پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محصولات تراریخته؛ بخش عمده واردات کشور

محصولات تراریخته؛ بخش عمده واردات کشور





۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶

محصولات تراریخته؛ بخش عمده واردات کشور

رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: در سال جاری دست‌کم ۷ میلیارد دلار برای

 محصولات تراریخته هزینه خواهد شد

عیسی کلانتری اخیراً با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از واردات کشور محصولات تراریخته است، گفته است: برآورد شده که در سال جاری ۱۲ میلیارد دلار مواد غذایی وارد کشور شود که از این میزان دست‌کم ۷ میلیارد دلار آن برای محصولات تراریخته  هزینه خواهد شد. او که در حاشیه سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران سخن می گفت، عنوان کرده روغن نباتی، ذرت، سویا و در مواردی حتی گوشت‌هایی که وارد می‌کنیم تغذیه‌شده از محصولات تراریخته هستند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه این محصولات را وارد و مصرف می‌کنیم، می‌افزاید: قسمتی از مرغ، گوشت و روغن نباتی ما محصولات تراریخته هستند. به گزارش ایرنا، کلانتری با اشاره به اینکه تقریبا ۸۰ درصد واردات روغن نباتی ما تراریخته هستند، گفته است: بیش از ۹۰ درصد واردات سویا و کنجاله سویا نیز تراریخته است، همچنین بیش از ۷۰ درصد واردات ذرت نیز تراریخته است. معاون رییس جمهوری در ادامه می‌افزاید: برای مصرف این مواد هیچ مشکلی نداریم اما برای تحقیق محصولات تراریخته و حتی استفاده در سطح آزمایشگاهی مشکل ایجاد می‌کنند که این تصمیمات ضد و نقیضی است که در کشور گرفته می‌شود. سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران ۱۰ تا ۱۲ شهریور ماه توسط انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌های رازی برگزار می شود.

علم‌هراسی در زمینه مهندسی ژنتیک

رئیس سازمان محیط زیست همچنین در مراسم افتتاحیه سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران که در سالن همایش های رازی برگزار شد با اشاره به اینکه عده‌ای تولیدات ارگانیک را مقابل اصلاح نباتات قرار می‌دهند، گفته است: کسی مخالف تولیدات ارگانیک نیست اما می‌توان بدون استفاده از کود و سم، نصف یا حتی یک سوم تولیدات کشور را تولید کرد. رئیس سازمان محیط زیست ادامه می‌دهد: عده ای همیشه علم هراسی به خصوص در زمینه مهندسی ژنتیک راه انداخته‌اند. وی با اشاره به اینکه مشکل ما داشتن جوانان مستعد در کشور در زمینه علم بایوتکنولوژی نیست، می‌افزاید: مشکل ما در این حوزه این است که خیلی‌ها در کشور به دنبال این نیستند که این علم شکوفا شود، دشمنان قسم خورده این علوم، مانع توسعه جدی این علم در کشور هستند. کلانتری می‌گوید: ما در ۴۰ سال گذشته شاهد بودیم که در هر رشته‌ای، جوانان وارد شدند به موفقیت بزرگی رسیدیم. به گفته وی مشکل ما در این حوزه علم تکنولوژی نیست حتی داشتن دانشمندان این حوزه نیست، مشکل ما امروز علم هراسی و توهم توطئه است.

محصولات غذایی تراریخته بازار ایران

هم‌اکنون برخی از محصولات غذایی موجود در بازار کشورمان «تراریخته» است اما به‌دلیل عدم درج اطلاعات تراریختگی بر روی برچسب این محصولات (عدم اجرای قانون برچسب‌گذاری) مصرف‌کنندگان امکان تشخیص این محصولات را ندارند. به گزارش خبرنگاراجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر علی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک در مطلبی به بررسی محصولات غذایی تراریخته موجود در بازار کشورمان پرداخته است؛ در ادامه مشروح این گزارش آمده است: اخیرا برخی افراد چه در سخنان خود و چه در رسانه‌ها اعلام می‌کنند هیچگونه محصول تراریخته‌ای در سفره غذایی مردم ایران وجود ندارد! این نشان می‌دهد یا این افراد اطلاعات کافی ندارند یا با انکار، قصد پاک کردن صورت مسئله را جهت پیشگیری از استمرار مطالبات مردمی در این مورد دارند بنا براین لازم دیده شده مطلب زیر خدمت مردم و آگاهی این افراد نوشته شود. با توجه به اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که در مورد محصولات تراریخته در چند سال گذشته در ایران صورت گرفته، آگاهی مردم در زمینه توجه به سبک زندگی سالم و بخصوص تغذیه سالم بسیار افزایش یافته و با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد خطرات  محصولات تراریخته برای سلامت انسان، محیط زیست، منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی وجود دارد مردم نگرانی‌ها و سؤالات مهمی در این زمینه دارند که لازم است بطور شفاف به آنان پاسخ داده شود. مهمترین سوالی که مردم در مورد محصولا می‌پرسند این است: چه محصولات تراریخته‌ای در سبد غذایی مردم ایران وجود دارد؟

برای روشن‌تر شدن موضوع، این سوال را به چند سوال دیگر تقسیم می‌کنیم: آیا محصولات تراریخته در ایران وجود دارند؟ آیا در سبد غذایی مردم وارد شده؟ چگونه مردم این محصولات را تشخیص دهند؟

پنهان‌سازی واردات محصولات تراریخته‌

عضو اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به واردات سالانه 5 میلیارد دلار محصولات تراریخته به کشور بدون اینکه مردم آگاه باشند این محصولات وارد سفره آنان شده است ضمن اینکه جز در شش ماه اخیر مسئولان مربوطه هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی صحیحی در این زمینه نداشته‌اند!

صدها کشاورز ایرانی سال 83 برنج تراریخته کشت کردند. وی می‌گوید: مقداری از این محصولات به شکل آزمایشی در کشور تولید و حتی برنج در سال 83، در طبیعت رهاسازی شده است؛ به گفته عمرانی با استناد به گزارش مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدها کشاورز در سال 83، این نوع برنج را کشت کرده‌اند!.

مجوز مصرف 3 محصول تراریخته در ایران 

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌افزاید: تاکنون فقط 3 محصول تراژنی یا تراریخته شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و ذرت در ایران مجوز مصرف دارند و هیچ محصول یا فرآورده دستکاری ژنتیک شده دیگری در بازار کشور وجود ندارد. حریرچی بیان می‌کند: در حال حاضر فقط سه محصول تراژنی دانه‌های روغنی سویا، کلزا و ذرت وارد کشور می‌شود البته مطمئن نیستم که فقط دانه روغنی مورد نیاز در صنعت روغن وارد می‌شود یا محصول آماده روغنی آن نیز وارد می‌شود اما در هر صورت حتی مجوز کشت این نوع دانه‌ها نیز به جز در موارد محدود تحقیقاتی در کشور داده نشده است. با توجه به اینکه مردم بدون برچسب زنی به هیچ وجه قادر به شناسایی محصولات تراریخته نیستند  بنابراین لازم است این برچسب‌زنی سریعا اجرا شود؛ مردم از مسئولان انتظار دارند با احترام به حقوق شهروندی مردم، حق انتخاب آنان، حق دانستن شفاف حقیقت، اهمیت سلامت و کشاورزی و داشتن غذای سالم، به این سؤالات در مورد محصولات تراریخته روشن و شفاف پاسخ دهند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *