پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رئیس‌جمهور آینده «قانون حمایت از معلولان» را اجرا کند

بررسی مطالبات کمپین معلولان در گفت‌و‌گو با «بهروز مروتی»:

رئیس‌جمهور آینده «قانون حمایت از معلولان» را اجرا کند





رئیس‌جمهور آینده «قانون حمایت از معلولان» را اجرا کند

۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۲۶

بلاتکلیفی، تنها گزینه‌ای است که روی میز حمایت از معلولان قرار دارد. بیش از ۶ سال از تصویب قانون حمایت از معلولان می‌گذرد و هنوز دولتی‌ها نتوانسته‌اند آنگونه که باید این قانون مهم را اجرایی کنند. موضوع حقوق معلولان در ایام انتخابات ریاست جمهوری نیز نادیده گرفته شده. ۶ کاندیدای حاضر در برنامه‌های خود از رفع تحریم‌ها، کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی، حقوق کارگران و معلمان، سیاست خارجی و... گفته اند اما «معلولان» حتی جزو سوالات مجریان برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون نیز نبوده است. از این رو کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما، خواستار آن شد که در مناظره‌ها و سایر برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی، از نامزدهای ریاست جمهوری درباره برنامه‌های آن‌ها در حوزه احقاق حقوق معلولان و اجرای قوانین مربوطه، سوال شود. «بهروز مروتی» فعال حقوق معلولان و مدیر این کمپین در گفت‌وگو با «پیام ما» از جزییات خواسته‌های معلولان از رئیس‌جمهور آینده، چالش‌های این حوزه و نیز وضعیت اجرای قانون حمایت از معلولان و بی توجهی دولت‌ها نسبت به آن گفت.

محرمانه شدن آمار تولد نوزادان معلول و قانون جوانی جمعیت

 او با اشاره به خواسته‌های معلولان از کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان کرد: در حوزه معلولان مطالبات ما حول سه محور است. پیشگیری از معلولیت، توانبخشی و توانمندسازی معلولان. در حوزه پیشگیری از معلولیت ضعف عملکرد داریم و متاسفانه با تصویب قانون جوانی جمعیت خیلی بیشتر به عدم  پیشگیری دامن زده‌ایم. همانطور که می‌دانید در دو سه سال اخیر آمار تولد نوزادان معلول اعلام نمی‌شود و محرمانه شده است، لذا دولت جدید کاری که باید انجام دهد این است که بررسی کنند از زمان اجرای قانون جوانی جمعیت چند درصد به آمار معلولان کشور افزوده شده است. در حوزه پیشگیری همچنین در مباحثی چون بیماری‌ها و تصادفات جاده‌ای کاری انجام نشده است. در حالی که سالانه ما حدود ۴۰۰ هزار مصدوم داریم و نزدیک به ۲۰هزار نفر فوتی. از بین بیش از۲هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد و باعث بروز تلفات می‌شوند که سالانه هزار میلیارد دلار هزینه درمانی وتوانبخشی بر جای می‌گذارد و کاری برای این موضوع انجام نشده است. از طرفی  خودروسازان داخلی به دلیل اهمال‌کاری باعث بروز این حوادث می‌شوند و هیچکدام از اینها هزینه‌ای برای این موضوع نمی‌پردازند و حتی برای مرکز توانبخشی و ارائه خدمات به افرادی که به دلیل استفاده از خودروهای کم کیفیت دچار معلولیت می‌شوند اقدامی نکردند. همچنین لازم است در بخش پیشگیری، فروش لوازم ضد بارداری در دسترس باشد و ممنوع نباشد. تصور کنید معلولانی که ازدواج می‌کنند و احتمال بالایی وجود دارد که فرزندان آنها نیز با معلولیت متولد شوند نیاز به وسایل پیشگیری از بارداری دارند اما این اقلام ممنوع است و همه معلولان به طور کامل به آن دسترسی ندارند.

آن چیزی که به نظر می‌رسد اهمیت دارد نگاه دولت‌ها به حقوق افراد دارای معلولیت است که نگاه صدقه‌پروری و ترحم‌برانگیز نباشد

مدیر کمپین حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در ادامه با اشاره به مشکلات بیمه‌ای معلولان خواستار پوشش بیمه‌ای کامل معلولان شد و تصریح کرد: معلولان فاقد بیمه تکمیلی هستند و خدمات به آنان به طور یک پکیج کامل نیست.  خیلی از مراکز درمانی با بیمه سلامت قرارداد ندارند و فقط بیمه سلامت در مراکز درمانی دولتی خدمات ارائه می‌دهند. بنابراین در حوزه توانبخشی لازم است یک تجدیدنظر صورت بگیرد. در حوزه توانبخشی در کشور به دلیل حوادث بالا نیاز داریم که در سال ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تخت توانبخشی ایجاد کنیم اما اکنون در کل کشور، ما فقط در دو بیمارستان و فقط ۱۵۰ تخت داریم و این آمار در حوزه توانبخشی جالب نیست در حالیکه ما در همه نقاط کشور از تهران تا سیستان بلوچستان و جنوبی‌ترین نقطه ایران نیاز به خدمات توانبخشی داریم تا افراد در دوره طلایی درمان فرصت بازیابی و بهبود را از دست ندهند. پس نیازمند یک تفکر جدی و اساسی در دولت جدید هستیم تا افراد بتوانند با شرایط بهتری به زندگی برگردند.

 

 با ضعف حاکمیتی روبرو هستیم 

این فعال حقوق معلولان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخش توانمندسازی معلولان هم گفت: توانمندی از طریق ایجاد شغل و در اختیار گذاشتن لوازم کمک توانبخشی مورد نیاز افراد دارای معلولیت است. همچنین در نظر گرفتن مشوق‌ها و تسهیلات لازم برای آنان است. لازم است کارهای اساسی برای توانبخشی معلولان انجام شود.

 

مروتی با اشاره به اجرایی شدن قانون حمایت ازمعلولان پس از ۶ سال عنوان کرد: این قانون به دلایل مختلف اجرا نشده و نیازمند آن است که دولت جدید این قانون را بدون عذر و بهانه اجرا کند. از طرفی سازمان بهزیستی کشور به عنوان مهمترین  سازمان حمایتی  کشور لازم است که در هیات‌دولت حتی شده به عنوان مهمان حضور داشته باشد تا مباحث مربوط به معلولان را با رفع موانع بین بخشی حل و فصل کند و اثرات مثبتی ایجاد شود. از طرفی خود سازمان بهزیستی باید مورد توجه و حمایت دولت قرار گیرد.

 

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که عدم بهبود وضعیت معلولان به ضعف دولت‌ها برمی‌گردد یا قوانین موجود؟ چنین پاسخ داد: ضعف قوانین ما خیلی کم است. ما از سال ۸۳  قانون حمایت از حقوق معلولان را داشتیم و چند سال بعد از آن به کنوانسیون بین‌المللی حقوق افراد دارای معلولیت پیوستیم. جزو اولین کشورهایی بودیم که به این کنوانسیون پیوستیم و این کنوانسیون هم قوانین بشدت مترقی و بدون نقصی دارد. پس ما نقص قوانین نداریم اما آن چیزی که به نظر می‌رسد اهمیت دارد نگاه دولت‌ها به حقوق افراد دارای معلولیت است که نگاه صدقه‌پروری و ترحم‌برانگیز نباشد. متاسفانه به جز دولت‌ها، مجلس‌های ما هم در دوره‌های مختلف نظارتی بر حقوق افراد دارای معلولیت نداشتند. علیرغم اینکه مجلس دو وظیفه‌ ذاتی دارد، یکی قانونگذاری و یکی هم نظارت بر اجرای قانون. ولی متاسفانه مجلس‌های ما نظارت درست و اصولی نداشتند و دولت‌ها را به علت عدم اجرای قوانین مواخده نکردند. در حالیکه دولت موظف است هر سال گزارش عملکرد اجرای قانون حقوق حمایت از معلولان را به مجلس ارایه کند و مجلس مشروح آن را منتتشر کند. از سال ۹۷ که قانون تصویب شد باید حداقل ۶ گزارش عملکرد می‌داشتیم اما دریغ از یک گزارش عملکرد. سالها اعتراض‌ها صورت گرفته و به گوش مسوولان هم رسیده اما برخی نهادها مثل دستگاه قضا هم آنگونه که باید برای ترک فعل مجریان قانون اقدامی انجام نداده است. البته در دوره اخیر به دلیل اعتراضات نهادهای مستقل حمایت از معلولان، برای ۴ نفر از مسوولان پرونده تشکیل شده و ۲ نفر از آنها قرار کیفری صادر شده است. بنابراین اکنون ما با ضعف حاکمیتی روبرو هستیم نه قوانین.

 

این فعال حقوق معلولان در پاسخ به سوالی مربوط به اینکه آیا تاکنون جامعه معلولان خواسته‌های خود را از کاندیداهای ریاست‌جمهوری بیان کرده‌اند یا از طرف کاندیداها به این تشکل‌ها و سمن‌ها مراجعه شده است یا خیر؟ هم عنوان کرد: از طرف کاندیداها پیشنهاداتی به ما شد اما چون فعالیت در چنین حوزه‌هایی را برای خود منع کرده‌ایم ورود نکرده‌ایم. البته از تشکل‌های دیگر اطلاعی ندارم اما کمپین معلولان مشخصا رویکرد ورود به انتخابات را نداشته و به نفع هیچ کاندیدایی موضع نمی‌گیرد اما از فردی که انتخاب می‌شود مطالبه‌گری را انجام خواهد داد. امیدوارم دولت تازه نفسی که می‌خواهد روی کار بیاید با عملکرد خودشان امید تازه ای برای جامعه معلولان ایجاد کنند و برای بهبود معیشت و توانبخشی آنان کاری کنند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

مجید

معلولیت در ایران رو باید مظلومیتی در مظلومیت عمومی یک ملت شناخت امروز همه‌ی ما در تنگنای اقتصادی هستیم، اما معلولین شدید دیگه در تنگنا نیستن رسماً پشت سد مشکلات اقتصادی غرق شدن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر