پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حفظ میراث مکتوب بدون مشارکت مردم ممکن نیست

مدیر مرکز اسناد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با «پیام ما»:

حفظ میراث مکتوب بدون مشارکت مردم ممکن نیست

حفاظت و نگهداری و همچنین در دسترس قرار دادن اسناد مستند، رویکردی است که یونسکو در برنامهٔ حافظهٔ جهانی برای ثبت میراث مستند مورد توجه قرار داده است





حفظ میراث مکتوب بدون مشارکت مردم ممکن نیست

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۴۰

لایحهٔ تشکیل «سازمان اسناد ملی ایران» در کشور در ۱۳۴۵ خورشیدی ارائه شد و مجلس شورای ملی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۴۹ خورشیدی، قانون تأسیس این سازمان را تصویب کرد. از آن تاریخ تا ۱۳۹۰، ۱۷ اردیبهشت به‌عنوان روز اسناد ملی بزرگ داشته می‌شد، اما در این سال تصمیم گرفته شد که ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی به‌عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری شود. حالا هرچند نهادهای زیادی در زمینهٔ حفاظت از اسناد ملی و میراث مکتوب فعال هستند،‌ اما از نگاه کارشناسان این حفاظت و پاسداشت، مشارکت مردمی هم می‌طلبد.

روایت‌ها نشان می‌دهد رسم نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک دولتی در ایران از گذشته رایج بوده است، به‌طوری‌که در دورهٔ باستان بایگانی‌های سلطنتی وجود داشت که مغز متفکر سازمان اداری، رئیس بایگانی بود که فرمان‌های شاه را به زیردستان ابلاغ می‌کرد. سازمان‌های آرشیوی سلطنتی در بابل، اکباتان، شوش، پرسپولیس و دیگر شهرهایی که محل زندگی شاهان ایرانی بود، وجود داشت و در دوران پس از اسلام نیز با توجه به تأکید فراوان آموزه‌های اسلامی روی فرهنگ کتابت، حجم اسناد مکتوب و طبیعتاً نیاز به سازماندهی و نگهداری آنها را افزایش داد. در دورهٔ صفویه رونوشت تمام ارقام مربوط به امور مالی و احکام و نشانه‌ها و نامه‌ها و اسناد در دفاتر مخصوصی ثبت می‌شد که محل نگهداری این دفترها انبار دفترخانه بود و «دیوان اعلا» نام داشت. تا اینکه از زمان فرمانروایی فتحعلی‌شاه قاجار، اسناد و مکاتبات و سواد فرمان‌ها در دربار نگهداری می‌شد و آرشیو جزو ادارهٔ بیوتات به‌شمار می‌رفت.

در دورهٔ ناصرالدین‌شاه، علاوه‌بر بخش نگهداری اسناد دربار، اسناد سیاسی در وزارت امور خارجه و اسناد مالی در دستگاه میرزا یوسف‌خان مستوفی‌الممالک گردآوری می‌شد، اما روش صحیحی برای نگهداری اسناد و نوشته‌ها وجود نداشت تا اینکه در ۱۲۷۸ خورشیدی وزارت خارجه به پیروی از روش بایگانی کشورهای اروپایی، بایگانی خود را مرتب کرد.

فریبا فرزام:
میراث مستند ما این‌قدر فراوان و پراکنده است که یک مجموعهٔ اداری موفق نمی‌تواند از همهٔ آنها به‌طور کامل محافظت کند و این محافظت حتماً مشارکت مردمی را می‌طلبد

پس از انقلاب مشروطه اقداماتی برای به‌کار بردن روش‌های نوین بایگانی با استفاده از دانش و تجارت هیئت‌های فرانسوی و بلژیکی انجام گرفت و سرانجام در اردیبهشت ۱۳۰۹ تأسیس مرکزی برای حفظ اسناد دولتی در جلسهٔ هیئت وزیران به تصویب رسید تا اینکه در ۱۳۴۹ خورشیدی سازمان اسناد ملی ایران تأسیس شد و روزی برای اسناد ملی در نظر گرفت شد. چند دهه بعد اما تصمیم گرفته شد که ۱۹ اردیبهشت همزمان با روز بزرگداشت شیخ کلینی به‌عنوان «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نامگذاری شود.

 

 شیخ کلینی که بود؟

سالروز ولادت شیخ کلینی به‌عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است. «محمد بن یعقوب کلینی» از علمای قرون اولیهٔ اسلامی است که در حدود سال ۲۵۵ هجری قمری در روستای «کُلَین» از توابع ری متولد شد.

کلینی که از برجسته‌ترین محدثان جهان اسلام اعم از شیعه و سنی به‌شمار می‌رود و لقب «ثقه‌الاسلام» گرفته است، برای تدوین و تألیف کتاب ارزشمند و معتبر اصول کافی به شهرها و روستاهای مختلف مناطق جهان اسلام مثل خراسان، ایران، شام، عراق و عربستان مسافرت می‌کرد و با دستیابی به کتاب‌های تألیف‌شده توسط شاگردان اهل بیت(ع) به فراگیری حدیث و معارف پرداخت و این کتاب درواقع نخستین کتابی است که به‌صورت جامع در همۀ زمینه‌های اعتقادی، فقهی، اخلاقی، تفسیر و تاریخ، روایات معتبر را جمع کرده است.

 

با توجه به اینکه در تعریف اسناد ملی هم آمده است: «اسناد ملی و میراث مکتوب مجموعه‌ای از اندیشه‌ها، ارزش‌ها، فرهنگ و تغییر و تحولات ملت‌ها هستند که بخش بزرگی از گذشته را بازگو می‌کنند. هریک از آثار مکتوب، سند اندیشه و خط‌مشی و سیر تحولات گذشتگان در بستر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور است که به آیندگان واگذار می‌شود و پشتوانهٔ اصالت تاریخ و بالندگی ملی است»، کار شیخ کلینی و دلیل انتخاب بزرگداشت او به‌نام «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» روشن می‌شود.

  

 اهمیت مشارکت مردمی

گرچه در تقویم ایران، ۱۹ اردیبهشت به‌نام «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» و در تقویم جهانی ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) «روز اسناد و میراث مکتوب در جهان» و روز جهانی آرشیو است که نشان می‌دهد همهٔ کشورها به میراث مکتوب خود اهمیت می‌دهند،‌ اما حفاظت از این میراث هم چالش‌های خود را دارد.

مدیر کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با «پیام ما» این چالش‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید اسناد ملی و میراث مکتوب در معرض مخاطره‌های فراوانی قرار دارند که البته این مخاطره‌ها و نگرانی‌ها هم به کشور ما اختصاص ندارد و در همهٔ جهان مطرح است.

 

«فریبا فرزام» با بیان اینکه شاهد این نگرانی جهانی پایه‌گذاری برنامه‌ای با عنوان «برنامهٔ حافظهٔ جهانی برای ثبت میراث مستند» از سوی یونسکو در سال ۱۹۹۲ است، می‌گوید: «اصطلاح میراث مستند را یونسکو برای میراث مکتوب و اسناد ملی استفاده کرده است که در کشور ما هم جای خود را باز کرده. این میراث مستند البته الزاماً به‌معنی نوشتن نیست و به چهار گروه دیداری، شنیداری، مکتوب و حتی دیجیتال تقسیم می‌شود. اهداف این برنامه هم حفاظت و نگهداری با ایجاد زمینهٔ دسترسی به این آثار است، یعنی این دو را در کنار هم در نظر گرفته.»

 

او با بیان اینکه حفاظت و دسترسی بدون یک دیگر فایده‌ای ندارند، تأکید می‌کند که ما در عین اینکه از میراث مستند حفاظت و نگهداری می‌کنیم، باید آن را به اطلاع جهانیان هم برسانیم و در دسترس پژوهشگران قرار دهیم: «پس در اینکه مخاطراتی میراث مستند را تهدید می‌کند شکی نیست، اما هرچقدر که عموم و مردم نسبت به اهمیت و ارزش میراث آگاه‌تر باشند و قواعد را بدانند و از سوی دیگر قوانینی برای نحوهٔ برخورد با مخاطره‌ها و تهدیدها داشته باشیم، نگرانی ما را دربارهٔ از بین رفتن این میراث کمتر می‌کند.»

فرزام معتقد است که این اتفاق بدون همکاری گستردهٔ مردم و فقط از سوی مسئولان رخ نخواهد داد و توضیح می‌دهد: «میراث مستند ما این‌قدر فراوان و پراکنده است که یک مجموعهٔ اداری موفق نمی‌تواند از همهٔ آنها به‌طور کامل محافظت کند و این محافظت حتماً مشارکت مردمی را می‌طلبد و جلب مشارکت هم بدون آگاهی دادن به مردم ممکن نیست.»

 

مدیر کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود دربارهٔ اهمیت «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «این روز به‌نوعی جلب توجه عمومی به اهمیت اسناد ملی و آنچه میراث مکتوب نامیده می‌شود، است. این دو عنوان به هویت ملی و حافظهٔ جمعی که در کشور باید وجود داشته باشد و حتی جایگاه آن در جهان مطرح هستند و درواقع ضروری است همگان هم در راستای نگهداری و حفاظت از میراث مکتوب کوشش کنند و هم برای معرفی و اطلاع‌رسانی آن یا اینکه در اختیار پژوهشگر قرار گیرد، کمک کنند.»

بخش‌هایی از مصاحبهٔ «اکبر ایرانی»

 مدیرعامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب با سایت کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۱:

«میراث مکتوب در ابتدا با دفتری در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی معاونت امور فرهنگی آغاز به‌کار کرد. سال ۱۳۷۵ به ساختمان مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی منتقل شدیم و زیرنظر آن مؤسسه به کار ادامه دادیم. سال ۱۳۷۷ به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وابسته شدیم. سال ۱۳۷۸ به مؤسسه‌ای غیرانتفاعی، غیرسیاسی، غیردولتی به ثبت مرکز توسعۀ مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مرکز نشر میراث مکتوب رسیدیم. در سال ۱۳۸۲ از وزارت علوم سه گروه پژوهشی گرفتیم و نام مرکز تاکنون «مرکز پژوهشی میراث مکتوب» باقی مانده است. چه بسیار آثار کهن شیعی در کتابخانه‌های اروپایی و ترکیه و شبه‌قاره هست که امکان دستیابی به آنها را نداریم. آرزو دارم بتوانیم نسخه‌های خطی کهن فارسی و آثار معتبر شیعی را در دنیا شناسایی و منتشر کنیم تا نسل امروز از دستاوردهای علمی و فرهنگی نیاکان و دانشمندان خود باخبر شوند. تنوع آثار در میراث مکتوب نشان‌دهندۀ گسترۀ ابعاد تمدنی اسلام و ایران است. هرچه بیشتر این آثار در موضوعات مختلف منتشر شوند، نسل حاضر احساس هویت و غرور بیشتری می‌کند، تلاش می‌کند از ماحصل کوشش‌های نوابغ اسلامی بهره گیرد و برای آیندۀ خود به‌کار برد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *