«پیام ما» از کارآفرینی اجتماعی زنان بومی جزیرهٔ کیش گزارش میدهد
«برایا»، بازتاب صدای زنان بومی
بنیانگذاران خانهٔ زنان بومی کیش: ایجاد شغل پایدار و کسب درآمد برای زنان بومی ساکن جزیرهٔ باعث افزایش اعتماد بهنفس، حس قدرت و ارتقای توانمندی آنها شده است
۲۶ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۵۳
بسیاری از مردم، جزیرهٔ کیش را به مراکز خرید، هتلها، رستورانها و کافهها میشناسند؛ درحالیکه جزیرهٔ کیش مکانهای دیدنی و پاتوقهای کمتر شناختهشدهای در روستاهایی به اسم «باغو» و «سفین» دارد که در میان ساختوسازهای انبوه و جریانهای مخرب جزیره اتفاقهای نو و خلاقانهای را رقم زده است. یکی از این اتفاقهای خوب در جزیرهٔ کیش تأسیس «خانهٔ زنان بومی کیش»، احیا و بازسازی گاراژهای قدیمی و تبدیل آن به کافهای برای فروش محصولات خوراکی جنوبی و دکانی برای فروش دستسازههای زنان است. کافهای دلنشین و زیبا در محلهٔ سفین قدیم، روبهروی موزهٔ مردمشناسی خانهٔ بومیان کیش که تا چند سال پیش گاراژهای قدیمی بودند که هرگز کسی به آنها توجه نمیکرد. تا اینکه «نغمه نقیلو» همراه با تیم «انجمن طرح سرزمین» تصمیم میگیرند این مکان را به محلی برای کارآفرینی اجتماعی زنان با هدف توسعهٔ گردشگری پایدار در روستای سفین تبدیل کنند. آنها با پشتکاری که داشتند موفق شدند این مکان را به یکی از جاذبههای گردشگری و پاتوق خوراکی، فرهنگی و هنری در بیاورند.
در ساخت این دکانها تمام ظرافتهای معماری کیش بهخوبی رعایت و اجرا شده است. تمامی نوشتههای روی تابلوها دستنویس و مشابه رسمالخطهای واقع در «مسجد ماشه» است. دیوارهایی از جنس مرجان و گچ سفید، سقف و سایهبانهای ساختهشده از چوب و برگ درختان نخل که در عین سادگی، فضای بسیار زیبایی را خلق کرده و باعث شده این دکانها بسیار شبیه معماری کهن خلیجی شود. استفاده از میز و صندلی، دکورها، در و پنجره و ستونهای چوبی، همچنین انتخاب وسایل بهکارگرفتهشده مانند هاون سنگی و صندوق قدیمی،کوزهها و حتی گلهای کاغذی همه نشاندهندهٔ اصالت، توجه به اقلیم، سنت و فرهنگ بومیان جزیرهٔ کیش است.
گامی به سوی توانمندسازی زنان بومی
«نغمه نقیلو» و «حامد مشیری» از بنیانگذاران خانه زنان بومی کیش، دکان «برایا» و «رهآورد» هستند. هر دو فعال اجتماعی و محیطزیستی و موسس انجمن طرح سرزمین (فعال در زمینهٔ حفاظت از طبیعت، تنوعزیستی و آموزش پایداری) هستند. در گفتوگو با نغمه نقیلو که تحصیلاتش مهندسی محیطزیست و اکوتوریسم است، متوجه شدم که او با توجه به فعالیتهایی که از سال 1375 تا به امروز در زمینهٔ حفاظت از محیطزیست، تورهای اکوتوریسم یا همان طبیعتگردی پایدار و همچنین همکاری با سازمان ملل، تجربههای باارزشی در زمینهٔ فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی بهدست آورده است.
نغمه نقیلو: هدف ما از این اقدام، ایجاد حس نشاط و کار برای زنان و فراهمکردن زیرساخت توسعهٔ گردشگری بومی بوده است
تجربههایی که میتوان گفت چراغ راهی برای شروع فعالیتهای مشارکتی با زنان بومی در جزیرهٔ کیش شدهاند. بهعنوان مثال او در فعالیتهایی که در روستاهای سمنان و اصفهان با هدف توسعهٔ گردشگری پایدار داشته، به این نتیجه رسیده است که با بررسی اصولی و ریشهای فعالیت زنان و کارهایی که با توجه به اقلیم در طول روز در روستا انجام میدهند، میتوان به اقتصاد محلی و گردشگری یک منطقه کمک کرد.
از حفاظت دلفین و نهنگ تا کارآفرینی برای زنان
علاقه و دغدغهٔ این زوج بهویژه نقیلو به فعالیت با جامعه محلی و توسعهٔ گردشگری بومی به همینجا ختم نشد و با مهاجرت از تهران به کیش هم ادامه یافت. با اینکه دلیل اصلی مهاجرتشان به کیش برای زندگی و اجرای پروژههای حفاظت از دلفین و نهنگهای خلیج فارس بود اما با بررسی و تحقیقاتی که انجام دادند، دریافتند که در زمینهٔ توسعهٔ گردشگری بومی در جزیرهٔ کیش کار چندانی صورت نگرفته است. بههمین خاطر این زوج تصمیم گرفتند بهصورت جدی در این زمینه فعالیتشان را شروع کنند. آنها با زندگی در کیش و بعد از گذشت سالها توانستند رفتهرفته با جامعهٔ محلی کیش بهویژه زنان ارتباط بگیرند و اعتماد آنها را جلب کنند. نقیلو میگوید: «ما ابتدا با برگزاری چندین جلسه با زنان در مسجد محله توانستیم بهخوبی آنها را بشناسیم و از خواستههایشان مطلع شویم.» آنها متوجه شده بودند که زنان دوست داشتند در جایی مناسب در نزدیکی خانههایشان دور همدیگر جمع شوند و مهارتی مثل آشپزی و خیاطی را فرا گیرند.
بههمین خاطر مکانی را برای راهاندازی کارگاه خیاطی در خود بافت محلی اجاره و با کمک خیرین و صاحبان کسبوکار در جزیره، گارگاه را تجهیز کردند. آنها از قبل با نیازسنجیهای صورت گرفته، دریافته بودند که در جزیره مصرف پلاستیک بهشدت زیاد است و کارگاهی برای تولید کیسههای پارچهای هم وجود ندارد. بههمین منظور با موسسهٔ «مانیز» وارد همکاری شدند و به زنان دوخت ساکهای پارچهای را آموزش دادند اما بعد از چند سال بهدلیل دریافت نکردن سفارش، گرانشدن پارچه و با شیوع کرونا، فعالیت زنان در کارگاه خیاطی کاهش پیدا کرد.
تا اینکه نقیلو و همکارانش تصمیم گرفتند در سال ۱۳۹۹ رویدادی را با زنان بومی و با حمایت و پشتیبانی معاونت گردشگردی سازمان منطقهٔ آزاد کیش بهمنظور معرفی خوراکهای سنتی-بومی کیش برگزار کنند. چون یکی از اهداف این رویداد احیای خوراکیهای قدیمی توسط زنان بود، این اتفاق موجب شد بسیاری از زنان بعد از این رویداد، از چنین کاری استقبال کنند و علاقهشان را برای فروش محصولات خوراکی به او اعلام کنند.
نقیلو و همکارانش تصمیم گرفتند در سال ۱۳۹۹ رویدادی را با زنان بومی و با حمایت و پشتیبانی معاونت گردشگردی سازمان منطقهٔ آزاد کیش بهمنظور معرفی خوراکهای سنتی-بومی کیش برگزار کنند
او میگوید که برای شروع این کار سعی شد فروش محصولات در اینستاگرام را به آنها آموزش دهند اما فروش خوراکیهای بومی بهصورت آنلاین چندان موفقیتآمیز نبود. همینطور سعی کردند برای فروش محصولات زنان بومی سراغ بازارچهها بروند اما بهدلیل فصلی و مقطعیبودن بازارچهها به نتیجهٔ دلخواه نرسیدند. بعد از برگزاری چندین جلسه با زنان و گفتوگوهای صورتگرفته، تصمیم گرفتند برای فروش محصولات خوراکی زنان، دو گاراژی که در کنار خانهٔ زنان بومی بود را اجاره کنند و در اینجا بود که بازسازی گاراژها برای تبدیلشدن به مراکزی برای فروش محصولات زنان شروع شد. کافه برایا به معنی «آفریدگان»، اسمی که توسط خود زنان بومی انتخاب شد و به محلی برای فروش انواع شیرینیها، غذاها، ادویههای جنوبی و عربی تبدیل شد و دکان رهآورد به پروژهای مشترک بین برایا و «کارخونه» برای فروش آثار هنرمندانه، دستساختهها و محصولات مبتنی بر فرهنگ، آداب، محیطزیست و حیاتوحش ایران تبدیل شد.
به گفتهٔ نقیلو، ابتدا روی کیفیت و دستور پخت خوراکها کار شد و هرکدام بهصورت دقیق مورد ارزیابی قرار گرفتند و نحوهٔ پخت برخی از خوراکیها، بدون اینکه تغییری در بومیبودن آن رخ دهد و فقط برای بهتر شدن کیفیت، تا حدی تغییر پیدا کرد. در کافه برایا تعدادی از زنان بومی بهصورت فعال و دائمی در خانههایشان خوراکیهایی نظیر سمبوسه، شعریه، فطایر پنیری، لقیمات و… را آماده میکنند و در نهایت محصولات در خانهٔ زنان بومی کیش بستهبندی میشوند. نقیلو میگوید: «هدف ما از این اقدام، ایجاد حس نشاط و کار برای زنان و فراهمکردن زیرساخت توسعهٔ گردشگری بومی بوده است.»
حال میتوان گفت بهدلیل دوام و پایداری کار، زنان به اطمینان خاطر و تولید روزانهٔ مشخصی رسیدند و این کسب درآمد باعث افزایش اعتماد بهنفس، حس قدرت و ارتقای توانمندیشان شده است.
بعد از فعالیت خانهٔ زنان بومی کیش و راهاندازی کافه برایا و رهآورد، محلهٔ سفین جانی دوباره به خود گرفت. جذب گردشگران و توریستهای بسیار زیاد در این محله بستری مناسب برای راهاندازی چندین رستوران و کافه مانند الفنر، شاورما، یدو، عود و برقع را فراهم کرد که زمینهٔ آن را خیلی قبلتر نقیلو به همراه تیم دغدغهمند طرح سرزمین فراهم کرده بودند.
برچسب ها:
پیشنهاد سردبیر
سرمایهگذاری در معدن بازنده
مطالب مرتبط
ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جانباختهاند
مرگهای تکراری
طراحی فضاهای عمومی برای بهبود مدیریت آب در مکزیک
گفتوگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک
نگاههای منتظر به معدن فروریخته
چهاردهمین انتخابات ریاستجمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد
صدای جمهور آمد
یک جسد در قائمشهر پیدا شد
سه مفقود سیل سوادکوه در بیمارستان بستری هستند
شمار قربانیان سیل در جنوب چین به ۴۷ نفر رسید
وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی شانگهای:
توسعه انرژیهای تجدیدپذیر بازوی مهم در امنیت انرژی است
در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بینرشتهای» صورت گرفت
واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران
افزایش تلفات سیل در جنوب چین
با وقوع سیلاب چالوس بار دیگر ناآماده بودن کشور در مدیریت بحران هویدا شد
زیان سیل روی دست دولت آینده
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟
- حداقل سرمایه برای واردات از دبی: آنچه باید بدانید
- چطور زودتر از همه از پیش فروش قطارها مطلع شویم؟
- چه کسانی نمی توانند مهاجرت کنند؟
- تفاوت رهگیری مالیاتی و کد مالیاتی چیست؟
- نوآوریهای جدید تتر در ارائه خدمات مالی دیجیتال
- عمر باتری آیفون 15 پرو مکس در مقابل سامسونگ اس 24 اولترا
- دوره mba و dba مرکز آموزش های آزاد دانشگاه تهران
- آینده واردات عروسک و اسباب بازی از چین به ایران، پیشبینی و ترندها
- قطار رجا؛ انتخابی امن و راحت برای سفرهای شما بیشتر
بیشترین نظر کاربران
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید