پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نمایش مجموعه‌ای از جنوب شرق ایران در کرمان

نمایش مجموعه‌ای از جنوب شرق ایران در کرمان





نمایش مجموعه‌ای از جنوب شرق ایران در کرمان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۱

مجموعه‌ آثاری از تمدن جنوب شرق ایران از موزه به ملی به استان کرمان منتقل و به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش پیام ما به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌ فرهنگی، «نادر علیدادی سلیمانی» گفت: مجموعه انتقالی از موزه ملی به استان کرمان حاصل کاوش‌های علمی در دهه ۴۰ تپه‌ها و محوطه‌های باستانی کلیدی کشور همچون تپه یحیی دشت صوغان شهرستان ارزوئیه در جنوب غربی و شهداد در شرق استان کرمان و حاشیه غربی لوت است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان افزود: این محوطه و تپه از اماکن شاخص باستان‌شناسی جنوب شرق ایران به شمار می‌روند که در نزد باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و تمدن فرهنگ ایران زمین شناخته شده است.

او ادامه داد: کاوش‌های تپه یحیی دهه ۴۰ شمسی و همزمان با محوطه شهداد صورت گرفته است.

علیدادی سلیمانی گفت: در تپه یحیی با هفت دوره فرهنگی و تاریخی سروکار داریم، که قدیمی‌ترین به نام «یحیی شش» خوانده شده و بعد از آن دوره مس و سنگ بوده که به نام «یحیی پنج» است و اشیا مذکور مربوط به دوره «یحیی پنج» است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان در ادامه بیان کرد: آثار تپه یحیی مربوط به هزاره پنج تا شش پیش از میلاد و مجموعه‌ای نفیس از سنگ کلریت و سفال است که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش گذاشته می‌شود.

او گفت: اشیا مربوط به شهداد در نتیجه کاوش‌های سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی است که مربوط به عصر مفرغ و هزاره سوم پیش از میلاد بوده و مرحوم علی حاکمی، آنها را از گورستان‌های باستانی شهداد کشف کرده است.

علیدادی سلیمانی افزود: همزمان در محوطه صنعتگران یا شهر صنعتی شهداد کاوش‌ها منجر به کشف کوره‌های ذوب مس شده است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان گفت: بخشی از اشیا انتقالی مربوط به حوزه تمدنی شهداد از جنس فلز که از لحاظ هنری و باستان‌شناسی بسیار با اهمیت بوده و بیانگر هنر، صنعت و نبوغ فکری صنعتگران شهداد در هزاره سوم پیش از میلاد است.

او افزود: اشیا فلزی شامل بشقاب‌هایی با نقوش برجسته در کف ظرف به روش قلم‌زنی ساخته و پرداخته شده است و بخش دیگری از اشیای شهداد از جنس کلریت بوده که البته می‌توان گفت سرزمین مادری سنگ کلریت دشت جیرفت است.

علیدادی سلیمانی در ادامه افزود: بخشی از اشیا انتقالی به کرمان مجموعه استردادی جیرفت است، که اشیا مربوط به حفاری‌های غیرمجاز سال‌های پایانی دهه هفتاد خورشیدی دشت جیرفت بوده که از مرزهای کشور خارج شده و در بازارها لندن به حراج گذاشته شده بود. با همکاری وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی از حراج آنها جلوگیری شد و طی دو مرحله بیش از ۱۰۰ شیء از اشیا جیرفت به کشور بازگشته است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *