پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تحدید آزادی گزارشگران تغییر اقلیم

نیمی از خبرنگارانی حوزۀ محیط زیست به‌ دلیل کارشان تهدید شده‌اند

تحدید آزادی گزارشگران تغییر اقلیم

فقط روزنامه‌نگاران محیط‌زیست نیستند که در معرض تهدید قرار دارند، از سال ۲۰۱۲ تاکنون، نزدیک‌به ۲هزار نفر، یعنی ۱۹۱۰ فعال محیط‌زیست در سراسر جهان کشته شده‌اند





تحدید آزادی گزارشگران تغییر اقلیم

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۳۳

|پیام ما| نزدیک‌به نیمی‌ از خبرنگارانی که در کشورهای مختلف بحران‌های مرتبط با آب‌وهوا را پوشش می‌دهند، به‌خاطر کارشان تهدید شده‌اند؛ همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یازده درصد از آن‌ها در تهیۀ گزارش خود مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند.

«نینا لاکانی» خبرنگار گاردین، در گزارش خود به تحقیقاتی ارجاع می‌دهد که براساس‌آن از دَه روزنامه‌نگاری که بحران آب‌وهوا و مسائل محیط‌زیستی را پوشش می‌دهند،‌ چهار نفرشان مورد تهدید قرار گرفته و یازده درصدشان با خشونت فیزیکی مواجه شده‌اند.

تحقیقاتی که لاکانی به آن ارجاع می‌دهد، به نظرسنجی جهانی از ۷۴۰ روزنامه‌نگار و سردبیر از ۱۰۲ کشور برمی‌گردد. ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عنوان کرده‌اند که «گاهی» یا به شکل «مرتب» مورد تهدید قرار می‌گیرند. تهدیدکنندگان اغلب افراد و سازمان‌هایی هستند که در فعالیت‌های غیرقانونی مانند چوب‌بری یا استخراج معادن شرکت دارند. بااین‌حال ۳۰ درصد نیز اذعان کرده‌اند که تهدیدی که با آن مواجه شده‌اند، توسط نهادهای قانونی بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که چه‌طور شرکت‌ها و دولت‌ها از سیستم قضائی برای محدود‌کردن آزادی‌بیان بهره می‌گیرند.

اکثر شرکت‌کنندگان اعلام کردند که مسائل اقلیمی و محیط‌زیستی نسبت‌به سایر موضوعات از یک دهه قبل برجستگی بیشتری در رسانه‌ها دارند؛ اما حجم پوشش بحران آب‌وهوا همچنان متناسب با شدت این چالش نیست

نظرسنجی جهانی شبکۀ روزنامه‌نگاری «زمین اینترنیوز» (EJN) و دانشگاه «دیکین» نخستین بررسی را دربارۀ چالش‌هایی که روزنامه‌نگاران در کارشان با آن مواجهند پوشش دادند. گزارش «پوشش سیاره» (Covering the Planet) شامل مصاحبه‌های موشکافانه با ۷۴ خبرنگار از ۳۱ کشور مختلف است. این گزارش می‌گوید باتوجه‌به گرمایش جهانی و طمع مهارنشدنی شرکت‌ها که زمین را به‌سوی محدودیت‌های بیشتر سوق می‌دهد، چه‌چیزی به این خبرنگاران کمک می‌کند در مورد شرایط بد آب‌وهوایی، آلودگی پلاستیکی، کمبود آب و استخراج معدن، گزارش‌های بهتری ارائه کنند؟

 

اکثر شرکت‌کنندگان اعلام کردند که مسائل اقلیمی و محیط‌زیستی نسبت‌به سایر موضوعات از یک دهه قبل برجستگی بیشتری در رسانه‌ها دارند؛ اما حجم پوشش بحران آب‌وهوا همچنان متناسب با شدت این چالش نیست.

بالارفتن بی‌سابقۀ دما، طوفان، سیل، خشکسالی و آتش‌سوزی با شدت فزاینده در سراسر جهان در حال رخ دادن هستند و جوامع کم‌درآمد، مردم بومی‌ و رنگین‌پوستان در برابر اثرات تغییرات آب‌وهوایی بیشترین آسیب را می‌بینند. بالا‌آمدن تدریجی سطح دریاها، ذوب‌شدن یخچال‌های طبیعی، اسیدی‌شدن اقیانوس‌ها و بیابان‌زایی نیز باعث مهاجرت اجباری، گرسنگی و به‌خطرافتادن سلامت افراد شده است.

 

باوجود گستردگی و بالابودن مسائل و چالش‌ها، ۳۹ درصد از روزنامه‌نگاران شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که در گزارش‌هایشان خودسانسوری داشته‌اند. اغلب آنها دلیل این کار را ترس از افرادی که درگیر فعالیت‌های غیرقانونی هستند و یا دولت‌ها بیان کردند. زمانی‌که از خودسانسوری صحبت می‌کنیم، البته تنها به این معنا نیست که روزنامه‌نگاران و سردبیران احساس می‌کنند ناچارند اطلاعات بالقوۀ مهم را از مخاطبان خود مخفی کنند. ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبت به اعتبار اظهارات کارشناسانی که در موضوع تغییرات آب‌وهوایی عامل انسانی را دخیل نمی‌دانند بدبین هستند.

 

«دکتر موکاتا» محقق ارشد دانشگاه دیکین، معتقد است گرچه کار پوشش سیاره باعث می‌شود چالش‌های مختلفی برای روزنامه‌نگاران در سراسر جهان ایجاد شود، اما درعین‌حال این مطالعه برای نخستین‌بار به‌شکل واقعی به ما اطلاعاتی دربارۀ گزارش‌های تغییرات آب‌وهوا و آسیب‌های محیط‌زیستی ارائه می‌دهد. اطلاعاتی که برای حمایت و تقویت کار روزنامه‌نگارانی که مهم‌ترین مسائل دوران ما را روایت می‌کنند بسیار اهمیت دارد.

تهدیدکنندگان اغلب افراد و سازمان‌هایی هستند که در فعالیت‌های غیرقانونی مانند چوب‌بری یا استخراج معادن شرکت دارند

همچنین این مطالعه، برای تحریریه‌هایی که بحران اقلیمی و محیط‌زیست را پوشش می‌دهند، به نیاز منابع بسیار بیشتر اشاره می‌کند؛ ۷۶ درصد افرادی که از آن‌ها نظرسنجی شده، گفته‌اند که کافی‌نبودن منابع، پوشش خبری آنها را دچار محدودیت می‌کند. به‌علاوه، آنها نیاز به بودجۀ بیشتر برای خبرنگاری موشکافانه، آموزش فردی و برگزاری کارگاه و دسترسی بیشتر به داده‌های مرتبط و کارشناسان متخصص را جزو اولویت‌های اصلی خود عنوان کردند. 

 

سازمان‌های غیرانتفاعی اغلب کمک‌های مالی خود را روی موضوعات خاصی قرار می‌دهند، درحالی‌که روزنامه‌نگاران خواستار آزادی در انتخاب سوژه و پوشش خبری موضوعات مرتبط با آب‌وهوا هستند و ترجیح می‌دهند موارد محلی و منطقه‌ای را پوشش دهند. 

«جیمز فاهن» مدیر اجرایی شبکۀ روزنامه‌نگاری زمین، معتقد است روزنامه‌نگارانی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند دراین‌باره‌که تغییر آب‌وهوا و جنایات محیط‌زیستی روی مردم و کرۀ زمین تأثیر منفی دارد، متفق‌القول هستند؛ بااین‌حال آن‌ها برای انجام کارشان به حمایت بیشتری نیاز دارند.

البته این تنها روزنامه‌نگاران محیط‌زیست نیستند که در معرض تهدید قرار دارند. از سال ۲۰۱۲ تاکنون نزدیک به دو هزار نفر، یعنی ۱۹۱۰ فعال محیط‌زیست در سراسر جهان کشته شده‌اند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر ابراهیم رئیسی و ۷ شهید خدمت

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر ابراهیم رئیسی و ۷ شهید خدمت

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر