پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محمد کاموس

محمد کاموس

روزنامه نگار

آثار دوده‌ها را پاک کردیم

محمد کاموس

۱۷ فروردین ۱۴۰۳

آثار دوده‌ها را پاک کردیم

|پیام ما| روستای «سراب بهرام» در پنج کیلومتری جنوب شهر نورآباد ممسنی و در مسیر این شهر به کازرون قرار دارد. نام این روستا از سراب (چشمه) بزرگی که در کنار آن قرار دارد، گرفته شده است. سراب نیز نام خود را از نقش‌برجستهٔ زیبایی که بر دیوارهٔ مجاور آن حک شده است، به‌دست آورده. در این نقش‌برجسته که ۳.۸۵ متر عرض و ۲.۹۰ متر ارتفاع دارد، بهرام دوم، پنجمین شاه ساسانی (۲۷۶-۲۹۳ میلادی)، در میان چهار نفر از صاحب‌منصبان دولتی به تصویر کشیده شده است. بهرام دوم درحالی‌که دست‌ها را بر روی غلاف شمشیرش گذاشته است، در وسط و کمی جلوتر از سایرین بر روی تخت نشسته است. طرح اولیهٔ مرمت این اثر سال ۱۳۹۹ تهیه و سال ۱۴۰۱ نیز مرمت‌هایی روی این اثر صورت گرفت.
بولدوزر مدیریت شهری در حال تخریب است

محمد کاموس

۱۴ فروردین ۱۴۰۳

بولدوزر مدیریت شهری در حال تخریب است

|پیام ما| نیمه‌های اسفند تصاویری از حصارکشی مشکوک در پارک قیطریه منتشر شد؛ حصارکشی‌ای که بعدها با اظهارنظرهای شهردار تهران مشخص شد برای ساخت مسجد در این پارک کشیده شده‌ است. گرچه «علیرضا زاکانی» تأکید کرده بود قرار نیست در این محوطه درختی قطع شود و درختان ارزشمند این محوطه جابه‌جا خواهند شد، اما نگرانی‌ها دربارهٔ پارک قیطریه محدود به درختان نیست. پارک قیطریه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین اجزای محلهٔ قیطریهٔ شمیران در شمال تهران که خانهٔ امیرکبیر را نیز شامل می‌شود، یک میراث فرهنگی است.
لاشه‌خواری که نماد سعادتمندی شد

محمد کاموس

۶ اسفند ۱۴۰۲

لاشه‌خواری که نماد سعادتمندی شد

|پیام ما| پرندهٔ «هما» که در فرهنگ ایران نماد سعادت و خوشبختی است، همین چندروز پیش شبکه‌های مجازی را قرق کرد. تصاویر و فیلم‌هایی از دیده‌شدن هما در منطقهٔ البرز دست‌به‌دست شد که گویی دیده‌شدن این پرنده موضوع عجیبی است و برخی هم به اشتباه آن را هما نمی‌دانستند و معتقد بودند هما شکل دیگری دارد. انتشار اطلاعات اشتباه و تحریف‌هایی که حتی دربارهٔ اسطوره‌های پیرامون هما منتشر شده است، موجب شد به این پرنده و باورهای اساطیری درباره‌اش نگاهی بیندازیم.
افتتاح نمایندگی‌های کانون جهانگردی در ۱۳ کشور

محمد کاموس

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

افتتاح نمایندگی‌های کانون جهانگردی در ۱۳ کشور

|پیام ما| چند روز پیش یکی از خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر راه‌اندازی دفاتر اطلاع‌رسانی سفر به ایران در ۱۳ کشور منتشر کرد و نوشت که دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از ایران که از سال ۱۳۹۸ تعطیل شده بودند، این‌بار با عنوانی جدید، اما با همان رویکرد قبلیِ اطلاع‌رسانی، تبلیغ و بازاریابی گردشگری ایران، در ۱۳ کشور راه‌اندازی شدند. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و همچنین روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» تأکید می‌کنند که این نمایندگی‌های جدید ارتباطی به دفاتر اطلاع‌رسانی پیشین ندارند.

محمد کاموس

۲۰ شهریور ۱۴۰۲

گردشگری فضایی، یک تجربهٔ غیرمسئولانه