پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ستاره حجتی
ستاره حجتی

ستاره حجتی

خبرنگار منابع طبیعی و جامعه محلی

تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

ستاره حجتی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخلیهٔ روستاهای «زیرکوه»

بارش‌های بهاره و سامانه‌های بارشی که از نیمهٔ فروردین وارد کشور شده، به‌طور پیاپی در نیمهٔ جنوبی و جنوب‌شرق کشور منجر به سیلاب‌های خسارت‌زا شده است. سامانهٔ اخیر موجب ایجاد خسارت بالا در استان خراسان‌جنوبی به‌ویژه در منطقهٔ «زیرکوه» شده است که علاوه‌بر مسدود کردن مسیرهای دسترسی، آزمون سراسری کنکور در این منطقه را هم تحت‌تأثیر قرار داد. پس از این استان، اصفهان نیز تحت‌تأثیر شدید این بارش‌ها دچار رانش در برخی روستاها شده است. گزارش دقیقی از خسارت هیچ‌یک از یازده استان متأثر از سیل ارائه نشده است. هشدارهای هواشناسی و آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی برای کاهش خسارت‌های احتمالی ادامه دارد.
آشوراده؛ گره‌ای که به‌دست دولت کور شد

ستاره حجتی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشوراده؛ گره‌ای که به‌دست دولت کور شد

آب کپرهای «زرآباد» را برد

ستاره حجتی

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آب کپرهای «زرآباد» را برد

رئیس سازمان جمعیت هلال‌احمر کشور روز گذشته اعلام کرده است سیل اخیر بیشترین آسیب را به سیستان‌وبلوچستان و مناطق جنوبی آن وارد کرده است و امدادگران این سازمان تا حل مشکلات مناطق سیل‌زده در کنار مردم حاضر خواهد بود و کمک‌رسانی را ادامه می‌دهند. بااین‌حال، اهالی مناطق سیل‌زده به‌ویژه در روستاهای جنوب سیستان‌وبلوچستان، می‌گویند خودشان در حال پاکسازی خانه و زندگی از گل‌ولای هستند؛ آن‌هم درحالی‌که بارش باران هنوز ادامه دارد. کمبود ادوات و آب بهداشتی از مهمترین مشکلاتی است که مردم از آن گلایه دارند. بسیاری از چاه‌های آب و فاضلاب تخریب یا پر شده‌اند و همین موضوع چالش جدی‌ای ایجاد کرده است. اهالی روستاهای زرآباد که در محرومیت زیادی به‌سر می‌بردند هم می‌گویند اصلی‌ترین مشکلشان علاوه‌بر از بین رفتن خانه‌های کوچک و کپرها، تأمین آب سالم است.
سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

ستاره حجتی

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

آمار رسمی می‌گوید سیل هفته گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف برجای گذاشت است. اما منابع و فعالان محلی می‌گویند خسارت سیل اخیر، به‌ویژه به این دلیل که به فاصله کمتر از دو ماه از سیل قبلی در اسفند 1402 اتفاق افتاده است، بسیار بیشتر از این این عدد است. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این منطقه نیز به‌ویژه زربار نیز وضعیت بسیار وخیمی از گل و آبگرفتگی حتی در خانه‌های مردم را نشان می‌دهد.
حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

ستاره حجتی

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

حقابهٔ ایران به «شوره‌زار» رفت

تصاویر ماهواره‌ای طی روزهای گذشته نه‌فقط تأیید می‌کند که رودخانهٔ هیرمند یک‌بار دیگر پس از اسفند سال گذشته سیلابی شده، بلکه نشان می‌دهد حجم قابل‌توجهی از این سیلاب از بند «کمال‌خان» به‌سمت شوره‌زار «گودزره» روان شده است و طی یک تا دو روز آینده به این شوره‌زار می‌رسد. این درحالی‌است که نمایندهٔ ویژهٔ رئیس‌جهموری در امور افغانستان پس از سفر وزیر نیرو به این کشور، اعلام کرد طالبان بند کمال‌خان را به‌لحاظ فنی اصلاح کرده است. بااین‌حال، تصاویر ماهواره‌ای و بررسی کارشناسان گویای این موضوع است که خلاف گفتهٔ «حسن کاظمی قمی» و ادعای نمایندهٔ طالبان در سال گذشته که می‌گفت قرار نیست آب به ایران نرود، اما به شوره‌زار روانه شود، خبری نه از حقابهٔ ایران است و نه حتی از سیلاب‎هایی که لااقل طی سال‌های گذشته به ایران می‌رسید. حالا تصاویر ماهواره‌ای مؤید این حقیقت است که آب نه به‌عنوان حقابهٔ ایران بلکه به‌عنوان سیراب کردن «گودزره»، منطقه‌ای بیابانی و شوره‌زار با سرعتی در حدود سه هزار مترمکعب برثانیه به‌سمت این منطقه جریان دارد.
جنوب ایران در اضطرار

ستاره حجتی

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

جنوب ایران در اضطرار

مطابق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، بارش‌های سیل‌آسا از نخستین ساعت‌های ۲۷ فروردین در مناطق جنوبی کشور آغاز شد و سیلاب به بار آورد. براساس آخرین پیگیری‌های «پیام‌ ما»، علاوه‌بر اینکه حدود ۳۰۰ روستا در جنوب سیستان‌وبلوچستان در محاصرهٔ سیل هستند، مسیر دسترسی به بسیاری از روستاها مسدود است و یا مردم ناچار به تردد با خودروهایی مانند لودر هستند. تداوم بارش، مسئولان استان کرمان را نیز ناچار کرده است که برای سه روستا در حاشیهٔ جازموریان دستور تخلیه صادر کنند و همچنین در نیمهٔ جنوبی، استان‌های این منطقه را در حالت آماده‌باش قرار داده است. تا زمان تنظیم این گزارش آمار دقیقی برای خسارت اعلام نشده است. پیگیری‌های خسارت پس از فروکش کردن آب و قطعِ بارش و رفع خطر انجام می‌شود. جنوب استان سیستان‌وبلوچستان اسفند سال گذشته نیز با سیلاب روبه‌رو شده بود و آخرین گزارش «پیام‌ ما» در هفتهٔ سوم فروردین امسال از وضعیت آنان نشان می‌داد مردم هنوز هم به زندگی عادی بازنگشته‌اند. وزیر کشور نیز عصر دیروز به مناطق سیل زده سیستان‌وبلوچستان سفر کرد.
تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

ستاره حجتی

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تکرار سیلاب‌های خسارت‌بار

سامانهٔ جدید بارشی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان، با بارش‌های رگباری سنگین، منجر به طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، انسداد جاده‌ها و متأسفانه موجب جان باختن سه نفر از هموطنان در استان سیستان‌وبلوچستان شد. براساس گزارش‌های منتشرشده، این سامانه تا روز جمعه فعالیت خواهد کرد و دو استان فارس و یزد نیز به دامنهٔ اثر آن اضافه ‌می‌شوند. هنوز جزئیاتی از خسارات جانی و مالی این آبگرفتگی وسیع منتشر نشده اما در مجموع 10 استان کشور تحت تأثیر سیلاب هستند.
آفت به گندمزار زد

ستاره حجتی

۲۷ فروردین ۱۴۰۳

آفت به گندمزار زد

آفت زنگ گندم در گندمزارهای کشور شایع شده است و براساس اعلام سازمان حفظ نباتات ۸۰۶ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم در سال جدید انجام شده که از این مقدار حدود ۲۵۰ هزار هکتار مربوط به زنگ زرد و مابقی مربوط به سایر بیماری‌های لکه‌برگی بوده است. عددی که افزایش بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد. طبق آمار این سازمان کل مبارزه با بیماری گندم سال گذشته ۲۸۰ هزار هکتار بود. بااین‌حال، سازمان حفظ نباتات و جهادکشاورزی در استان‌های زیادی مانند، اردبیل، گلستان، خوزستان، کرمانشاه، بوشهر، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان، ایلام و خراسان‌شمالی، به کشاورزان هشدار داده‌اند که همهٔ مزارع گندم باید رصد و پایش شود. کارشناسان اما معتقدند تغییراقلیم، افزایش دما و تغییر الگوی کشت، دلیل گسترش این آفت و بروز زودهنگام آن است. گندم محصول کشاورزی استراتژیک کشور است و مبارزه و جلوگیری از شیوع بیماری‌های آن هر سال از برنامه‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور است.