پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دستور پلمب پارکینگ و برخورد با مسببان قطع درختان صادر شد

ورود دادستان ساری به قطع ۴ هزار درخت هیرکانی به بهانه ایجاد پارکینگ

دستور پلمب پارکینگ و برخورد با مسببان قطع درختان صادر شد





دستور پلمب پارکینگ و برخورد با مسببان قطع درختان صادر شد

۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۴۰

قطع بیش از چهار هزار اصله درخت در سطح یک هکتار در جنگل‌های هیرکانی برای ساخت پارکینگ در حالی خبرساز شد که به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور قراردادی برای ایجاد پارکینگ در این منطقه وجود ندارد. با این حال مسئولان منابع طبیعی موضوع را هماهنگ شده عنوان کرده‌اند. پس از بازتاب گسترده این اتفاق دادستان مرکز مازندران دستور پلمب بخش پارکینگ و باجه غیرقانونی دریافت وجه در مجتمع گردشگری الیمالات و برخورد با مسببان قطع درختان را صادر کرد.

چند روزی است خبر قطع گسترده درختان برای ساخت پارکینگ در جنگل‌های هیرکانی نگرانی زیادی برای مردم و دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است. این خبر در روزهای گذشته توسط خبرگزاری‌ها منتشر شده و بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. آن طور که خبرگزاری ایرنا نوشته این اتفاق در بهمن ماه سال گذشته(۱۴۰۲) رخ داده. موضوعی که «محمد محمدی» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان نور هم آن را تایید کرده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر زمان قطع درختان را یکی دو ماه اخیر اعلام کرده و گفته: علاوه بر قطع درختان شاهد تخریب اراضی ملی نیز هستیم.

قراردادی برای ایجاد پارکینگ وجود ندارد

به گفته محمدی در مجموع میزان قطع به بیش از چهار هزار اصله در سطح یک هکتار می‌رسد و بیشتر گونه‌ها از نوع جنگلی شامل ممرز، توسکا و غیره است. همچنین قطر درختان از ۲۵ سانتی متر به پایین بوده. علاوه بر این شیار آبراه نیز پر شده که دارای تخلف ماده ۶۹۰ است و باید جریمه آن پرداخته شود زیرا در صورت بروز سیل، احتمال خطر در آن منطقه وجود دارد.
قطع این حجم عظیم از درختان در حالی انجام شده که فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی می‌گوید قراردادی برای ایجاد پارکینگ در منطقه مورد نظر وجود ندارد: «هیچ قراردادی برای ایجاد پارکینگ در حاشیه این پروژه گردشگری وجود نداشت و گزارش به مدیر شهرستان و مدیرکل داده شده است.»
موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که طبق صحبت‌های فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نور گزارش قطع درختان به مسئولان منابع طبیعی شهرستان و استان اعلام شده و آن‎ها موضوع را هماهنگ شده عنوان کرده‌اند: «گزارش تخریب و قطع درخت به مدیرکل منابع طبیعی نیز اعلام شد و وی در پاسخ گفته بود که به دلیل آنکه در زیر سیم فشار قوی است، موردی ندارد.»
بر اساس اطلاعاتی که در خبرگزاری ایرنا در مورد مجتمع گردشگری سد الیمالات شهرستان نور وجود دارد عملیات اجرایی ساخت فاز نخست این مجتمع گردشگری با اعتبار حدود ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار در فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد است.
ساخت مراکز اقامتی، پذیرایی، پیست دوچرخه سواری کوهستان، زیب لاین، درشکه سواری، حیات وحش، بیشه حیوانات، تیمارگاه پرندگان از مشخصات این طرح است.
در ۱۹ آبان ۱۴۰۲ نیز فاز دوم عملیات اجرایی ساخت فاز دوم مجتمع گردشگری سد الیمالات شهرستان نور با اعتبار حدود ۵۴۰ میلیارد ریال آغاز شد.
سد الیمالات به عنوان یکی از بزرگ ترین آثار انسان ساختی و طبیعی به گستره حدود ۱۷ هکتار در هشت کیلومتری مسیر جاده نور – چمستان قرار دارد.

ورود دادستانی و صدور دستور برخورد با مسببان قطع درختان

انتشار این اخبار قطع گسترده درختان برای ساخت پارکینگ در جنگل‌های هیرکانی واکنش دادستانی مازندران را در پی داشت. «محمد کریمی» دادستان مرکز مازندران از منطقه بازدید کرد. آن طور که مهر نوشته او دستور پلمب بخش پارکینگ و باجه غیرقانونی دریافت وجه در مجتمع گردشگری الیمالات و برخورد با مسببان قطع درختان را صادر کرد.

به گفته کریمی برای عاملان و مدیران نیز پرونده کیفری تشکیل شد: «برای عاملان و مدیرانی که در تخریب جنگل و قطع درختان و خاک‌برداری عرصه‌ای حدود ۲.۵ هکتار و انسداد آبراهه‌های طبیعی با فعل و ترک فعل خود موجب تخریب انفال و بروز خسارت به بیت‌المال شدند، پرونده کیفری تشکیل شده که پس از تفهیم اتهام متهمان، پرونده جهت رسیدگی به دادسرای مرکز استان ارسال خواهد شد

این نخستین‌بار نیست که جنگل‌های هیرکانی دچار تخریب می‌شوند. بنابر اعلام منابع طبیعی استان مازندران، سال گذشته چندین فقره قطع درخت در حوزه‌های تحت پوشش اعلام شد.
یکی از موراد سال گذشته، سه باند بزرگ سازمان یافته قاچاق چوب در جنگل‌های مازندران بود که در این رابطه بیش از ۵۰ نفر که برخی تبعه خارجی بودند شناسایی و دستگیر شدند. جنگل‌های هیرکانی در سال‌های گذشته چندین بار هم دچار آتش‌سوزی شدند. در آذرماه ۱۴۰۲ حدود پنج هکتار از جنگل‌های بالادست لفور در منطقه سوادکوه شمالی دچار آتش‌سوزی شد. یک سال پیش از آن در آذرماه ۱۴۰۱، پنج روز پس از آغاز حریق در جنگل‌های هیرکانی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان از نابودی ۴۰ هکتار جنگل در این آتش‌سوزی خبر داد.

جنگل‌های هیرکانی ایران با قدمت ۴۰ میلیون سال، از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیاست. هیرکانی تیرماه ۱۳۹۸ به‌ عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. جنگل‌های شمال ایران دارای ۹۰ گونه درختی، ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌ها حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپا است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *