سایت خبری پیام ما آنلاین | رقابت دو ایالت استرالیا برای مقابله با پلاستیک

رقابت دو ایالت استرالیا برای مقابله با پلاستیک





رقابت دو ایالت استرالیا برای مقابله با پلاستیک

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۵۰

| پیام‌ما | دولت ایالتی نیو ساوت ولز (NSW) در استرالیا بنا دارد کیسه‌های پلاستیکی سبک، نی‌های پلاستیکی و قاشق و چنگال‌های یکبار مصرف، گوش‌پاک‌کن‌های پلاستیکی پنبه‌ای و استفاده از ذرات میکروبید را تا سال آینده ممنوع کند. این بخشی از تلاش دولت برای کاهش 30 درصدی زباله‌های پلاستیکی تا سال 2025 است. به گزارش گاردین، کاهش ضایعات پلاستیکی، بخشی از برنامه 5 ساله 356 میلیون دلاری دولت نیو ساوت ولز است که در آن قرار است سطل‌های «سبز» زباله برای مواد غذایی و زباله‌های ارگانیک به سراسر خانه‌های این ایالت تا سال 2030 داده شود. کاری که مت کین، وزیر محیط زیست این ایالت می‌گوید، به کاهش انتشار گازها در محل دفن زباله‌ها کمک می‌کند و اجازه استخراج بیشترِ زیست‌گاز را از ضایعات می‌دهد.
ساعت‌ها پس از آنکه دولت ایالتی نیو ساوت ولز در استرالیا برنامه خود را آشکار کرد، دولت ایالت استرالیای غربی (WA) هم اعلام کرد که برنامه دارد با سرعتی بیشتر از ایالت نیو ساوت ولز، بسیاری از موارد پلاستیکی را حذف کند. مارک مک‌گووان، نخست‌وزیر پارلمانی ایالت استرالیای غربی گفته که این ایالت برای رسیدن به اهداف خود، برنامه اصلی خود را تا چهار سال دیگر، پیگیری می‌کند؛ برخی از این برنامه‌ها قرار نیست تا سال 2025 در ایالت نیو ساوت ولز به پایان برسد.
حالا در میان دو ایالت استرالیا، برای کاهش استفاده از پلاستیک و مقابله با گرمایش زمین، رقابت شکل گرفته است. برنامه هردو ایالت نیو ساوت ولز و استرالیای غربی برای کاهش پلاستیک، از سوی صندوق حیات وحش استرالیا به عنوان «رقابت برای اول شدن» در مقابله با ضایعات و «نتیجه عالی برای محیط زیست» مورد تشویق قرار گرفته است. با این حال، این گروه می‌خواهد بداند که تاریخ اجرای برنامه‌های ایالت نیو ساوت ولز چه زمانی است تا اهداف تازه اعلام شده از سوی این ایالت را با اهدافی که از سوی سایر ایالت‌ها اعلام شده، تطابق دهد.
برنامه نیو ساوت ولز در حذف پلاستیک‌های «مشکل‌دار» به دو موج تقسیم شده است. قاشق و چنگال، نی‌ها و همزن‌های پلاستیکی، فنجان‌های پلی‌استایرن، ظروف دور ریختنی، گوش‌پاک‌کن‌های پلاستیکی پنبه‌ای و میکروبید ها در استفاده‌های شخصی و محصولات آرایشی طی 12 ماه از زمان تصویب قانون مقابله با این ضایعات که دولت امیدوار است در ماه‌های پیش‌رو تصویب شود، حذف می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی سبکِ خرید هم قرار است طی شش ماه از تصویب قانون، حذف شوند. با این حال، اهداف بلندمدت‌تری برای سایر محصولات پلاستیکی یک‌بار مصرف در نظر گرفته شده است. دولت قصد دارد برنامه‌ای را برای حذف کیسه‌های پلاستیکی سنگین، مانند کیسه‌هایی که در بخش صندوق در سوپرمارکت‌ها وجود دارد، فنجان‌ها و کاسه‌های پلاستیکی، و برچسب‌های پلاستیکی میوه‌ها طی سه سال اجرا کند.
مت کین، وزیر محیط زیست ایالت نیو ساوت ولز گفته است که معافیت‌هایی برای افراد معلول یا نیازمند به بهداشت که بر پلاستیک‌های یک‌بار مصرف متکی هستند، در نظر گرفته می‌شود. او گفته است که بدون اقدام، همینطور شاهد افزایش زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها خواهیم بود و تا سال 2050، تعداد پلاستیک‌ها در اقیانوس از تعداد ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. کین گفت است: «تخمین می‌زنیم که با حذف تدریجی اقلام یک‌بار مصرف تا 20 سال آینده، 2.7 میلیارد قطعه پلاستیکی از محیط زیست و آبراه‌های ماه حذف شود.»
در همین حال، در ایالت استرالیای غربی نیز شاهد حذف سریع کاسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف، فنجان‌ها، بشقاب‌ها، کار و چنگال، نی، همزن، ظروف غذایی پای‌استایرن، کیسه‌های پلاستیکی ضخیم و بادکنک‌های هلیومی هستیم که از 31 دسامبر، ممنوع می‌شوند؛ چهار سال زودتر از برنامه اولیه که برای 2025 تعیین شده بود.فنجان‌های قهوه و برچسب‌ها، میکروبیدها و گوش‌پاک‌کن‌های پلاستیکی پنبه‌ای در استرالیای غربی تا پایان سال 2022 حذف می‌شوند.
امبر جید ساندرسون، وزیر محیط زیست استرالیای غربی گفته است که برای بیشترِ مردم، حذف پلاستیک‌ها، «مستلزم تغییرات اندکی در رفتارهایشان است.» کیت نوبل، مدیر سیاست پلاستیکِ صندوق جهانی حیات وحش استرالیا گفته که اعلامیه هر دو ایالت به معنای آن است که استرالیا باید نقش رهبری را در مهار زباله‌های پلاستیکی جهانی بازی کند.
پژوهش‌های انجام شده توسط صندوق جهانی حیات وحش استرالیا نشان می‌دهد که هر ساله 130 هزار تُن پلاستیک در محیط زیست استرالیا از جمله در اقیانوس وارد می‌شود. همان پژوهش نشان داده که 8 میلیارد فیلتر سیگار – یک سوم از 24 میلیارد سیگاری که هر ساله در استرالیا کشیده می‌شود- هر سال وارد محیط زیست استرالیا از جمله اقیانوس‌ها می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *