پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باتلاق طلاق‌های صوری

باتلاق طلاق‌های صوری





۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۱

باتلاق طلاق‌های صوری 

معصومه ابتکار: طلاق صوری یک فریب و تخلف بزرگ قانونی است 

اخیرا نوعی از طلاق توافقی در میان برخی خانواده‌ها تحت عنوان «طلاق تأمین اجتماعی» یا «طلاق صوری» رایج شده که هدف آن دریافت حقوق بازنشستگی پدران فوت شده از سوی فرزندان اناث است این طلاق های صوری زنان به منظور دریافت حق بیمه، خود می تواند نشان از عدم نظارت مسوولان و همچنین نامناسب بودن شرایط اقتصادی مردم داشته باشد. خانواده یکی از مقدس ترین و ارزشمندترین نهادهای موجود در جامعه است اما متاسفانه برخی افراد تنها به دلیل دور زدن قانون اقدام به طلاق می کنند که این مساله می تواند تبعات منفی بسیاری هم برای خانواده و هم برای بیمه گذار به همراه داشته باشد. با این وجود باید در نظر داشت طلاق های صوری تنها به بهانه دریافت حق بیمه صورت می گیرد، و این خود می توانند نشانه ای از نخ نما شدن قوانین موجود باشد، چراکه بنا به اظهارنظر کارشناسان اگر قوانین موجود اصلاح و بازنگری شده بود ، امروز شاهد انجام چنین رفتارهایی نبودیم همچنین باید یادآور شد که انجام طلاق‌های صوری و پس از آن صیغه ۹۹ ساله شدن با همسر سابق ، می‌تواند عاملی برای بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی و یا حقوقی نیز شود. 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز به طلاق‌های صوری زنان برای دریافت مستمری واکنش نشان داد. معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره طلاق‌های صوری زنان برای دریافت مستمری گفت: این اصلا اتفاق خوبی نیست و باید مراقبت و نظارت بیشتری صورت گیرد. وی ادامه داد: همچنین این اقدام از سوی برخی زنان می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد، چراکه این کار یک فریب و تخلف بزرگ قانونی است. امیدواریم آموزش‌های لازم به زنان ارائه شود تا شاهد این نوع تخلفات نباشیم.

مردم «طلاق‌های صوری» 

را گزارش دهند

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران درباره طلاق‌های صوری اظهار کرد: فرزندان اناث بیمه شده متوفی به شرط تجرد و نداشتن شغل و فرزندان ذکور متوفی پس از رسیدن به سن ۲۰ سالگی، منحصراً در صورت اشتغال به تحصیل در مقاطع دانشگاهی می‌توانند از مزایای مستمری بازماندگان بهره‌مند شوند. ناهید حیدری افزود: در این میان افرادی نیز وجود دارند که از قانون سوءاستفاده ‌کنند. وی گفت: در صورتی که دختری ازدواج نکرده باشد می‌تواند از مستمری پدر متوفی خود استفاده کند، اما وقتی ازدواج کرد از شمول پدر و مادر خارج می‌شود. حیدری ادامه داد: به همین علت، عده‌ای مبادرت به طلاق صوری می‌کنند تا بتوانند از این مستمری استفاده کنند، در حالی که حق بیمه تأمین اجتماعی و مستمری آن، حق بیمه‌شدگان و حق‌الناس است و بار معنوی دارد. به لحاظ وجدانی هم صحیح نیست. وی اظهارکرد: علاوه بر بازرسان تأمین اجتماعی، مردم هم در حکم بازرسان ما هستند. مردم به ما اطلاع دهند، به محض آنکه به این جمع بندی برسیم که طلاق صوری انجام شده، مستمری را قطع می‌کنیم.

جالب است بدانیم که متأسفانه برخی از افراد برای دریافت حقوق بازنشستگی پدر فوت شده خود اقدام به انجام طلاق‌های صوری می‌کنند تا از این طریق بتواند حقوق بازنشستگی پدر خود را دریافت کند، چراکه در برخی از موارد دیده شده است که حقوق بازنشستگی پدر به مراتب بیشتر از دستمزد همسر می‌باشد که این خود می‌تواند عاملی برای انجام طلاق‌های صوری باشد.

پر واضح است که برخی از افراد طلاق‌های صوری را تنها به بهانه حمایت از خانواده انجام می‌دهند اما این در حالی است که این طلاق‌ها خود می‌تواند زنگ خطری جدی برای بنیان خانواده باشد همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته طلاق‌های صوری خود عاملی برای بروز آسیب‌های بیشتر برای فرزندان و برای فروپاشی خانواده است.  به‌عنوان مثال زنی که صیغه ۹۹ ساله است پس از مرگ همسر خود نمی‌تواند از حق و حقوق چندانی برخوردار باشد که این خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین تبعات منفی طلاق‌های صوری باشد.

طلاق صوری رفتاری مجرمانه

همان‌گونه که اشاره شد متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش بی‌رویه طلاق‌های صوری بوده‌ایم که این مهم سبب شد تا برخی از بهارستان نشینان به این نتیجه برسند که طلاق‌های صوری یک رفتار مجرمانه است و باید با آن برخورد قانونی شود، به‌گونه‌ای که در صورت اثبات آن، فرد به پرداخت جریمه نقدی و حبس محکوم خواهد شد.

«محمدحسن زدا» سرپرست سازمان تامین اجتماعی در واکنش به موضوع طلاق صوری با اشاره به تبعات طلاق‌های صوری زنان برای دریافت مستمری پدر فوت شده گفت: سازمان تامین اجتماعی پشتیبان واقعی دختران و زنانی است که در مسیر زندگی خود با ریسک‌ مواجه می‌شوند. چند سالی است سازمان تامین اجتماعی با پدیده طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناثی که پدرشان بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر سازمان بوده و فوت کرده است روبروست؛ اگر چه تعداد خانوارهایی که حاضر به پذیرش این خطای عجیب و پرمسئله می‌شوند در قیاس با تعداد مستمری‌بگیران محق، بسیار کم است.وی افزود: اتفاق دیگری که رخ داده این است که برخی دختران جوان به عقد مستمری‌بگیرانی که سن بسیار بالایی دارند و احتمال فوت‌شان زیاد است، در می‌آیند تا پس از فوت آن فرد، موفق به دریافت مستمری سازمان شوند! در این موارد موضوع فقط به دریافت مستمری ختم نمی‌شود، بلکه مفسده‌ها و مشکلات فراوان بعدی برای خانواده‌ها و بویژه آن زنان طلاق گرفته و دختران ازدواج کرده پیش می‌آید. در این زمینه‌ها بایستی نهادها و افراد مسئول، خانواده‌ها را آگاه کرده و اطلاعات لازم را ارائه دهند. البته در بسیاری از این موارد، سازمان از طرق مختلف متوجه این دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی پشتیبان واقعی دختران و زنانی است که در مسیر زندگی خود با ریسک مواجه می‌شوند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *