پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

«خاطره استاد‌رضایی» معتقد است صنایع دستی، ضوابط درست و ساختار معینی در حوزه صادرات ندارد که باید اصلاح شود





راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲:۰۸

هنرمندان صنایع دستی این روزها بیش از هر زمان دیگری به حاشیه رفته‌اند و بدون حضور در آمارهای رسمی فعالیت‌هایشان ادامه دارد. کارشناسان مهم‌ترین دلیل این کنج‌نشینی هنرمندان را نبود حمایت‌های خدماتی و تبعات متعددی می‌دانند که در صورت خوداظهاری آن‌ها می‌تواند رقم بخورد. این در حالی است که از سال گذشته و همین روزهای ابتدایی سال ابلاغیه‌هایی صادر و برنامه‌های متعددی در حوزه صنایع دستی اجرا شد که می‌تواند به تقویت صادرات محصولات این بخش یاری رساند. البته بدون وجود آمار و اطلاعات دقیق درباره جامعه فعالان صنایع دستی، نمی‌توان انتظار چندان بالایی از تحقق این برنامه‌ها به نفع هنرمندان داشت. «خاطره استاد رضایی»، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی تهران و عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» دربارهٔ مصوباتی که اخیرا در حوزهٔ صنایع دستی و راهکارهایی که بتواند فعالان صنایع دستی را از انزوا خارج کند، به نکات مهمی اشاره می‌کند.

چرا ابلاغیه‌هایی که دربارهٔ صنایع‌دستی صادر شده، نتیجه‌ لازم را نداشته است؟

تصمیماتی که طی سال‌های گذشته در حوزهٔ صنایع دستی گرفته شد بیشتر ناگهانی و سلیقه‌ای بود، اما اخیرا تلاش ویژه و متمرکزی از حوزه ریاست جمهوری در حال شکل‌گیری است. اگر اصلاحیه دربارهٔ سیاست‌های قبلی انجام و به موقع اجرا و ضمانت اجرایی آن ابلاغ شود می‌توان به آینده صنایع دستی و رفع چالش‌های آن امیدوار بود. از جمله ابلاغیه‌ای است که اخیرا اعلام شده و می‌تواند حضور جامع‌تر هنرمندان ایرانی در حوزه صادرات را رقم بزند. همان بحث حذف سقف خروج مصنوعات فلزی به ویژه نقره‌های دست‌ساز. طی سال‌های گذشته خروج مصنوعات فلزی از کشور محدود شد و از همان زمان هم مورد اعتراض قرار گرفت. این حوزه می‌توانست یکی از منابع ویژه صادراتی و با اعتراض جامعه هنرمندان و مطالبه آنها همراه شد. اصلاحیهٔ اخیر، اگر به درستی اجرایی شود، می‌توان به توسعه و رونق صنایع دستی امیدوار بود.

 

حتی با تحقق حذف این سقف خروج مصنوعات نقره دست‌ساز، آیا عواملی وجود دارد که منجر به خروج بی‌ضابطه و محقق نشدن ارزآوری برای کشور شود؟‌

به طور کلی صنایع دستی، ضوابط درست و ساختار معینی در حوزه صادرات ندارد که باید اصلاح شود. اصلاح این اصل هم هیچ زمانی از سرلیست مطالبات تولیدکنندگان صنایع دستی حذف نشده است. البته در برخی دولت‌ها ساختار و توسعه صادرات در سرفصل‌های اصلی قرار گرفته و برخی مباحث هم مطرح شده باشد، اما واقعیت این است که این ساختار تا کنون تثبیت نشده. در دولت سیزدهم با توجه به این که نگاه آنها اصلاح در کل ساختار بوده که دشوار است. به طور کلی جوامع تخصصی حوزه صادرات در همه گرایش‌ها در تلاش هستند که این مطالبات به صورت منسجم پیگیری شود. قاعدتا اگر حل مسئله اصلی یعنی وجود و ایجاد ساختار با ضمانت اجرایی و نظارت در قالب تولید و صادرات با محوریت صنایع دستی تثبیت شود، به طور یقین یکی ثمرات آن توسعه صادرات خواهد بود. در غیر اینصورت باید انتظار نتیجه معکوس داشت.

 

این چالش‌ها در حوزه واردات هم وجود دارد؟

همانطور که در بحث صادرات برخی حوزه‌های صنایع دستی دچار مشکلاتی هستیم، این چالش‌ها در بخش واردات برخی محصولات برای تولید انبوه حوزه صنایع دستی وجود دارد. از جمله ترمه و نخ ابریشم که در بخش تولید داخلی ما مشکلاتی داریم و باید از کشوری مثل چین این مواد واردات شوند. این مساله در قیمت نهایی ترمه ایران تاثیر دارد. درنتیجه چه صادرات و واردات تا مادامی که ساختار نظامند نداشته باشد، شاید به صورت مورد به مورد پیش برود، اما صورت مساله اصلی برای ضوابط درست و ساختار معین در همین حوزه هم نباید از صف مطالبات خارج شود.

 

به جز مواردی که مطرح کردید، یکی از مشکلات مهم حوزه صنایع دستی نبود آمار و اطلاعات دقیق است که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس هم در گزارش اخیر خود آن را مورد نقد قرار داده بود. بدون دسترسی به آمارهای دقیق آیا می‌توان مسیر مناسب و ساختار نظام‌مند برای این حوزه ترسیم کرد؟

آمار و اطلاعات در تمام حوزه‌ها و در سطح ملی معضل بزرگی به شمار می‌رود و صنایع‌دستی هم تافته جدا بافته نیست. به تولیدات صنایع دستی، اعم از شهری و روستایی و حوزه عشایری و کارگاه‌های سنتی تنوع بسیار بالایی دارند و تکفیکی هم در این باره رخ نداده است. به همین دلیل جامعه جامعه هدف تولیدکننده هم نامعین و حتی ارائه خدمات رفاهی هم ناقص بوده.

حوزه صنایع‌دستی می‌توانست یکی از منابع ویژه صادراتی و با اعتراض جامعه هنرمندان و مطالبه آنها همراه شد. اصلاحیهٔ اخیر، اگر به درستی اجرایی شود، می‌توان به توسعه و رونق صنایع دستی امیدوار بود

زمانی که تصمیم می‌گیریم بستری را برای توسعه یک صنعت یا گرایش تولیدی در نظر بگیریم، باید صفر تا 100 زمینه‌هایی که بستر را ارتقا می‌دهد، در نظر بگیریم. به همین دلیل برای شناسایی تولید کننده در این شاخه لازم است در بخش دولت یکسری بسته‌های حمایتی ایجاد شود. بسته حمایتی برای جامعه هدف رغبت ایجاد می‌کند و این مشمول همان گروهی که بدون آمار و ثبت کار می‌کند، هست. این در حالی است که هنرمندان ما خدماتی از بخش حمایتی نمی‌گیرند و اگر در آمار هم قرار بگیرد درگیر مباحث قانونی می‌شوند، به همین دلیل ترجیح می‌دهد که در سایه بمانند.

 

آسیب این در سایه ماندن هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی چیست؟

این مسئله به صورت همزمان بلاتکلیفی برای دو گروه رخ می‌دهد؛ مدیران و هنرمندان. مدیران نمی‌دانند با چه جامعه آماری در این حوزه مواجه هستند و فعالان حوزه صنایع دستی هم هیچ خدمات حمایتی ندارند، به دلیل ترس از تبعات بعدی از خوداظهاری پرهیز می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد فاصله بین این دو گروه است و شناسایی جامعه هنرمندان و تولیدکنندگان را با چالش مواجه می‌کند. ما این موارد را با مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت مفصل مطرح کردیم. از جمله ضرورت شناسایی جامعه هنرمندان برای ارائه خدمات و مشاوره‌های حقوقی برای قراردادها، تامین مواد اولیه، مجوزهای کمک‌کننده تولید و دسترسی بازارو… است. تمام این موارد به هم متصلند. در جایی که ما آمار اولیه، بسته حمایت و مشوق قانونی همچنین خدمات پیوسته و معین را نداریم، قطعا در خروجی اصلی به مشکل برمی‌خوریم.

 

دسترسی به این آمارها چطور محقق خواهد شد؟

برای این که به یک آمار نهایی برسیم باید تمام ابزارهای حمایتی و مشوق‌ها فعال شود. یک بخش عمده آن به خدمات تعریف شده دولت برمی‌گردد و بخش دیگر هم مطالبه جامعهٔ هنرمندان مربوط است. باید هر دو وضعیت را در نظر گرفت. اگر قرار است نتیجه بگیریم، تغییری در ساختار و آمار صحیح و بانک اطلاعاتی دقیق داشته باشیم، باید از مشارکت بخش مردمی استفاده کنیم. یعنی تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و گروه‌های مختلف مردمی پای کار بیایند تا اشکالات رفع شود.

زمانی که تصمیم می‌گیریم بستری را برای توسعه یک صنعت یا گرایش تولیدی در نظر بگیریم، باید صفر تا ۱۰۰ زمینه‌هایی که بستر را ارتقا می‌دهد، در نظر بگیریم. به همین دلیل برای شناسایی تولید‌کننده در این شاخه لازم است در بخش دولت یکسری بسته‌های حمایتی ایجاد شود

تا به عنوان بازوهای غیردولتی برای توسعه این حوزه به بدنه اصلی متصل شوند. تا زمانی که این‌ها در بخش حکمرانی و اجرایی در سطوح مختلف وزارتخانه و استانی در کنار هم قرار نگیرد و فراخوان‌های بخش مردمی رخ ندهد، عملا یک گوشه کار لنگ است. امیدوارم با توجه به ابلاغ‌هایی که در سال گذشته و روزهای ابتدایی ۱۴۰۳انجام شده، همچنین فوریت معاونت صنایع‌دستی ظرف مدت یک ماه اقدامات لازم صورت گیرد و با ورود بخش دولت به عرصه اجرایی و رغبت بخش مردمی گرهٔ دوجانبه آمارها حل شود. اگر دوستان در بخش برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، ابلاغیه‌ها را اجرا کنند، می‌توانیم نتیجه بگیریم. 

 

در این حوزه دو مسئله مهم دیگر هم مطرح است؛ تدوین سند ملی صنایع دستی و شرکت‌ توسعه صنایع دستی، تحقق این دو چه آثاری خواهد داشت؟

دقیقا و دو ابزار اصلی هم هستند. در بحث تنظیم سند ملی صنایع دستی ما در جلسات حضور داریم و به طور مکرر موارد مهم حوزه‌های تخصصی را تاکید می‌کنیم. از حوزهٔ ما در بخش تعاون برای ایجاد تشکل‌های قوی در حوزه تولید، فروش، صادرات، بازرگانی، آموزش، تامین مواد اولیه، پشتیبانی نقاط پراکنده (هنرمندانی که نقاط مختلف کشور حضور دارند و فعال هستند) در تدوین این سند تاکید کرده‌ایم. همچنین به نقش اتاق‌های سه‌گانه تجاری؛ تعاون، بازرگانی و اصناف اشاره شده است. در این‌باره همکاری‌های خوبی هم از سوی معاونت صنایع دستی وجود داشته است. تاکنون این سند وجود نداشته و زمانی که تدوین و ابلاغ شود، یک نقشه راه است و جامعه هدف را از سردرگمی نجات می‌دهد. مساله دوم در بخش شرکت توسعه صنایع دستی می‌توانیم امیدوار باشیم که دو ابزار جدی و واقعی که قبلا وجود نداشته و اگر هم بوده به صورت ناقص اجرایی شده، به شکل کامل عملیاتی شود. این اتفاق منجر به رغبت بیشتر فعالان این حوزه در کنار بازوهای اجرایی و حاکمیت شود و نتیجه آن خروج از بلاتکلیفی تمام گروه‌های فعال در این حوزه است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *