پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی «دز» متولد شد

اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی «دز» متولد شد





اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی «دز» متولد شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲

رییس پارک ملی دز گفت: تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی خارج از اسارت در این پارک توسط دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسید که این مهم امیدها برای احیای این گونه جانوری منحصر به فرد در زیستگاه اصلی آن را زنده کرد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا، رییس پارک ملی دز گفت: تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی خارج از اسارت در این پارک توسط دوربین‌های تله‌ای به ثبت رسید که این مهم امیدها برای احیای این گونه جانوری منحصر به فرد در زیستگاه اصلی آن را زنده کرد.

 

یاسر رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای نخستین بار در کشور تولد گوساله خارج از اسارت و در زیستگاه اصلی خود در پارک ملی دز به ثبت رسید.

 

او با بیان اینکه تاکنون خارج از اسارت گوساله زایی گوزن زرد ایرانی در کشور به ثبت نرسیده بود، ادامه داد: این تولد، موفقیت آمیز بودن سیاست‌های سازمان محیط زیست در احیای گوزن زرد در زیستگاه اصلی خود یعنی جنگل‌های پارک ملی دز را ثابت کرد.

 

رییس پارک ملی دز اظهارکرد: یک گوزن ماده به همراه گوساله خود در تصویر ثبت شده توسط دوربین تله‌ای دیده شد که سن تقریبی این گوساله سه ماه برآورد می‌شود و نشان از تولید گوساله در اسفندماه و در فصل زادآوری گوزن زرد ایرانی است.

 

تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا برای همیشه منقرض شده است اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

 

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

 

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی به شمار می‌آیند؛ پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر