پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یک‌سوم کودکان در معرض کمبود شدید آب

یونیسف: کودکان در مباحث تغییراقلیم دیده نمی‌شوند

یک‌سوم کودکان در معرض کمبود شدید آب

حدود ۴۳۶ میلیون کودک با بار دوگانهٔ کمبود آب شدید و سطح دسترسی کم و بسیار کم به آب سالم آشامیدنی در معرض خطر قرار دارد





یک‌سوم کودکان در معرض کمبود شدید آب

۲۸ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۱۵

|پیام ما| گزارش جدید صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار می‌دهد که تغییراقلیم جهانی با کاهش شدید منابع آب بر سلامت جسمانی و روانی کودکان تأثیرات عمیقی دارد. با این‌حال این صندوق هشدار می‌دهد که در مباحث مربوط به تغییراقلیم، سهم کودکان بسیار کم است و معمولاً آنها در این مباحث مورد توجه قرار نمی‌گیرند. یونیسف از رهبران کشورهای شرکت‌کننده در بیست‌وهشتمین اجلاس اقلیمی در امارات متحدهٔ عربی خواسته که در قطعنامهٔ پایانی این اجلاس، توجه ویژه‌ای به کودکان شود.

براساس این گزارش، هم‌اکنون از هر سه کودک یک نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض کمبود شدید یا بسیار شدید آب قرار دارند. این به‌معنای آن است که ۷۳۹ میلیون کودک در شرایط کمبود آب زندگی می‌کنند و تغییراقلیم تهدیدی برای بدترشدن این وضعیت محسوب می‌شود. علاوه‌براین، بار مضاعف کاهش دسترسی به آب و آب آشامیدنی ناکافی و خدمات بهداشتی، چالش‌های کم‌آبی را تشدید می‌کند و کودکان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. 

 

گزارش «کودک تغییراقلیم» (Climate Changed Child) پیش از اجلاس سران متعاهدین کنوانسیون تغییراقلیم در امارات متحدهٔ عربی (COP28) منتشر شده، تهدیدهای کودکان درنتیجهٔ آسیب‌پذیری آنها در برابر کمبود آب را به‌عنوان یکی از تأثیرات محسوس تغییراقلیم مورد بررسی قرار داده است. این گزارش، تجزیه و تحلیلی از تأثیرات سه سطح امنیت آب در جهان شامل «کمبود آب»، «آسیب‌پذیری آب» و «تنش آبی» ارائه می‌دهد.

 

این گزارش که مکمل گزارش سال ۲۰۲۱ یونیسف دربارهٔ مخاطرات اقلیمی کودکان است، موارد متعدد دیگری را از جمله بیماری، آلودگی هوا و وقایع شدید آب‌وهوایی مانند سیل و خشکسالی که در آن کودکان تأثیرات بحران اقلیمی را تحمل می‌کنند، بیان می‌کند..

«کاترین راسل»، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «پیامدهای تغییراقلیم برای کودکان ویرانگر است. بدن و ذهن آنها به‌طور منحصربه‌فرد در برابر هوای آلوده، تغذیهٔ نامناسب و گرمای شدید آسیب‌پذیر است و نه‌تنها جهان آنها با منابع آب کم و رویدادهای شدید آب‌وهوایی در حال تغییر است که رفاه آنها به‌دلیل تغییراقلیم و تأثیر بر سلامت جسم‌ و روان دستخوش تغییر شده است. کودکان خواستار تغییر هستند، اما نیازهای آنها اغلب به حاشیه رانده می‌شود.» 

براساس یافته‌های گزارش کودک تغییراقلیم، بیشترین کودکان در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا و جنوب آسیا در معرض خطر قرار دارند، به این معنی که آنها در مکان‌هایی با منابع آب محدود و سطوح بالای تغییرات فصلی و سالانه، کاهش سطح آب زیرزمینی یا خطر خشکسالی زندگی می‌کنند.

 

زندگی، سلامت و رفاه بسیاری از کودکان، یعنی چیزی حدود ۴۳۶ میلیون نفر با بار دوگانهٔ کمبود آب شدید و سطح دسترسی کم و بسیار کم به آب سالم آشامیدنی (که به‌عنوان آسیب‌پذیری شدید آب شناخته می‌شود) در معرض خطر قرار دارد. این یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج‌ سال از بیماری‌های قابل پیشگیری است.

این گزارش نشان می‌دهد کسانی که بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، در کشورهای کم‌درآمد و متوسط در جنوب صحرای آفریقا، آسیای مرکزی و جنوبی و شرق و جنوب‌شرقی آسیا زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۲۲، ۴۳۶ میلیون کودک در مناطقی زندگی می‌کردند که با آسیب‌پذیری شدید آب مواجه بودند. برخی از کشورهای تحت‌تأثیر شامل نیجر، اردن، بورکینافاسو، یمن، چاد و نامیبیا هستند که از هر ۱۰ کودک هشت نفر در معرض آسیب قرار دارند.

 

در این شرایط، سرمایه‌گذاری در آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی اولین اقدام ضروری برای حفاظت از کودکان در برابر اثرات تغییراقلیم است. تغییراقلیم همچنین منجر به افزایش تنش آبی به‌معنای بالا رفتن نسبت تقاضای آب به منابع تجدید‌پذیر موجود می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، ۳۵ میلیون کودک دیگر در معرض سطوح بالا یا بسیار بالای تنش آبی قرار بگیرند. هم‌اکنون خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا با بزرگترین تغییرات مواجه هستند.

با وجود آسیب‌پذیری منحصربه‌فرد کودکان، آنها عموماً در مباحث مربوط به تغییراقلیم نادیده گرفته شده‌اند. به‌عنوان مثال، تنها ۲.۴ درصد از منابع مالی مربوط به تغییراقلیم از پروژه‌هایی حمایت می‌کنند که فعالیت‌های مرتبط با کودکان را شامل می‌شود.

یونیسف از رهبران جهان که در اجلاس امارات شرکت می‌کنند خواسته است تا گام‌هایی مهم برای تضمین یک سیارهٔ قابل زندگی برای کودکان بردارند. از جمله، ارتقای جایگاه کودکان در تصمیم‌های اتخاذ‌شده در اجلاس و تشکیل یک پنل گفت‌وگوی تخصصی دربارهٔ کودکان و تغییراقلیم.

حق پایمال‌شدهٔ کودکی

کار کودک تصویر توسعه نیافتگی است

کودکان، قربانیان بی‌تقصیر حملات اسرائیل

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *