پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | این دهکده دیگر چوبی نیست

آتش‌سوزی «شفت» ۴۰ ساختمان را از بین برد

این دهکده دیگر چوبی نیست

بررسی «پیام ما» نشان می‌دهد شهرک چوبی روستای گردشگری «امام‌زاده ابراهیم (ع)» قرار نیست دوباره با چوب ساخته شود





این دهکده دیگر چوبی نیست

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۵۷

روستای گردشگری «امام‌زاده ابراهیم (ع)» شفت در ۴۸ کیلومتری مرکز گیلان (رشت) در دهستان چوبر در منطقهٔ ییلاقی و در دامنهٔ کوه اسلار و ونی قرار دارد که به‌واسطهٔ وجود ساختمان‌های زیبا، رنگارنگ و چوبی چندطبقه و وجود چشمه‌های بکر و طبیعت چشم‌نواز، همه‌ساله در بهار و تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و زائران است. امام‌زاده ابراهیم (ع)، مطابق شجره‌نامهٔ موجود این امامزاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. خانه‌های روستا چهار، پنج یا شش طبقه هستند. معمولاً در روستاهای دیگر این نوع خانه‌سازی را نمی‌بینیم که تنها مصالح به‌کاررفته برای خانه‌سازی در روستا چوب باشد.

می‌گویند پنجمین‌بار است که طعمهٔ حریق‌ می‌شود؛ روستایی که وجه تسمیهٔ آن وجود بقعهٔ مبارکهٔ امامزاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است و خانه‌های چوبی رنگین آن یکی از جذابیت‌های گردشگری‌اش شده‌. حالا این جاذبهٔ گردشگری برای پنجمین‌بار طعمهٔ حریق شده است. آن‌طورکه «مهدی نقدی»، فرماندار شفت، می‌گوید روستا پیش‌ازاین در سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۸، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نیز طعمهٔ حریق شده بود. این‌بار آتش‌سوزی رخ‌داده در بامداد ۱۳ اردیبهشت، ۴۰ ساختمان شامل بیش از ۱۲۰ واحد مسکونی و غیرمسکونی را در برگرفت.

 

 ماجرای آتش‌سوزی

آتش‌سوزی روستای گردشگری «امام‌زاده ابراهیم» شفت بامداد پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت، رخ داد که ۴۰ ساختمان شامل بیش از ۱۲۰ واحد مسکونی و غیرمسکونی را در برگرفت. هر ساختمان دارای سه-شش واحد است که به‌طور کامل سوخته‌اند. آن‌طورکه فرماندار شفت روایت کرده است مردم این روستا از کپسول گاز استفاده می‌کنند و در این حادثهٔ آتش‌سوزی با خطرهای ناشی از انفجار مواجه بودیم که کار را برای مردم و آتش‌نشانان و امدادگران سخت می‌کرد. به‌گفتهٔ «مهدی نقدی»، سازه‌های چوبی سرعت آتش را افزایش دادند که البته یک دیوار به طرف حرم امامزاده و یک ساختمان بتنی از گسترش آتش تا رسیدن آتش‌نشانان جلوگیری کرد که اگر آنها نبودند، بازار کامل می‌سوخت. او با اشاره به مصوبهٔ شورای تأمین شهرستان شفت دربارهٔ الزام نداشتن احداث سازه‌های چوبی، تأکید کرده است که چون این روستا به شهرک چوبی معروف است، فقط نمای ساختمان‌ها می‌تواند طرح چوب باشد.

 

  بازسازی با نمای چوب

اینکه آتش‌سوزی در روستای گردشگری «امام‌زاده ابراهیم (ع)» از سیستم سیم‌کشی یک نانوایی (تعطیل) آغاز شد و به ساختمان‌های مجاور سرایت کرد و اینکه گازکشی به روستا در حال انجام است، شاید مهم باشد، اما مهمتر این است که شهرک چوبی روستا ثبت ملی نشده است. بااین‌حال، این شهرک به‌عنوان یک جاذبهٔ گردشگری سال‌هاست مورد توجه بسیاری از گردشگران و زائران این منطقه قرار گرفته و به منبعی برای درآمد اهالی تبدیل شده است.

عضو شورای روستا: مهمترین درآمد اهالی روستا از همین گردشگری است که در فصل گردشگری روزانه تا پنج هزار نفر و سالانه به‌صورت میلیونی میزبان مسافران و حتی گردشگران خارجی است

روستای زیبای «امام‌زاده ابراهیم (ع)» با معماری خاص و جذاب گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به این روستا می‌کشاند، مسافران هم برای زیارت به اینجا می‌آیند، هم برای دیدن طبیعت بکر روستا و هم تماشای خانه‌های چوبی رنگی.

این را عضو شورای روستا به «پیام ما» می‌گوید و توضیح می‌دهد که مهمترین درآمد اهالی روستا از همین گردشگری است که در فصل گردشگری روزانه تا پنج هزار نفر و سالانه به‌صورت میلیونی میزبان مسافران و حتی گردشگران خارجی است.

«حسین صفایی» با اشاره به کاهش گردشگران در روزهای گذشته و بعد از آتش‌سوزی، توضیح می‌دهد که بیش از ۱۲۰ ساختمان و بیش از ۳۰۰ واحد به‌همراه مغازه‌های بازار به‌صورت کامل سوخته‌اند، اما همچنین بخش‌های سالم بازار و مسیرهای دیگر گردشگری روستا آمادهٔ پذیرایی از گردشگران است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان: این روستا واجد ارزش میراثی است و ثبت ملی‌ هم نبوده که حالا میراث‌فرهنگی در فرآیند بازسازی آن دخالتی داشته باشد

او با بیان اینکه ۱۵۸ خانوار با ۴۳۲ نفر جمعیت اهالی بومی روستا هستند که درآمد دیگری جز گردشگری ندارند، تأکید می‌کند که این اتفاق درست در فصل گردشگری (بهار و تابستان مهمترین فصل گردشگری روستاست) رخ داده و اهالی منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.

به‌گفتهٔ صفایی، هنوز شیوهٔ ساخت‌وساز روستا مشخص نیست، اما آنچه مشخص است اینکه احتمالاً دیگر ساختمان‌ها چوبی ساخته نخواهند شد و با مصالح بتن و نمای چوب ساخته می‌شود تا علاوه‌بر ایمنی نمای چوبی روستا هم حفظ شود.

 

بازسازی با بنیاد مسکن است

«ولی جهانی»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز در پاسخ به «پیام ما» می‌گوید این روستا واجد ارزش میراثی است و ثبت ملی‌ هم نبوده که حالا میراث‌فرهنگی در فرآیند بازسازی آن دخالتی داشته باشد.

بازسازی این روستا دست بنیاد مسکن است و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان نیز در این باره به «ایرنا»‌ گفته است که دو تیم نقشه‌برداری در روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت مستقر هستند و نقشه‌برداری واحدهای آسیب‌دیده در حادثهٔ آتش‌سوزی به‌دلیل تعیین حدود اربعهٔ مالکان و جلوگیری از تداخل به زمین‌های همجوار در حال انجام است.

به‌گفتهٔ «حامد دائمی»، پس از اتمام نقشه‌برداری و تعیین پلاک‌ها که بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد، بنیاد نسبت به آواربرداری اقدام می‌کند.

 از قدیم‌الایام یکی از دلایل ساخت خانه با چوب در این منطقه، اقلیم این روستاست و اینکه حمل مصالح به روستا بسیار کار سختی بود. خانه‌ها با چوب درختان راش ساخته شده‌اند؛ درختی که در این روستا به‌خوبی رشد می‌کند. اهالی روستا در گذشته‌های دور، از رنگ‌های طبیعی چوب راش برای نمای خانه‌هایشان استفاده می‌کردند. جاذبهٔ اصلی این منطقه هم سبک معماری بناهای آن است که در چندطبقه و با مصالح فقط چوبی ساخته می‌شود و غیر از طبقهٔ همکف معمولاً بقیهٔ طبقات دیواری ندارند و فضاها با پرده تقسیم می‌شود، در گذشته که راه آسفالت نداشت، مردم گیلان به‌عنوان یک سفر زیارتی برای اقامت حداقل یک شب به این منطقه می‌آمدند و از این بناها به‌عنوان اقامتگاه استفاده می‌کردند. پیش‌ازاین گفته می‌شد بعد از آتش‌سوزی چندسال قبل به‌دلیل نبود نظارت کافی بر ساخت‌وسازها، بعضی بناها با اسکلت بتونی ساخته شدند، اما به‌نظر می‌رسد این اتفاق کاملاً با نظارت رخ داده است و در بازسازی بعدی هم در دستورکار خواهد بود؛ نکته‌ای که خطر از دست رفتن جاذبهٔ گردشگری روستا را با خود به‌همراه دارد. جالب اینکه مسئولان میراث‌فرهنگی گیلان نیز آن‌طورکه به «پیام ما» پاسخ می‌دهند دربارهٔ این موضوع حساسیتی ندارند و حالا باید منتظر ماند و دید بازسازی این روستای گردشگری چطور پیش خواهد رفت.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *