پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رصد دو گونه در معرض خطر در فیروزکوه

رصد دو گونه در معرض خطر در فیروزکوه





رصد دو گونه در معرض خطر در فیروزکوه

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه از تصویربرداری از دو گونه در معرض خطر، یعنی یک قلاده پلنگ و گربه پالاس، در حین گشت محیط‌بانان این شهرستان خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، «داریوش فرخی» گفت: ماموران اجرایی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزکوه روز گذشته حین گشت و کنترل مناطق طبیعی شهرستان، موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ و یک قلاده گربه پالاس شدند.

او با اشاره به اینکه وجود این گونه‌های ارزشمند در منطقه نشان‌گر مناسب بودن زیستگاه برای حیات آن‌ها است، گفت: پیش از این نیز در گشت و پایش محیط‌بانان در مناطق تحت مدیریت این شهرستان، به دفعات این گونه‌ها مشاهده و از آن‌ها تصویربرداری شده‌است.

پلنگ از گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض است که بیشترین تراکم آن در آفریقای جنوب صحرا است. با این همه اما جمعیت پلنگ از جمعیت دو خویشاوند نزدیکش یعنی شیر و ببر بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.

گربه پالاس یک گربه‌سان وحشی کوچک بومی آسیای میانه است که در معرض خطر انقراض قرار دارد، این حیوان تقریبا کمی بزرگ‌تر از اندازه یک گربه خانگی است. ایران، غربی‌ترین محدوده زندگی گربه پالاس است. این حیوان بیشتر در شمال شرق ایران مشاهده شده و گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن در مرکز و شمال غرب نیز در دست است. به‌ نظر می‌رسد کشته‌ شدن توسط سگ‌های گله تهدید مهمی برای ادامه حیات گربه پالاس در کشور باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر