران، با توجه به آینده انرژی، بر اهمیت محورهایی چون ایجاد بازار برق منطقه‌ای بین کشورهای عضو، ارتقای امنیت انرژی، توسعه ظرفیت آب شیرین­کن­‌های برقی،توسعه فنی و تجاری‌سازی منابع ذخیره‌ساز انرژی و خودروهای برقی،توجه به مقوله‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تبادل دانش فنی و همکاری­های علمی و تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژِی برای همکاری­‌های مشترک تأکید دارد.

وزیر نیرو گفت: ایجاد یک بازار برق منطقه‌ای بین کشورهای عضو، با بهره‌گیری از ظرفیت تولید برق بیش از ۴.۰۰۰ گیگاوات، می‌تواند به پایداری و افزایش بهره‌وری شبکه‌های برق کشورها کمک کند. این بازار ، امکان بهره­‌گیری از فرصت­‌های مشترک و بهره‌­برداری بهینه از تمام منابع را فراهم می­‌کند؛ هرچند که لازمه این امر، ایجاد زیرساخت­‌های نرم­‌افزای و سخت­‌افزاری و هماهنگی قوانین و مقررات است. در این خصوص، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌دهد کارگروهی برای امکان سنجی و بررسی ابعاد و مراحل شکل‌گیری هاب انرژی سازمان همکاری شانگهای تشکیل شود.

او بیان کرد: ارتقای امنیت انرژی در کشورهای عضو این پیمان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی به عنوان دو بازوی مهم و اقدام اساسی در حوزه امنیت انرژی شناخته می‌شوند.

محرابیان تاکید کرد: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت بالا و بالقوه‌ی موجود در کشورهای عضو، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه‌ این منابع شود. از سوی دیگر، افزایش بهره‌وری انرژی از طریق بهبود فرآیندها و تکنولوژی‌های نوین می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها کمک کند. براین اساس بالفعل کردن این پتانسیل‌ها، فقط با افزایش همکاری‌های بین اعضا از طریق تبادل تجربیات و دانش فنی و ایجاد مکانیزم‌های تأمین منابع مالی مشترک میسر خواهد شد.

او در ادامه یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی جهان و همچنین کشورهای عضو در آینده‌ای نزدیک‌را امنیت آب برشمرد و افزود: کمبود آب شیرین مورد نیاز برای توسعه‌ی کشورها در کنار تهدیداتی همانند تغییراقلیم و گرمایش جهانی، می‌تواند امنیت آب و در نتیجه امنیت ملی کشورهای عضو را به خطر اندازد. در این راستا، توسعه ظرفیت‌های آب شیرین‌کن‌های برقی به خصوص از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک راه‌حل پایدار برای این چالش باشد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌دهد کارگروهی برای امکان سنجی و بررسی ابعاد این موضوع تشکیل شود.

او همچنین با بیان اینکه منابع ذخیره‌ساز انرژی و خودروهای برقی از محورهای مهم آینده صنعت برق به شمار می‌روند، عنوان کرد: توسعه فناوری‌های مرتبط با این حوزه‌ها و تجاری‌سازی آن‌ها می‌تواند به پیشرفت‌های قابل توجهی منجر شود.

وزیر نیرو در تشریح  توجه به مقوله‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز گفت: همکاری‌های کشورها در چارچوب سازمان همکاری شانگهای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مشارکت در بازارهای جهانی کربن، نقش کلیدی در مقابله با تغییراقلیم ایفا می‌کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری و ایجاد زنجیره‌ی تکنولوژی مشترک در فناوری‌های انرژی‌های پاک همانند هیدروژن سبز به عنوان یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر، می‌تواند تضمین کننده‌ توسعه‌ی پایدار کشورهای عضو باشد.

او تاکید کرد: تبادل دانش فنی و محصولات و خدمات بین کشورهای عضو می‌تواند به ارتقاء سطح تکنولوژی و کیفیت خدمات در منطقه کمک کند. با توجه به وجود دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی پیشرفته در کشورهای عضو، بسترهای لازم جهت تبادل تجربیات و دانش فنی بین این کشورها فراهم است. توسعه مشترک تحقیقات بنیادین و علمی در این حوزه­‌ها می‌تواند به کشف راهکارهای نوین و بهبود تکنولوژی‌های موجود کمک کند. در این حوزه، ایران آماده همکاری و هم­‌افزایی از طریق پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با کشورهای عضو را دارد.

محرابیان همچنین به تبادل خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژِی اشاره کرد و افزود: کشورهای عضو این سازمان، از پتانسیل قابل توجهی در ارائه کالاها و خدمات روزآمد در حوزه برق و انرژی، برخوردارند. جمهوری اسلامی ایران نیز با داشتن تجربه‌های گسترده در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی برق و اجرای پروژه‌های بزرگ ملی و بین­‌المللی در این حوزه، آمادگی خود را برای صدور این خدمات به کشورهای عضو اعلام دارد. وی اظهار کرد: این خدمات می‌تواند شامل مشاوره، طراحی، ساخت و نگهداری منابع بالادستی و پایین دستی نفت، گاز، شبکه‌های انتقال انرژی، نیروگاه‌های حرارتی، اتمی، تجدیدپذیر و تولید هیدروژن سبز باشد.

وزیر نیرو در سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که این محورها بتواند به تقویت همکاری‌ها و همبستگی بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای منجر شود و شاهد رشد و توسعه‌ای پایدار در حوزه انرژی  باشیم. او گفت: در این راستا پیشنهاد می‌کنم سازوکارهایی مانند «پلتفرم توسعه و تبادل فناوری انرژی» برای تبدیل شدن سازمان شانگهای به پیشگامان فناوری و نوآوری در دنیا مورد نظر سران کشورها قرار بگیرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر