پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان امداد و نجات در کاشمر

زلزلهٔ روز سه‌شنبه ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم برجا گذاشت

پایان امداد و نجات در کاشمر

بیشترین خسارت مالی مربوط به خانه‌های روستایی در این شهرستان است و هفت کمپ اسکان موقت برای آسیب‌دیدگان دایر شده است





پایان امداد و نجات در کاشمر

۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۲۳

زلزلۀ ۵ ریشتری روز سه‌شنبه در شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی، ۴ کشته و ۱۱۶ مصدوم بر جای گذاشت. فرماندار کاشمر اعلام کرده است: عملیات امدادونجات تمام شده است و اکنون زلزله‌زدگان در ۷ کمپ اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند. براساس اعلام این مقام، بیشترین خسارت در این زلزله در بخش‌ خانه‌های روستایی، به‌ویژه روستای «زنده‌جان» کاشمر حادث شده است.

ساعت ۱۳:۲۴:۴۶ روز سه‌شنبه ۲۹ خردادماه، زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۵ ریشتر در ۶ کیلومتری کاشمر به وقوع پیوست و تمامی نیروهای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان را به حالت آماده‌باش درآورد.
گرچه مدت‌زمان زمین‌لرزه ۴ تا ۵ ثانیه بیشتر نبود، اما شدت آن به‌قدری بود که مردم در شهرهای خلیل‌آباد، کوهسرخ و بردسکن هم آن را احساس کردند؛ اما بیشترین خسارت‌های برجای‌مانده از لرزش زمین، مربوط به شهر کاشمر و روستای «زنده‌جان» از توابع بخش مرکزی این شهرستان بود که منجربه فوت ۴ نفر و مصدومیت ۱۱۶ نفر شد.

این زلزله ۱۱۶ مصدوم داشت که هم‌اکنون ۲۰ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری هستند. همچنین ۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

عملیات امدادونجات دقایقی پس از زلزلۀ پنج ریشتری روز سه‌شنبۀ این شهرستان آغاز شد و اکنون به پایان رسیده است. «حجت‌الله شریعتمدار» در مورد زلزلۀ روز سه‌شنبه به «پیام ما» گفت: «هم‌اکنون وضعیت کاشمر در شرایط عادی قرار دارد. همۀ دستگاه‌ها برای برقراری آرامش در این شهرستان تلاش کردند و حضور استاندار خراسان رضوی ساعتی پس‌از وقوع زلزله، نقطۀ قوت این اتفاق بود.»
او همچنین در مورد آمار فوتی‌ها و مصدومان این زلزله گفت: این زلزله ۱۱۶ مصدوم داشت که هم‌اکنون ۲۰ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری هستند و حال عمومی آن‌ها خوب است. همچنین ۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و متأسفانه ۴ نفر نیز در این زلزله جان خود را از دست دادند. هفت نقطه در اطراف شهرستان کاشمر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در نظر گرفته شد و از روز گذشته در کنار دستگاه‌های خدمت‌رسان، مردم نیز به یاری زلزله‌زدگان آمده بودند.»

او که در زمان این گفت‌وگو در مناطق زلزله‌زده حاضر بود، توضیح داد که نمایندگان و گروه‌هایی از هلال‌احمر کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی و نیروهای بسیج در منطقه حاضر هستند تا علاوه‌بر شناسایی مشکلات، خدمات‌رسانی را به مردم نیازمند ادامه دهند. بیشتر منازل آسیب‌دیده در مناطق روستایی قرار دارند. عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده از چند روز آینده آغاز خواهد شد که برای خسارت‌های جزئی براساس تعهد بیمۀ حوادث، تا سقف ۹۰۰ میلیون ریال به هر واحد اختصاص خواهد یافت و منازلی که خسارت کامل دیده‌اند نیز، به‌زودی در لیست پرداخت خسارت قرار خواهند گرفت.
« یعقوب سلیمانی» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور نیز اعلام کرده است: باتوجه‌به زلزلۀ ۵ ریشتری روز گذشتۀ کاشمر، نیروهای هلال‌احمر بلافاصله به منطقه اعزام شدند و تاکنون بالغ‌بر ۷۶ عملیات در موضوعات و بخش‌های مختلف انجام داده‌اند.

وب‌سایت خبری هلال‌احمر به‌ نقل‌ از او نوشت: «پس از وقوع زلزله، بلافاصله از همان دقایق اولیه، نیروها عملیات جست‌وجو و نجات را آغاز کردند. تاکنون ۷ اردوگاه در سطح شهر کاشمر و حوالی برپا شده است. بالغ‌بر ۳۴۰ دستگاه چادر در این هفت اردوگاه برپا شده است. ۲۲۶ نفر در قالب ۴۱ تیم عملیاتی از جمله تیم واکنش سریع، تیم‌های عملیاتی جست‌وجو و نجات و…حضور در میدان حضور داشتند.»

به‌گفتۀ سلیمانی تیم‌های «سحر» (سفیران حمایت روان) نیز در این منطقه حاضر شدند: اکنون این تیم‌ها در روستاهای زلزله‌زده حضور دارند و شب در اردوگاه استقرار خواهند یافت. سه تیم ۱۴ نفرۀ سحر در مجموع با ۴۲ نفر عوامل در محدودۀ امامزاده سیدحمزه و آرامگاه شهید مدرس مستقر شده‌اند و به ارائۀ خدمات حمایت روانی به افراد آسیب دیده می‌پردازند. اگر امدادگران، جان افراد را در حوادث نجات می‌دهند، تیم‌های سحر با مداخلات خود روان افراد را از آسیب‌های ناشی از شوک و شدت حوادث نجات داده و به زندگی عادی باز می‌گردانند.»
همچنین براساس اعلام استانداری خراسان رضوی، مسیرهای دسترسی و جاده‌های مواصلاتی باز هستند. همچنین شبکۀ آب و برق و تلفن نیز پایدار شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر