پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»

رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»





رونمایی و اکران مستند «غرق‌شدن در پلاستیک»

۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۰۵

«در سراسر دنیا ما در هر دقیقه یک میلیون لیوان یک‌بارمصرف و دو میلیون کیسۀ پلاستیکی مصرف می‌کنیم و در هر دقیقه یک کامیون پسماند کامل از پلاستیک به اقیانوس ریخته می‌شود. رودخانه‌های دنیا به شریان‌های پلاستیکی تبدیل شده‌اند که به طرف دریا حرکت می‌کنند. یکی از رودخانه‌های آلودۀ دنیا «سیتاروم» در اندونزی است که حجم پلاستیک زیاد، بخشی از رودخانه را که به پایتخت شهر جاکارتا می‌رساند، مسدود کرده است.» این‌ها بخشی از توصیف‌های مستند «غرق‌شدن در پلاستیک» است که امروز یکم مردادماه، رونمایی و اکران شد.

به گزارش «پیام ما»، مستند «غرق‌شدن در پلاستیک» با همکاری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، ادارۀ کل محیط‌زیست و توسعۀ پایدار شهرداری تهران و ادارۀ کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران دوبله و در سالن «ایوان شمس» اکران شد.

غرق‌شدن رودخانه‌ها در پلاستیک، گرفتارشدن و مرگ جانواران به‌دلیل حجم زیاد زباله در سواحل، بخشی از تصاویری است که این مستند نشان می‌دهد. این مستند  با حضور «لیز بونین» زیست‌شناس، به مشکل و معضل جهانی پسماند‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها می‌پردازد.

رودخانۀ پر از زبالۀ «سیتاروم»، یکی از بخش‌های این مستند است که در گذشته این بخش از رودخانه پر از ماهی بوده است. در بخش‌های دیگری از مستند نیز به این موضوع اشاره می‌شود که چطور پرندگان و حیوانات دریایی با خوردن تکه‌های پلاستیک یا گرفتارشدن به وسیلۀ آن‌ها، تلف می‌شوند.

«فرید پناه‌نژاد» مستندساز، در این برنامه دربارۀ این مستند گفت: «سکانس شروع حاوی صحنه‌های دراماتیکی از شست‌وشوی معدۀ پرندگان پاگوشتی است که لیز بونین در جایی اشاره می‌کند که ۲۶۰ قطعه پسماند پلاستیکی در این فرآیند شست‌وشو از معدۀ یکی از جوجه‌ها بیرون می‌آید؛ وقتی این را با وزن انسان مقایسه می‌کند، مثل آن است که انسان ۱۰ کیلو قطعۀ پلاستیکی خورده باشد.»

او در ادامه اشاره کرد که بونین به کشورهای مختلف، با نژادها، ادیان و دیدگاه‌های سیاسی مختلف مثل اندونزی، فرانسه وآمریکا سفر می‌کند: «او با این کار می‌خواهد نشان دهد که این مسئله اصلاً ربطی به نژاد، مذهب و دیدگاه‌های سیاسی ندارد و در هر صورت، پلاستیک آیندۀ کرۀ زمین را به مخاطره خواهد انداخت؛ همان‌طور  که همین حالا هم زنگ خطرهای آن شروع شده و ما می‌توانیم آن زنگ خطرها را بشنویم.»

به‌گفتۀ او، در یک سکانس می‌بینیم که طنابی دور گردن یک فک افتاده است که در نهایت هم به ازبین‌رفتن حیوان منجر می‌شود: «این تصویری نمادین است؛ به این معنا که این اتفاق ممکن است در آینده‌ای نزدیک برای ما انسان‌ها هم بیفتد.»

 

مستند غرق شدن در پلاستیک

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر