پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گلافی؛ غرق دریای فراموشی

هنر کهن مردمان سرزمین جنوب به خاطره پیوسته است

گلافی؛ غرق دریای فراموشی

رونق لنج‌سازی به توسعهٔ گردشگری و اشتغالزایی کمک می‌کند





گلافی؛ غرق دریای فراموشی

۲۶ دی ۱۴۰۲، ۲۰:۳۸

هنر در خطهٔ جنوب منحصر‌‌به‌فرد است. از «جهله‌سازی» تا «خوس‌بافی»، هریک با توجه به تناسب اقلیم و سرزمین بین مردم راه باز کردند و سال‌های سال هنرهای یکتای جنوب کشور بودند. در میان این هنرهای کهن که حالا رمقی برایشان نمانده و چند موسپیدکرده به آن مشغولند، به سراغ لنج‌سازی رفته‌ایم که بین اهالی جنوب به هنر «گلافی» معروف است.

استادکاران چیره‌دست در کرانهٔ خلیج‌فارس ماه‌ها مشغول لنج‌سازی بودند. اهالی به آنان «گلاف» یا «جلاف» می‌گفتند که حاصل دستشان یکی از هنرصنعت‌های بومی منطقهٔ جنوب بود. لنج‌های فایبرگلاس که به میدان آمد، کم‌کم جای لنج‌های چوبی را گرفت و لنج‌سازان پیشکسوت را به گوشه‌ای راند.

 

خاستگاه گلافی

لنج، گونه‌ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج‌فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود. لنج‌ها برپایهٔ قایق‌های بادبانی رایج در خلیج‌فارس ساخته می‌شود، با این تفاوت که به‌جای بادبان با موتور حرکت می‌کنند و عرشهٔ باز یا نیمه‌باز دارد. هنوز هم در بوشهر تک و توک استادکارانی هستند که از هنر آبا و اجدادی‌شان دست نکشیده‌ و در ساحل دریا مشغول کارند؛ کاری بیشتر از جنس تعمیر و فتیله‌کوبی (آب‌بندی) لنج‌‌های قدیمی و نه ساخت لنج جدید. در بوشهر لنج‌های چوبی به‌عنوان ناوگان سنتی که بیشتر برای باربری و حمل‌ونقل کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، فعالیت دارند.

ساحل بهمن‌شیر آبادان روزگاری را به خود دیده که پنج هزار گلاف مشغول کار بودند. کم‌آب شدن بهمن‌شیر و ساخت چند پل روی آن، این حرفه در آبادان کم‌رونق و منحصر به تعمیر لنج شده است. به‌عبارت دیگر، تقریباً هیچ‌کس در آبادان لنج نمی‌سازد. در بوشهر هم گلافی قدیمی‌ترین هنر صنعت در بندر ریگ، بندر گناوه، جزیره شیف و برخی بنادر دیگر خلیج‌فارس بود

ساحل «بهمن‌شیر» آبادان هم روزگاری را به خود دیده که پنج هزار گلاف مشغول کار بودند. با کم‌آب شدن بهمن‌شیر و ساخت چند پل روی آن، این حرفه در آبادان کم‌رونق و منحصر به تعمیر لنج شده است. به‌عبارت دیگر، تقریباً هیچ‌کس در آبادان لنج نمی‌سازد.

بوشهر بیشترین مرز دریایی کشور را که شامل ۹۰۰ کیلومتر می‌شود، دارد و برای همین فرصت دریانوردی، لنج‌سازان یا گلافان زیادی در این منطقه به این هنر رو آوردند و گلافی قدیمی‌ترین هنر صنعت بوشهر، بندر ریگ، بندر گناوه، جزیرهٔ شیف و برخی بنادر دیگر خلیج‌فارس بود. لنج‌سازی یکی از صنایع بومی مردمان خلیج فارس است. از دههٔ ۱۹۵۰ میلادی موتور بنزینی یا دیزل برای پیش راندن لنج‌ها به‌کار رفت و امروز بیشتر لنج‌ها موتور دارند. لنج در فارسی از واژهٔ انگلیسی Launch گرفته شده، که خود آن نیز از واژهٔ اسپانیایی Lancha آمده است. در سواحل شرقی آفریقا به آن «دهو» می‌گویند. در جنوب کشور به افرادی که در کار ساخت لنج هستند، جلاف یا گلاف گفته می‌شود.

 

قدمت گلافی

بندر بوشهر در دورهٔ افشاریان به‌عنوان مرکز تجاری دریایی ایران رونق بسیاری داشت. اهالی هم برای دادوستد دست‌به‌کار شدند و هنر و دانش خود را برای ساخت لنج‌های چوبی به‌کار گرفتند. برای همین هم قدمت این هنر به دوران افشاریه (حدود ۳۰۰ سال پیش) نسبت داده می‌شود. از لنج بیشتر برای صیادی، حمل‌ونقل کالا برای واردات و صادرات و سیروسفر استفاده می‌شود.

 

فوت‌وفن لنج‌سازی

مصالح اولیهٔ گلافی یا لنج و قایق‌سازی، چوب‌های مقاوم در مقابل رطوبت با چربی خاصی است که بیشتر برای اسکلت و تخته‌های مرغوب هندی به‌نام (سای) برای بدنهٔ شناور مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تخته‌های هندی این روزها قیمت بالایی دارد که برای لنج‌سازان به‌صرفه نیست. قدیم‌ترها جنس لنج‌های قدیمی از چوب‌های جنگلی مقاوم به رطوبت، تنهٔ درختان محلی مانند کرت، کهور، کنار، تنهٔ درختان غیرمحلی مانند توت و چنار بود. گفته می‌شود برای ساختن یک لنج، پنج یا شش مرد ماهر باید حدود دو سال تلاش کنند، اما لنج‌های فایبرگلاس امروزی زودتر ساخته می‌شود و ارزان هم هست.

تماشای گلافان با ریتم خاص کوبیدن چکش بر میخ و چوب هم خالی از لطف نیست. برای محکم شدن چوب‌ها از میخ‌های بلند و درشتی شبیه میخ طویله استفاده می‌شود. به دور میخ‌ها الیاف پنبه‌ای روغن‌اندود تابیده می‌شود و سپس با سرعت و مهارت خاصی کوبیده می‌شوند. بیراه نیست، اگر به این هنر نگاهی از دیدگاه مردم‌شناسی داشته باشیم

تماشای گلافان با ریتم خاص کوبیدن چکش بر میخ و چوب هم خالی از لطف نیست. برای محکم شدن چوب‌ها از میخ‌های بلند و درشتی شبیه میخ طویله استفاده می‌شود. به دور میخ‌ها الیاف پنبه‌ای روغن‌اندود تابیده می‌شود و سپس با سرعت و مهارت خاصی کوبیده می‌شوند. بیراه نیست، اگر به این هنر نگاهی از دیدگاه مردم‌شناسی داشته باشیم. بررسی موسیقی هنگام لنج‌سازی با ضرباهنگ و ریتم خاص و منحصربه‌فرد خطهٔ جنوب، تولید لنج و شناورهایی بدون نقشهٔ مدرن به سبک امروزی و تکنولوژی منحصربه‌فردی که سینه‌به‌سینه منتقل شده، از ویژگی‌های گلافی است. دریانوردان ایرانی لنج‌ها را با توجه به موقعیت خورشید، ماه ستاره و با استفاده از فرمولی خاص برای محاسبهٔ عرض و طول جغرافیایی و همچنین عمق آب و پیش‌بینی‌های آب و هواشناسی می‌سازند. استادکاران پس از ساخت لنج درزهای آن را قیراندود می‌کنند.

 

آخرین بازمانده

آمار نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۰، در هرمزگان ۳۲ کارگاه لنج‌سازی فعالیت داشت که حالا تعدادشان از سه کارگاه بیشتر نمی‌شود. در حال حاضر همچنان لنج‌های چوبی در روستای گوران قشم ساخته می‌شود و بسیاری از آنها را آخرین بازماندگان از لنج‌های چوبی می‌دانند. لنج‌های چوبی قابل‌تعمیر هستند، اما نمونه‌های فایبرگلاسی معمولاً تعمیر نمی‌شود. بسیاری از لنج‌دارها می‌گویند که میوه‌ها و محصولات کشاورزی در شناور‌های فایبرگلاسی زودتر فاسد می‌شوند، اما در لنج‌های چوبی برای مدت بیشتری سالم می‌ماند. با‌وجود‌ این مزایا، باز هم هنر لنج‌سازی رمقی برای زنده ماندن ندارد.

 

لنج‌سازی فرهنگ خودش را دارد

حرفهٔ صیادی پابرجاست، اما چرا گلافی از رونق افتاد و به رکود رسید؟ ماجرا از این قرار است که پای صنعت و تولیدات ماشینی همهٔ عرصه‌های هنرهای دستی را تحت‌الشعاع قرار داد. فقط این نبود که ماشین‌های نساجی روزگار دست‌بافته‌ها را تیره‌وتار کند. از وقتی مواد فایبرگلاس و فلز به میدان آمد و جای شناورهای چوبی را گرفت، گلافی هم روز خوش ندید و از تعداد لنج‌سازان کاسته شد. البته ناگفته نماند که این هنر پر از فوت‌وفن سال ۱۳۸۸ به ثبت ملی و دانش ساخت و دریانوردی با لنج سنتی خلیج‌فارس در سال ۲۰۱۱ میلادی به‌عنوان هشتمین میراث ناملموس ایران در اجلاس اندونزی سازمان یونسکو به ثبت رسید، ولی همچنان سایهٔ تهدید را بر سر خود داشت تا امروز که تعداد لنج‌سازان بوشهر به تعداد انگشتان یک دست رسیده‌ است. نسل جوان هم تمایلی به شغل گلافی ندارد و بیشتر افرادی که در این زمینه کار می‌کنند، همان نسل گذشته‌اند. خاموش شدن هنر لنج‌سازی به فراموشی رفتن یک خرده‌فرهنگ هم هست؛ خرده‌فرهنگ دریانوردی، راه و رسم برخورد با طبیعت و ناملایمتی‌هایش و رفتار ناخدا، جاشوها و دیگر افراد حاضر در لنج هنگام سفرهای طولانی. شاید نسیم احیای گلافی در ساحل دریای جنوب بوزد و پیشکسوتان برای آموزش آنچه در سینه دارند، دعوت شوند. در این بین حتماً علاقه‌مندانی هم هستند که بخواهند هنر یکتای لنج‌سازی در جنوب کشور را یاد بگیرند. بازدید از کارگاه‌های لنج‌سازی یک جاذبهٔ گردشگی است. احیای این هنر بی‌شک در توسعهٔ گردشگری و نیز اشتغالزایی برای اهالی استان‌های جنوبی مؤثر است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشمر خبر داد

ریزش بخش‌هایی از بناهای تاریخی بعد از زلزله

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

بحث موش‌های تهران بعد از وقوع زلزله جدی است

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

تعداد قربانیان زلزله ژاپن به ۲۳۶ نفر افزایش یافت

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

پاییز سال ۲۰۲۳ محققان دانشگاه تگزاس با یک الگوریتم هوش مصنوعی، ۷۰ درصد زمین‌لرزه‌ها را یک هفته پیش از وقوع آنها به‌درستی پیش‌بینی کردند

امیدهای گمراه‌کننده برای پیش‌بینی زلزله

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

تعداد جان‌باختگان زلزله ۷.۶ ریشتری ژاپن تاکنون ۳۰ نفر

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

نرخ فرونشست ایران 5 برابر میانگین جهانی

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید هیچ منطقه‌ای در کشور مقاوم‌ نیست

شهرهای ایران لرزان در برابر زلزله

ریسک‌های زلزله در تهران

ریسک‌های زلزله در تهران

زمین‌لرزه زاهدان، تاکنون بیش از ۷۰ مصدوم داشته است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان:

زمین‌لرزه زاهدان، تاکنون بیش از ۷۰ مصدوم داشته است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر