پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مسمومیت مشکوک

علت مراجعهٔ بیش از ۴۰۰ شهروند «رضوانشهر» به مراکز درمانی هنوز روشن نیست

مسمومیت مشکوک

شرکت آب و فاضلاب کشور می‌گوید نتایج آزمایش آب مشکلی را نشان نمی‌دهد، علوم پزشکی هم می‌گوید جای نگرانی نیست





مسمومیت مشکوک

۱۲ تیر ۱۴۰۳، ۲۲:۳۳

پنج روز از شروع ثبت نخستین مراجعه با علائمی شبیه مسمومیت در رضوانشهر استان گیلان می‌گذرد و شمار این مبتلایان اکنون به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است. دلیل این مشکل عمومی هنوز اعلام نشده است. در حالی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید آزمایش‌های کشت آب در حال انجام است و تا اعلام نتیجه معلوم نیست آب آلوده بوده یا نه، آبفای کشور آلودگی آب را رد می‌کند. با این حال دانشگاه علوم پزشکی به شهروندان توصیه کرده است آب را پس از جوشاندن استفاده کنند. تغییر کیفیت آب در مناطق از گیلان در گذشته نیز اتفاق افتاده است.

پـنـج روز از آغـاز مـسمـومـیت‌ شمـاری از شهـرونـدان در «رضوانشـهر» اسـتان گـیلان می‌گذرد و هنوز علت دقیق این مسمومیت‌ها اعلام نشده است.

ماجرا  از صبح جـمعه گذشـته شروع شده که برخی از اهالی رضـوانشـهر با عـلائمی مشابه مسمومیت یا یک بیماری عفـونی در دستگاه گوارشـی بـه بیمـارستان شـهدای رضوانشهر مراجع کردند. موضوعی که احتمال وجود یک عامل مشترک برای بیماری را مطرح می‌کرد. تعداد مراجعه‌کنندگان طی سه روز از ۲۶۰ نفر عبور کرد تا زمان تنظیم این گزارش و براساس آنچه رئیس دانشگاه عـلوم پزشکی گیلان اعلام کرده است تعداد مبـتلایان به این عامل ناشـناخته به ۳۹۷ نفر رسیده اسـت که طی این مـدت بـه مـراکز دولـتی و خـصوصی این شـهرستان مراجعه کرده‌ و به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

 

دکتر «محمـدتقی آشوبی»، رئیس دانـشگاه علوم پزشکی گـیلان، به «پیام ما» مـی‌گوید: «علـت مسـمومیت شـهروندان رضـوانشهری همچـنان در دسـت بـررسی اسـت و تا اعلام نتایج بررسی‌ها نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد». او تایید می‌کند که تهوع و گاه استفراغ از علائم مسمومیت شهروندان رضوانشهری بوده اسـت اما تاکنون هیـچ بیماری به دلیل این علائم در مراکز درمانی شهرستان و استان بستری نشده‌ و همه با حال خوب ترخیص شده‌اند. به گفتهٔ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بررسی‌های لازم انجام شده کلرزنی آب در حد مناسب بوده و تاکید شده که دقت بیشتری صورت گیرد و نمونه‌ها بیشتر کنترل شود. «هنوز نمی‌توان علت قطعی مسمومیت را از آب شرب شهری اعلام کرد. کِشت ۴۸ ساعته آب در دست انجام است و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. شهروندان آب را بجوشانند و دست‌ها را ضدعفونی کنند.»

 

در پیگیری «پیام ما» از شرکت آب و فاضلاب گیلان، روابط عمومی این شرکت با امتناع از توضـیح دربـارهٔ ایـن موضـوع، اعلام کرد که شـرکت آب و فاضـلاب کـشور در ایـن زمینه توضیح می‌دهد. 

«احمد منتظری»، مدیرکل دفتر بهداشت آب و فاضلاب آبفای کشور  هم احتمال آلودگی آب را به تمامی رد می‌کند. با وجود اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یازدهم تیر ماه رسما اعلام کرد که نتایج کشت آب هنوز در دست انجام است و توصیه‌های بهداشتی برای شهروندان در حال انجام است اما منتظری می‌گوید: «آزمایش‌های کلرسنجی و آلودگی انجام شده نشان می‌دهد هیچ مشکلی در آب وجود نداشته است.»

 

او به درخواسـت «پـیام ما» مبنی بر ارسال جواب آزمایشگاه معتـمد پاسخ مثبت نمی‌دهد و می‌گوید این نتایج در اختیار مرکز بهداشت و وزارت بهداشت است. 

مرکز بهداشت گیلان اما پاسخی در این زمینه ارائه نمی‌دهد و رئیس دانشگاه نیز که پیشتر از آماده نبودن این نتایج سخن گفته بود. 

منتظری اما در گفت‌وگویش بر نکته‌ای جالب تاکید می‌کند: «این آلودگی می‌تواند می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد و باید کارشناسان متخصص اپیدمی بر آن مطالعه کنند.»

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی: کِشت ۴۸ ساعته آب در دست انجام است و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. شهروندان آب را بجوشانند و دست‌ها را ضدعفونی کنند

محمد یکی از اهالی «رضوانشهر» که روز شنبه با عـلائمی مـانند دل‌پـیچه و استـفراغ به بیمارستان مراجعه کرده، می‌گوید با وجود تعداد زیاد مراجعان، بررسی وضعیت بیماران خیلی ساده بوده است: «یکی از همسایگان را در زمان مراجعه خودش به بیمارستان و یکی دیگر و فرزندش را در زمان ترخیص دیده‌است کـه بـا علـائمی مشـابه، به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.»

 

او در پاسخ به این سوال که آیا علاوه بر علائم برای بررسی احتمال یک عامل جمعی، آدرس و مشخصات محل زندگی یا تغذیه را از آنان گرفته‌اند یا خیر نیز می‌گوید: «نه آدرس نگرفتند. پرسیـدند شـب قبل غذا چه خوردی. صبحانه چه خوردی. میـوه و سبزی نشسته خوردی یا نه و چیزهایی مانند آن. یعنی چون بیمارستان شلوغ بود بیشتر یک فشار و تب گرفـتند و مـا را روانـه اتـاق پـزشک اورژانس کردند و او هـم همین سوال‌ها را پرسید. سرم زدند و ضد تهوع. یک سری رعایت غذایی هم دادند.»

 

محمد در پاسخ این سوال که آیا برای نوشیدن از آب لوله‌کشی استفاده می‌کند و آیا تا به حال در رضوانشهر سابقه‌ای از بدبویی یا کدری آب دارند یا خیر می‌گوید: «آب لوله‌کشی استفاده می‌کنیم. سال قبل تابستان من سفر بودم فکر می‌کنم خانواده ام چند روز می‌گفتند آب کمی تغییر رنگ داده است.»

 

آنچـه مـحمد مـی‌گوید را مـی‌توان در خبرها دنبال کرد. هفتم شهریور سال گذشته بود که رسانه‌های محلی گیلان از تغییر کیفیت آب در برخی مناطق این استان خبر دادند. همان زمان معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب گـیلان در مـورد تغییر رنـگ و کیـفیت آب در برخـی مناطـق شهر رشـت و اسـتان گفته بود: «شـرکت در بـرخی منـاطق اسـتان درحـال بازسـازی تاسیـسات اسـت و ایـن امر ممکن اسـت در این منـاطق مـوجب تغـییر رنگ و کیفیت آب شود.»

اظهار نظر آبفای کشور: آزمایش‌های کلرسنجی و آلودگی انجام شده نشان می‌دهد هیچ مشکلی در آب وجود نداشته است

ایرنا به نقل از «مازیار غلام‌پور» نوشته بود: «به دلیل نوع بافت خاک استان های شمالی کشور، آب های زیرزمینی این مناطق دارای املاح آهن و منگنز بالایی است که باید با کلر ضدعفونی شود که این امر موجب ایجاد رسوب شده و گاهی به شکل ذرات قهوه ای رنگ در آب دیده می شود.البته این ذرات از طریق تصفیه فیزیکی از آب خارج می شوند اما در بعضی موارد در انتهای شبکه توزیع و جاهایی که مصرف پایین تری دارند، به شکل کدری آب دیده می‌شود که برای رفع این معضل از شیر تخلیه استفاده می‌شود.گاهی هم مشکل رنگ آب به‌‌دلیل بن بست بودن کوچه و ماندگاری آب در بخش انتهایی لوله‌ها در آن مناطق است که در صورت گزارش چنین مشکلی در یک منطقه، پرسنل آبفا به سرعت برای تخلیه آب و شست‌وشوی لوله‌ها اقدام می‌کنند.»

به این ترتیب روشن نیست چه عاملی موجب شده تا رضوانشهری‌ها را با علائمی مشابه بیمار شوند. باید منتظر ماند و دید که آیا دلیل این اتفاق از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت شفاف اعلام می‌شود یا به دست فراموشی سپرده می‌شود. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر