پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۳۸ مبتلا به تب دنگ/همه‌گیری در شهریور و مهر

معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد:

۱۳۸ مبتلا به تب دنگ/همه‌گیری در شهریور و مهر





۱۳۸ مبتلا به تب دنگ/همه‌گیری در شهریور و مهر

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۵۰

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگ شناسایی شده که بیشتر از کشور‌های امارات، پاکستان، عراق و غیره بوده و فقط هفت مورد ابتلا از داخل کشور بوده است.
به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، حسین فرشیدی روز سه شنبه در نشست خبری که در محل ستاد برگزار شد، افزود: شهر‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان درگیر بیماری تب دنگی هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
وی اظهارداشت: وزارت بهداشت فقط ۲۰ درصد و ۸۰ درصد مبارزه با پشه آئدس به همکاری سایر سازمان‌ها از جمله استانداران، پدافند غیرعامل، گمرک، وزارت کشور، مرزداران و غیره وابسته است.
فرشیدی ادامه داد: در پاکستان به خصوص شهر پنجور چند سال اخیر بیماری تب دنگی شیوع داشته و این شهر کمتر از ۲۰۰ کیلومتر به مرز ما فاصله دارد و زوار اربعین از این مسیر صورت می‌گیرد.
به گفته معاون بهداشت، در سال ۱۳۹۵ نظام مراقبت از این بیماری در کشور آغاز و در سال ۹۸ پشه آئدس شناسایی شد، تب دنگ مانند سایر بیماری‌های عفونی مانند کرونا، مالاریا از انسان به انسان سالم قابل انتقال است و خوشبختانه دستورالعمل درمانی آن نیز در کشور وجود دارد.
فرشیدی تصریح کرد: پشه آئدس خونخواری انجام می‌دهد و می‌تواند افراد زیادی را آلوده کند، اولین مورد آلوده به این پشه از کشور امارات بوده، این روند افزایش یافته و به تعداد مبتلایان افزوده شد.

وی تأکید کرد: اکنون مردم را آموزش می‌دهیم که در برابر پشه آئدس قرار نگیرند، گزش اول صبح صورت می‌گیرد و صورت و دست‌ها را نیش می‌زند و تا خونخواری نکند، دست بردار نیست.

همه‌گیری تب دنگی شهریور و مهر امسال
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز گفت: در حال حاضر پشه‌های آئدس به علت گرمای هوا در خانه‌ها مستقر شده و با خنکی هوا بیرون می‌آیند و همه‌گیری بیماری تب دانگ در شهریور و مهرماه آغاز می‌شود و باید مردم نسبت به هشدار‌های وزارت بهداشت توجه کنند.
شهنام عرشی اظهار داشت: اکنون در کیش و قشم این پشه‌ها هستند هر چند هنوز انتقال محلی گزارش نشده است، ضرورت دارد افراد از اسپری‌ها یا محلول‌های دور‌کننده‌های پشه و یا از پشه بند استفاده کنند.
عرشی با بیان اینکه در مشهد و قم پشه آئدس پیدا شده است، اظهارداشت: اقدامات بهداشت محیطی و کنترل ناقلین خیلی شدید باید در استان‌های جنوبی و درگیر انجام شود، بهسازی، آموزش و سم پاشی در این استان‌ها توسط کارشناسان بهداشت محیط ضروری است.
وی تأکید کرد: ۱۲۵ بیمار تب دنگ در کشور امارات مبتلا شده و به ایران آمدند با توجه به تحریم و کمبود امکاناتی که داریم تلاش می‌کنیم که اقدامات اساسی را در رابطه با مقابله با این بیماری انجام دهیم.
وی افزود: اکنون سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان پرخطر هستند و در استان‌های شمالی به علت نوع پشه آئدس قدرت آلودگی کمتر است، اکنون رفت و آمد به کشور امارات زیاد است، پشه‌های ما آلوده شدند، وقتی پشه هست و آلوده شده دیر یا زود همه‌گیری خواهیم داشت.
رضایی تصریح کرد: تب دنگی انتقال انسان به انسان و دارو‌های پیچیده ندارد، در صورت ابتلا نباید از دارو‌هایی مانند بروفن و نوافن و آسپرین استفاده شود و فرد مبتلا باید حتماً از آب و مایعات فراوان استفاده کند. مواد شیرین گازدار مانند نوشابه در این بیماران توصیه نمی‌شود.

رئیس دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فقط یک درصد از بیماران فوت می‌کنند، تصریح کرد: معمولاً تب بیماری طی ۲ تا ۷ روز کنترل می‌شود و فروکش می‌کند و درمان بیماری، علامتی است. هنوز هیچ دارو و معجون گیاهی برای درمان قطعی بیماری کشف نشده است. پشه در تمام ساعات یک اندازه نمی‌گزد و شب‌ها بیشتر در اب‌های راکد تخم‌گذاری و روز‌ها گزش را شروع می‌کند. در ساعات اولیه صبح و نزدیک غروب آفتاب، پشه آئدس بیشترین گزش را دارد.
وی گفت: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید با پوشیدن لباس بلند و استفاده از مواد دافع حشرات از گزش مصون بمانند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر