پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راه‌حل‌هایی نوآورانه برای معماری بدون پلاستیک

راه‌حل‌هایی نوآورانه برای معماری بدون پلاستیک





راه‌حل‌هایی نوآورانه برای معماری بدون پلاستیک

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۶

زمانی که این مطلب را می‌خوانید با پلاستیک‌های مختلفی احاطه شده‌اید. حضور آنها در اطرافتان تصادفی نیست. در واقع تطبیق‌پذیری پلاستیک باعث شده که کاربردهای مختلفی داشته باشد. بادوامی، سازگاری و آسانی برای تولید؛ ویژگی‌های پلاستیک است که به گفته سازمان ملل موجب شده، معادل ۲ هزار کامیون زباله در سال تولید شود. ساختمان‌‌سازی هم مستثنی از این قضیه نیست. در ساختمان‌ها پلاستیک در همه مواد مختلف وجود دارد که همین موضوع بر بحران‌های محیط زیستی می‌افزاید. به همین منظور، جست‌وجوی جایگزین‌های بدون پلاستیک می‌تواند مسیری را مشخص کند که در آن معماری به تدریج خود را از این مواد آلاینده جدا و راه‌حل‌های پایداری را ترویج کند؛ مسیری که در نهایت به حفظ محیط زیست ختم می‌شود.

اما استفاده‌نکردن از پلاستیک، کار ساده‌‌ای نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد. بااین‌حال جایگزین‌هایی در حال ظهور است که می‌تواند استفاده از این ماده را کاهش دهد. مجله «archdaily» در گزارشی سراغ فعالان و نوآوران این حوزه رفته و چند مورد را معرفی کرده که به توسعه این صنعت کمک می‌کنند.

 

ساخت آجرهایی با الهام از طبیعت

«جینجر کریگ»، بنیانگذار «StoneCycling» است. او با الهام از طبیعت شروع به بررسی جایگزینی برای سیمان پرتلند [نوعی سیمان که بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان دارد] کرد. در واقع او از اقیانوسی الهام گرفت که در آن باکتری‌های درون‌صخره‌‌ای مرجانی مدت‌هاست به طور پایدار سیمان طبیعی را بدون انتشار کربن تولید می‌کنند. «StoneCycling» تاکید می‌کند که استفاده از مواد کم‌کربن و با کیفیت بالا برای حرکت به سمت ساخت‌وسازهای پایدارتر و استفاده مجدد از مصالح ضروری است.

آجرهایی با الهام از طبیعت

«بیو سیمان» صفر کربن

«Prometheus Materials» سیمان زیستی را تولید می‌کند که پایدار و بدون انتشار کربن است. «زیست‌سیمان» با سنگدانه‌ها مخلوط می‌شود. به طور خلاصه این محصول را می‌توان مانند سیمان و بتن سنتی به کار برد. برای مقیاس‌پذیری هم، مدلی در نظر گرفته شده که مجوز این فناوری را به تولیدکنندگان بتن در جهان می‌دهد تا از تجهیزات خود برای مخلوط‌کردن آن با آب، ماسه و سنگ‌دانه‌های محلی استفاده کنند.

بیوسیمان صفرکربن

کاشی‌های مبتنی بر بیسوس

توسعه مواد مبتنی بر صدف در آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد. زمانی که یک مستند در مورد پرورش صدف الهام‌بخش بنیانگذار Seastex شده بود. برخی از نرم‌تنان دوکفه‌ای از بیسوس [رشته‌هایی که توسط بسیاری از گونه‌های نرم‌تنان دوکفه‌ای ترشح می‌شود] برای چسباندن خود به سنگ‌ها و بسترها استفاده می‌کنند. نتیجه گرفته شده که این ماده می‌تواند در معماری خواص صوتی و عایق داشته باشد و همچنین به‌عنوان یک ضدحریق طبیعی استفاده شود.  شرکت Seastex اعلام کرده که این ماده به‌عنوان جایگزینی برای پشم معدنی و مواد مشتق شده از نفت عمل می‌کند. صدف‌ها برای تولید کاشی جایگزین پایداری هستند زیرا به تغذیه، آفت‌کش‌ها و… نیاز ندارند و تأثیر منفی بر اکوسیستم‌ها را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، صدف‌ها توانایی قابل توجهی برای جذب دی‌اکسیدکربن دارند.

بیسوس

گچ ساخته‌شده از خاک رس

بنیان‌گذاران «Clayworks» با پیشینه‌ای در تکنیک‌های ساختمان‌سازی طبیعی، به‌ویژه ساختمان‌های خاکی، سراغ مزایای محیط زیستی خاک رس رفته و پوشش‌هایی را برای دیوار و سقف ایجاد کره‌اند. Clayworks قویاً معتقد است که با ارائه جایگزینی برای مواد سمی با کربن بالا، آنها می‌توانند سهم قابل توجهی در آینده ای پایدارتر در بخش ساخت‌وساز داشته باشند.

خاک رس

پلتفرمی برای مواد بدون پلاستیک

پلتفرم «PlasticFree» زاییده وبسایت «A Plastic Planet» است. این پلتفرم به دنبال این است که خلاقان بتوانند راه‌حل‌های بدون پلاستیک پیدا کنند. در توضیحات این پلتفرم آمده است: «PlasticFree در حال ساختن اقتصادی برای پس از پلاستیک است…ما فراتر از تعویض پلاستیک با مواد دیگر فکر می‌کنیم و در عوض روی راه‌حل‌هایی تمرکز می‌کنیم که باعث تغییر تحول در سطح برند، صنعت و زنجیره تامین می‌شوند.» به طور کلی، این پلتفرم منجر به همکاری سریعتر در راه‌حل‌های پایدار می‌شود.

پلتفرم

هریک از این نوآوری‌ها نشان می‌دهد که هر گامی در جهت کاهش مصرف پلاستیک مثبت است. هرچند که راه طولانی برای رسیدن به این هدف وجود دارد اما راه‌حل‌های کوچک هم می‌تواند در این راه موثر باشد و بر نسل‌های آینده تاثیر مهمی خواهد گذاشت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نترسید، واگذار کنید!

به بهانۀ سومین نشست گفت‌وگوهای آبی

نترسید، واگذار کنید!

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

برخی روستاهای خراسان رضوی و شرق استان گلستان با شروع فصل گرم با مشکل تأمین آب مواجه شده‌اند

زنگ تنش آبی به صدا درآمد

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

بحران آب برای ۲۸ میلیون ایرانی

اولویت اشتباه وزارت جهادکشاورزی

وزیر جهادکشاورزی از توسعۀ آبزی‌پروی در چاه‌های دومنظوره با کمک تسهیلات خبر داده است

اولویت اشتباه وزارت جهادکشاورزی

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:

توسعه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است

راه‌اندازی تکنولوژی نانوازون در اصفهان

راه‌اندازی تکنولوژی نانوازون در اصفهان

بسیاری از پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی سرانجامی نداشت

گفت‌وگو با مشاور امور برنامه‌ریزی معاونت آب‌وخاک وزارت جهادکشاورزی

بسیاری از پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی سرانجامی نداشت

گورستانی که جاذبه توریستی گواتمالا شده است

گورستانی که جاذبه توریستی گواتمالا شده است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر