سایت خبری پیام ما آنلاین | خشکسالی حیات وحش خراسان شمالی را به مزارع کشاند

خشکسالی حیات وحش خراسان شمالی را به مزارع کشاند

خشکسالی و کمبود غذا یک خرس قهوه‌ای را از منطقه حفاظتی قرخود استان خراسان شمالی به مزارع کشاورزی روستای «زرد» شهرستان مانه و سملقان کشاند.





۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

خشکسالی و کمبود غذا یک خرس قهوه‌ای را از منطقه حفاظتی قرخود استان خراسان شمالی به مزارع کشاورزی روستای «زرد» شهرستان مانه و سملقان کشاند.
به دنبال این اتفاق اداره محیط زیست برای جلوگیری از کشته شدن خرس قهوه‌ای همانند آنچه که در شهریورماه سال گذشته برای یک قلاده از این حیوان رخ داد، به کشاورزان هشدار داد تا از هرگونه اذیت و آزار این حیوان خودداری کنند.
مسئول روابط‌عمومی محیط زیست این اداره به ایرنا گفت: «با توجه به خشکسالی و احتمال کمبود مواد‌غذایی در مناطق حفاظتی و سکونتگاهی حیات وحش، امکان روی‌آوری برخی از این گونه‌ها به خصوص خرس قهوه‌ای به مزارع کشاورزی وجود دارد.»
حسن پهلوان با اشاره به مشاهده یک قلاده خرس قهوه‌ای در مزارع کشاورزی روستای «زرد» شهرستان مانه و سملقان از کشاورزان خواست تا با ایجاد سر و صدا این حیوان را از مزارع کشاورزی خود دور کنند.
او به کشاورزان توصیه کرد تا از هر گونه درگیری با این حیوان کمیاب خودداری کنند و در صورت مشاهده می‌توانند با محیط‌بانان حاضر در منطقه برای خارج کردن این حیوانات از مزارع کشاورزی به سمت مناطق حفاظتی قرخود کمک بگیرند.
مسئول روابط‌عمومی محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: «در شرایط فعلی محیط‌بانان منطقه حفاظتی قرخود شبانه‌روز در منطقه حضور دارند و همکاری کشاورزان با این محیطبانان می‌تواند از تعرض دو جانبه جلوگیری کند.»
منطقه حفاظت‌شده قرخود در استان خراسان شمالی و در بخش شرقی پارک ملی گلستان قرار دارد. این منطقه کاملا کوهستانی در غرب شهرستان مانه و سملقان واقع شده و وسعت آن در حدود ۴۳۰۰۰ هکتار می‌باشد. این منطقه بسیار مستعد که تنها با یک جاده خاکی کم تردد از پارک ملی گلستان جدا می‌شود، زیستگاه پستانداران با ارزشی از جمله پلنگ، گربه وحشی، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش اوریال، گرگ و غیره می‌باشد. به دلیل وجود زیستگاه‌های کوهستانی، این منطقه را می‌توان یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ در کشور برشمرد.
در امتداد شمالی منطقه حفاظت‌شده قرخود، منطقه شکار ممنوع بهکده رضوی قرار دارد که از سال ۱۳۸۶ مطالعات جامعی در ارتباط با امکان‌سنجی زیست یوزپلنگ آسیایی در این منطقه با همکاری اداره کل محیط زیست استان خراسان شمالی، صورت پذیرفته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *